Renault 12 TS

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Renault 12 TS

Post by würth »

Har sänkt skärmarna 82mm. och sedan har jag kapat bort allt under kylarent typ.
Det ser lite konstigt ut på bilderna, dom "hänger" lite, + att skrämkanterna måste få lite massage av mina goda vän vinkelslipen! :mrgreen:

Blir en ny 120mm hög plåt där, Och sen ska det knackas till en liknande plåt som är vinklad innåt som det är original. sen ska jag kapa upp för kylaren å fixa lite.. bilder kommer senare.

Image
Renault TS R -77 /care
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Re: Renault 12 TS

Post by Mathias »

würth wrote:
Mathias wrote:Kul att se ännu en 12:a i trafik! Grattis! Hoppas det löser sig med reservdelarna du sökte :D
Japp! köpte ny rotor och fördelare och då gick den redigt fint!.

i nuläget är fronten uppkapad :roll:
Oj, här händer det saker! Ska den bli rejsig eller vad är tanken? :racesmile:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Renault 12 TS

Post by würth »

Mathias wrote:
würth wrote:
Mathias wrote:Kul att se ännu en 12:a i trafik! Grattis! Hoppas det löser sig med reservdelarna du sökte :D
Japp! köpte ny rotor och fördelare och då gick den redigt fint!.

i nuläget är fronten uppkapad :roll:
Oj, här händer det saker! Ska den bli rejsig eller vad är tanken? :racesmile:
Fronten var ju så enormt ful + rost.. sen kan man ju inte åka helt original :wink:

Och lite trim hade inte varit fel. passar en femväxlad låda direkt i? finns dom? någon hum om pris? :D
Renault TS R -77 /care
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Renault 12 TS

Post by R12-Kent »

Det finns faktiskt en frontplåt med runda luftintag för bromsarna och breddade fram och bakskärmar att köpa, om man nu tycker att det är snyggt.

Den typen av breddning användes när man tävlade med 12-G. Det finns även en Renault orginal skärmbreddningssats till 12an.
Lite trim? Vad innebär det?

Det finns inga femväxlade lådor som passar rakt på, man får bygga om en låda från tex R-18. Det kräver god kunskap i vxllådsmekande och inget man bygger i hop på en fikarast.

Du undrade vad jag har för dämpare och fjädrar fram på min gråa 12a? Det är De Carbone gasdämpare och sedan är det kortade bakfjädrar från en R-30.
På så vis blir bilen både lägre och hårdare. Akta dej för att gå lös på framfjädrarna utan att tänka dej för för de är låååånga och sitter rejält ihoptryckta.
Krängningshämmaren är utbytt mot en betydligt grövre från en R-15.
Nu är jag på jakt efter bromsok från en R-15 TS eller R-17 så jag kan få på ventilerade bromsar.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Renault 12 TS

Post by würth »

R12-Kent wrote:Det finns faktiskt en frontplåt med runda luftintag för bromsarna och breddade fram och bakskärmar att köpa, om man nu tycker att det är snyggt.

Den typen av breddning användes när man tävlade med 12-G. Det finns även en Renault orginal skärmbreddningssats till 12an.
Lite trim? Vad innebär det?

Det finns inga femväxlade lådor som passar rakt på, man får bygga om en låda från tex R-18. Det kräver god kunskap i vxllådsmekande och inget man bygger i hop på en fikarast.

Du undrade vad jag har för dämpare och fjädrar fram på min gråa 12a? Det är De Carbone gasdämpare och sedan är det kortade bakfjädrar från en R-30.
På så vis blir bilen både lägre och hårdare. Akta dej för att gå lös på framfjädrarna utan att tänka dej för för de är låååånga och sitter rejält ihoptryckta.
Krängningshämmaren är utbytt mot en betydligt grövre från en R-15.
Nu är jag på jakt efter bromsok från en R-15 TS eller R-17 så jag kan få på ventilerade bromsar.
ok! skulle verkligen viljat haft skärmbreddare, men inte för överdrivet, och svetsade, inget plast utanpå. men är inte dom dyra att få tag i?

Med trimmet så blir det nog dubbla förgasare, weber eller något sådant. vet du någon som prövat med su?
Och ett extraktor 4-1. Minst. vet inte riktigt mer, tror du det blir någon skillnad att plana toppen någon millimeter?

Tänkte göra lufting på varje sida, så man får dom mot bromsarna faktist!

Ang. lådan, passar ingånende axel från original motor i R18? Tror jag behåller 4 välade lådan, har inte ens prövat den på storväg än. varvar dom mycket original i 90-100?

Skapar en projekt tråd så länge. Hänsvisar till den istället.
:mrgreen:
Renault TS R -77 /care
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 12 TS

Post by Dennis »

Jag själv skrev...
Dennis wrote: Bla,bla bla... Man får dock modifiera diffen,ingående axel och kopplingskåpa med delar ifrån den 4 petade originallådan för att få drivaxlar att stämma
Så JA,,,, du måste byta ut axeln i 18 lådan till din axel från 4vxl lådan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: Renault 12 TS

Post by würth »

Dennis wrote:Jag själv skrev...
Dennis wrote: Bla,bla bla... Man får dock modifiera diffen,ingående axel och kopplingskåpa med delar ifrån den 4 petade originallådan för att få drivaxlar att stämma
Så JA,,,, du måste byta ut axeln i 18 lådan till din axel från 4vxl lådan.
okej, får köra med 4petad så länge.
Renault TS R -77 /care
Post Reply