Rädda en 3.0 V6?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Rädda en 3.0 V6?

Post by Stymie »

Är det värt att reparera en kamremsrasad L7X-motor? :roll:

Maskinen har gått ca 18000 mil och är från -98. Vad kan ett reparationskalas gå loss på om man gör jobbet till största delen själv? Det rör sig om en Espace varför arbetsutrymmet är uselt under huven.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Rädda en 3.0 V6?

Post by Dennis »

Man plockar ur hela drivlinan framåt,nedåt. Ganska smidigt. Att försöka ge sig på att ta lös topparna på plats tror jag överhuvud taget inte går.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Rädda en 3.0 V6?

Post by Dennis »

Stymie wrote:Kamremsrasad L7X-motor? :roll:

Maskinen har gått ca 18000 mil och är från -98.
Ok! då vet vi att den håller 12 år och 18000 mil, har kännt på mig att säkerhetsmarginalen är ganska hög på v6-orna. 12000 mil och 5 år gäller även här trots att Citroen har betydligt längre bytesintervall på samma motor.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Rädda en 3.0 V6?

Post by Stymie »

Det är oklart om kamremmen bytts tidigare. Ägaren har noll koll.

Ta ur drivlinan innebär krav på lyft, vilket gör den här operationen lite svårare. Sen så blir det att byta många ventiler plus lite andra delar också ... kanske inte värt besväret då? L7X är ju en trevlig motor, men med en stor peng för antingen byte av kamrem eller haveri...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Rädda en 3.0 V6?

Post by Dennis »

Jag har bytt på 2st som stockholmsfirmor bara klistrat dit en ettikett om bytet. Det har visat sig att gjutdatumen på delarna varit från då motorn tillverkades. Och i båda fallen satt det den gamla hydraliska sträckaren trots att den ersattes -99-00!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Rädda en 3.0 V6?

Post by Stymie »

Dennis wrote:stockholmsfirmor bara klistrat dit en ettikett om bytet. Det har visat sig att gjutdatumen på delarna varit från då motorn tillverkades.
Varför blir man inte förvånad :roll: Trist att behandla kunder och bilar på det sättet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Rädda en 3.0 V6?

Post by Dennis »

Nu kan det givetvis hända var som helst i landet, det råkade nog bara bli så och att båda bilarna var här inom samma månad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Rädda en 3.0 V6?

Post by Tony »

Stymie wrote:Det är oklart om kamremmen bytts tidigare. Ägaren har noll koll.

Ta ur drivlinan innebär krav på lyft, vilket gör den här operationen lite svårare. Sen så blir det att byta många ventiler plus lite andra delar också ... kanske inte värt besväret då? L7X är ju en trevlig motor, men med en stor peng för antingen byte av kamrem eller haveri...
bilen kanske är billig
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply