Renault 12 TS

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

würth

Renault 12 TS

Post by würth »

Tjena! är både ny renault ägare, och forumist.

köpte en Renault 12 TS r 1179 1977 66 Hk, som gått 19.000 mil. Weber dubbelport 32, 21 osv.
Iförrgår. :P

Den är någorlunda fräsh, lite rost på höger framskärm, och på vänster sidan, men det ska lagas. sen får jag se om det blir en lack på den också.
behövs ett nytt bakljusglas till vänster sidan. någon som har ett?

Image
:mrgreen:

lite rost på chromet. och en riktigt upphängning till avgasröret behvös.

Inredningen är nästan som ny! riktigt sköna stolar, en fönstervev är trasig, + att radion inte funkar, men det ska fixas.

När jag kom hem så provkörde vi den lite till, men då började den hukkra, så drog oss hemöver. Var lite bensin enligt mätaren, så slog i 5 liter. men det vart inte bättre.
Tog lös slangen från förgasaren, och gnuggade lite, och bensin kom det!

Tog sen lös stiften, och dom hade sotat igen helt och hållet!! så tog stålborsten och rengjorde dom, Det satt B6HS tror jag. ska det vara dom?
efter jag rengjort dom så kollade jag gnistan, alla gnistrade, men den var gul och inte så stark. sen satte jag i dom igen, startade men gick inte bra. ungefär likt.

Så då provade jag att byta tändspole, var inte säker att dom jag satte dit funkade, men den tände någon gång bara, small ej igång.

så då satte jag tillbaks den gamla och nu får jag inte igång han.

Ska ta lös fördelarn och rengöra och torka lite, och se om det blir bättre, kolla gnistan igen. och köpa nya stift.

Några tips vad som kan ha hänt? om det inte bara är stiften.

Är iaf sjukt nöjd, ska nog inte vara något större fel.
Renault TS R -77 /care
Tony
Forumpolis

Re: Renault 12 TS

Post by Tony »

sk*t i soppan kanske, rengör förgasaren
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
würth

Post by würth »

Tony wrote:sk*t i soppan kanske, rengör förgasaren
fick till den, skrapade lite på fördelaren så. vet någon vart man kan få tag i reservdelar till dom? :D
Renault TS R -77 /care
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Det beror ju lite på vad du ska ha för grejer, vanliga slitdelar som bromsar, tänddelar, filter, packningar, lager mm köper du av Benny på Autofrancé. Han vet vad han säljer och han har mycket bra priser.

Det ska vara BP6HS stift till 12an, kör på NGK stift, det påstås att Bosch stift inte ska fungera som de ska i äldre Renaulter. Sant eller inte det vet jag ej men det är dumt att chansa.

Ta och gör en renovering av tändsystemet, byt rotor,lock,brytare,kondensator och kablar för de sakerna blir inte bättre med åren. Brytaravsåndet ska vara 0,4mm och glöm inte fettet på den lilla klacken som vilar mot fördelaraxeln.
Var uppmärksam på om det sitter en liten skylt på en av tändkablarna, oftast den i mellan locket och tändspolen för där står det vilken förtändning du ska ha.
Passa även på att smörja upp fördelaren så centrifugalvikterna rör sej som de ska.

Jag har för mej att den typen av förgasare har ett inbyggt filter, kolla så det inte är fullt med sk-t. Följ Tonys tips, gör ren förgasaren.

lycka till!
Kent Strandberg i Kristinehamn.
würth

Post by würth »

R12-Kent wrote:Det beror ju lite på vad du ska ha för grejer, vanliga slitdelar som bromsar, tänddelar, filter, packningar, lager mm köper du av Benny på Autofrancé. Han vet vad han säljer och han har mycket bra priser.

Det ska vara BP6HS stift till 12an, kör på NGK stift, det påstås att Bosch stift inte ska fungera som de ska i äldre Renaulter. Sant eller inte det vet jag ej men det är dumt att chansa.

Ta och gör en renovering av tändsystemet, byt rotor,lock,brytare,kondensator och kablar för de sakerna blir inte bättre med åren. Brytaravsåndet ska vara 0,4mm och glöm inte fettet på den lilla klacken som vilar mot fördelaraxeln.
Var uppmärksam på om det sitter en liten skylt på en av tändkablarna, oftast den i mellan locket och tändspolen för där står det vilken förtändning du ska ha.
Passa även på att smörja upp fördelaren så centrifugalvikterna rör sej som de ska.

Jag har för mej att den typen av förgasare har ett inbyggt filter, kolla så det inte är fullt med sk-t. Följ Tonys tips, gör ren förgasaren.

lycka till!

OK. så benny har en intrenet sida? får kolla upp det..

Bp6hs stift satt det. NGK.

runt fördelaren har jag rengjort å så.
står det på tändkabeln? vet inte om jag har original kablar, får kolla idag.

Kanske får riva föggen någon dag sen då.
fick dit ett nytt sportluffilter, såg inte så rent u i feta avgas luftburken..

TACK! Det var fina tips, känns som du kört R.12a ett tag? :D :mrgreen:
Renault TS R -77 /care
Joakim16v

Post by Joakim16v »

autofrance.se, men det bästa är att ringa, 042-201620
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
würth

Post by würth »

Joakim16v wrote:autofrance.se, men det bästa är att ringa, 042-201620
prövade ringa, men det var bara en snabbt tutande signal, som att det var fel nummer. får pröva lite fler gånger.
Renault TS R -77 /care
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Upptaget kallas det! Då har du kommit rätt :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
würth

Post by würth »

Någon som vet vart det finns trim? :D

Finns det någon som har eller vet måtten på avgasrör? tänkte bygga ett extraktor 4:1. Annars får jag ta måtten från B18 och förminska någon millimeter.
Renault TS R -77 /care
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jag skulle satsat på en R5 Alpine crossflowtopp, kam och mikuniförgasare.
Byggt extraktor och petat i en R18 5vxl. Man får dock modifiera diffen,ingående axel och kopplingskåpa med delar ifrån den 4 petade originallådan för att få drivaxlar att stämma
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Man kan även fila på sin orginalmotor, det är inte lika kul men det funkar.
Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

R12-Kent wrote:Man kan även fila på sin orginalmotor, det är inte lika kul men det funkar.
Image
ser ju iaf tuff ut, effektuppskattning ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

R12-Kent wrote:Man kan även fila på sin orginalmotor, det är inte lika kul men det funkar.
Image
Det där är snyggt, och en bäver som brölar kan man lyssna på hur länge som helst [smilie=o16.gif]
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Kul att se ännu en 12:a i trafik! Grattis! Hoppas det löser sig med reservdelarna du sökte :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
würth

Post by würth »

Mathias wrote:Kul att se ännu en 12:a i trafik! Grattis! Hoppas det löser sig med reservdelarna du sökte :D
Japp! köpte ny rotor och fördelare och då gick den redigt fint!.

i nuläget är fronten uppkapad :roll:
Renault TS R -77 /care
Post Reply