Rädda en 3.0 V6?
Moderator: Forumpolisen
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Rädda en 3.0 V6?
Är det värt att reparera en kamremsrasad L7X-motor?
Maskinen har gått ca 18000 mil och är från -98. Vad kan ett reparationskalas gå loss på om man gör jobbet till största delen själv? Det rör sig om en Espace varför arbetsutrymmet är uselt under huven.
Maskinen har gått ca 18000 mil och är från -98. Vad kan ett reparationskalas gå loss på om man gör jobbet till största delen själv? Det rör sig om en Espace varför arbetsutrymmet är uselt under huven.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Rädda en 3.0 V6?
Man plockar ur hela drivlinan framåt,nedåt. Ganska smidigt. Att försöka ge sig på att ta lös topparna på plats tror jag överhuvud taget inte går.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Rädda en 3.0 V6?
Ok! då vet vi att den håller 12 år och 18000 mil, har kännt på mig att säkerhetsmarginalen är ganska hög på v6-orna. 12000 mil och 5 år gäller även här trots att Citroen har betydligt längre bytesintervall på samma motor.Stymie wrote:Kamremsrasad L7X-motor?
Maskinen har gått ca 18000 mil och är från -98.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Rädda en 3.0 V6?
Det är oklart om kamremmen bytts tidigare. Ägaren har noll koll.
Ta ur drivlinan innebär krav på lyft, vilket gör den här operationen lite svårare. Sen så blir det att byta många ventiler plus lite andra delar också ... kanske inte värt besväret då? L7X är ju en trevlig motor, men med en stor peng för antingen byte av kamrem eller haveri...
Ta ur drivlinan innebär krav på lyft, vilket gör den här operationen lite svårare. Sen så blir det att byta många ventiler plus lite andra delar också ... kanske inte värt besväret då? L7X är ju en trevlig motor, men med en stor peng för antingen byte av kamrem eller haveri...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Rädda en 3.0 V6?
Jag har bytt på 2st som stockholmsfirmor bara klistrat dit en ettikett om bytet. Det har visat sig att gjutdatumen på delarna varit från då motorn tillverkades. Och i båda fallen satt det den gamla hydraliska sträckaren trots att den ersattes -99-00!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Rädda en 3.0 V6?
Varför blir man inte förvånad Trist att behandla kunder och bilar på det sättet.Dennis wrote:stockholmsfirmor bara klistrat dit en ettikett om bytet. Det har visat sig att gjutdatumen på delarna varit från då motorn tillverkades.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Rädda en 3.0 V6?
Nu kan det givetvis hända var som helst i landet, det råkade nog bara bli så och att båda bilarna var här inom samma månad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Rädda en 3.0 V6?
bilen kanske är billigStymie wrote:Det är oklart om kamremmen bytts tidigare. Ägaren har noll koll.
Ta ur drivlinan innebär krav på lyft, vilket gör den här operationen lite svårare. Sen så blir det att byta många ventiler plus lite andra delar också ... kanske inte värt besväret då? L7X är ju en trevlig motor, men med en stor peng för antingen byte av kamrem eller haveri...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen