Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Re: Renault Megane -01 Fläktremsproblem

Post by figgesoft »

diesel kanske blir svårt iom avgasmätningarna... men leta efter F4R t.ex.
2.0 Turbo ;)

Renault är som lego, bara o bygga ihop. :D
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
eeyore

Post by eeyore »

Fördelar för remmen som brukar nämnas är väl (jämfört kedja):
+ Lättare (vikt)
+ Konstruktionsmässigt flexiblare
+ Tystare
+ Behöver ingen smörjning
+ Billigare
+ Effektivare kraftöverföring (mindre kraftförluster)
och vad beträffar kedjan så brukar man väl anse att de stora fördelarna är:
+ Tillförlitligheten
+ Livslängden
Missar jag något viktigt?

Vilket som i slutänden är bäst är ju lite svårt att bedöma eftersom det är lite svårt att överblicka alla faktorer samtidigt. Men när man står där var 5e år och skall betala verkstan för bytet(alternativt betala för haveriet några år senare...) år så är det ju lätt att anse att kedjan är överlägsen... :-)

Det kanske löser sig med tiden ändå, för skall vi fortsätta med förbränningsmotorer i liknande form som de som dominerar idag så kommer förr eller senare den mekaniska kopplingen att försvinna till fördel för en helt elektroniskt styrd. Precisionen i dagens elektronik finns helt klart och en mekaniskt frikopplad förbränningskedja är nog motor-optimerarens våta dröm, men vägen dit är nog ändå lång.
Anders Gyll : Göteborg
lorebf

Post by lorebf »

figgesoft wrote:diesel kanske blir svårt iom avgasmätningarna... men leta efter F4R t.ex.
2.0 Turbo ;)

Det var inte vad volvokillen sade :)
men det känns som att man kan lita mer på en entusiast(?) än en person som jobbar med o försöka lura pengar av en ;)
Han sade att enbart motorer med beteckningen k4m 700 passade.... men jag hittade en 1,6i 16v som hette precis så... o jag har ju förgasare...

Vilken tur att jag har stor erfarenhet av lego :P

Jag har hittat en motor här på skroten i Kiruna... ska dit på måndag o spana lite på den... Det är nog enklare o billigare än o renovera toppen eller beställa en motor från nåt annat ställe...
Björn Ferm
lorebf

Post by lorebf »

eeyore wrote:Fördelar för remmen som brukar nämnas är väl (jämfört kedja):
+ Lättare (vikt)
+ Konstruktionsmässigt flexiblare
+ Tystare
+ Behöver ingen smörjning
+ Billigare
+ Effektivare kraftöverföring (mindre kraftförluster)
och vad beträffar kedjan så brukar man väl anse att de stora fördelarna är:
+ Tillförlitligheten
+ Livslängden
Du missar minustecknen på remmen :)
-Ständig oro över att remmen plötsligt ska gå av med stora kostnader som följd
-sömnproblem
Björn Ferm
eeyore

Post by eeyore »

Absolut, jag radade ju upp _fördelar_ för de bägge lösningarna!
Vänd på argumenten så får du nackdelarna för respektive lösning, punkt för punkt... :-)

Men lös problemet med elektriskt lättillgänglig energilagring i stor mängd så ska du se att alla remmar far all världens väg och du kan sova lugnt! Förbränningsmotorn i personbilen kommer då att ovillkorligen dö ut på några år, och kam-remmen/kedjan med den!
eeyore

Post by eeyore »

Sen kan man ju iofs undra lite över varför så många motortillverkare väljer att designa cylindrarna på ett sådant sätt att kolven KAN fysiskt slå i öppna ventiler. Det finns ju bevisligen fabrikat på marknaden som överlever med en design där ett kamrems-brott inte resulterar i plocke-pin bland ventilerna. Men det har säkert sin naturliga förklaring...
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

lorebf wrote:
figgesoft wrote:diesel kanske blir svårt iom avgasmätningarna... men leta efter F4R t.ex.
2.0 Turbo ;)

men det känns som att man kan lita mer på en entusiast(?) än en person som jobbar med o försöka lura pengar av en ;)
Han sade att enbart motorer med beteckningen k4m 700 passade.... men jag hittade en 1,6i 16v som hette precis så... o jag har ju förgasare...

Jag har hittat en motor här på skroten i Kiruna... ska dit på måndag o spana lite på den... Det är nog enklare o billigare än o renovera toppen eller beställa en motor från nåt annat ställe...
allt passar bara viljan som begränsar :) med vissa undantag. jag har tex gått från orginal 1,7 8v till 1,8 liters 16v motor till 2,0liters 16v turbo motor i samma kaross. får dock anpassa det mesta inte ens gasvajern funkar på sista motorn..
förgasare :lol: :lol: :lol: :lol: nej glöm det du har insprutning och kisse under bilen.. är kissekrav från -89 i sverige alla bilar från det året har insprutning
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

eeyore wrote:Sen kan man ju iofs undra lite över varför så många motortillverkare väljer att designa cylindrarna på ett sådant sätt att kolven KAN fysiskt slå i öppna ventiler. Det finns ju bevisligen fabrikat på marknaden som överlever med en design där ett kamrems-brott inte resulterar i plocke-pin bland ventilerna. Men det har säkert sin naturliga förklaring...
kan du räkna upp någon modern flerventilsmotor där ventilerna inte kan krocka med kolven?? dom flesta motorer har uttag i kolvarna för att ventilerna inte skall ta i vid drift, designa en motor som skall fungera då något havererar är nog något som få jobbar med..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

eeyore

Post by eeyore »

Nej, det kan jag vid närmre eftertanke inte. Lite förhastat sagt. (Mazdas B-serie motorer räknas nog inte längre...)
Men som jag sa, det finna antagligen en naturlig förklaring till att den tighta designen är den förhärskande, och det får vi alla betala för med täta byten av remmen.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

eeyore wrote:Nej, det kan jag vid närmre eftertanke inte. Lite förhastat sagt. (Mazdas B-serie motorer räknas nog inte längre...)
Men som jag sa, det finna antagligen en naturlig förklaring till att den tighta designen är den förhärskande, och det får vi alla betala för med täta byten av remmen.
ja det är nog fysikt omöjligt att göra en motor med flera ventiler för att få ett bra flöde och samtidigt få någon som helst vettig kompression om inget skall krocka

lorebf

Post by lorebf »

Tony wrote:
lorebf wrote:
2.0 Turbo ;)

allt passar bara viljan som begränsar :) med vissa undantag. jag har tex gått från orginal 1,7 8v till 1,8 liters 16v motor till 2,0liters 16v turbo motor i samma kaross. får dock anpassa det mesta inte ens gasvajern funkar på sista motorn..
förgasare :lol: :lol: :lol: :lol: nej glöm det du har insprutning och kisse under bilen.. är kissekrav från -89 i sverige alla bilar från det året har insprutning

Varför har jag inget "i" på min bil då? :)
Det var ju dessutom en kille som pekade ut förgasaren (ovanpå motorn, lite bakom)

Han kanske själv var lite förvirrad :)... själv så tror man ju direkt på nån när nån ändå verkar kunna lite.... jag trodde ända fram till den punkt då han pekade ut förgasaren att det var en insprutningsmotor...
Björn Ferm
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Förgasare har inte funnits på svensksålda bilar sen -89 då det blev krav på kat. Möjligtvis monopointinsprut.. Kan ofta likna en gammal förgasare..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

när renault började med insprutning stog det E på motorn lr i beteckningen, men det är meningslöst att kalla dom något speciellt för att det är insprutning när det funnits i över 20år ...var den en volvo mekaniker som sa du hade förgasare ?? :lol: :lol: :lol: :lol: han kanske skulle köpa en haynes och kolla :lol: :lol: vilka jävla idioter det finns som skall vara autoriserade mekare...men jag är faktiskt inte förvånad

lorebf

Post by lorebf »

Tony wrote:när renault började med insprutning stog det E på motorn lr i beteckningen, men det är meningslöst att kalla dom något speciellt för att det är insprutning när det funnits i över 20år ...var den en volvo mekaniker som sa du hade förgasare ?? :lol: :lol: :lol: :lol: han kanske skulle köpa en haynes och kolla :lol: :lol: vilka jävla idioter det finns som skall vara autoriserade mekare...men jag är faktiskt inte förvånad
Han sade att jag inte kunde stoppa in en med insprutning...

Det är lite som på saabverkstan... då skrev de att kylarvätskan tålde -40grader... senare samma vinter så frös bilen... kylarvätskan tålde ca -9... de vägrade erkänna att de gjort nåt fel...

Bättre o gå igenom alla punkter själv i listan... då vet man om man fuskat :)
Björn Ferm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

lorebf wrote:
Tony wrote:när renault började med insprutning stog det E på motorn lr i beteckningen, men det är meningslöst att kalla dom något speciellt för att det är insprutning när det funnits i över 20år ...var den en volvo mekaniker som sa du hade förgasare ?? :lol: :lol: :lol: :lol: han kanske skulle köpa en haynes och kolla :lol: :lol: vilka jävla idioter det finns som skall vara autoriserade mekare...men jag är faktiskt inte förvånad
Han sade att jag inte kunde stoppa in en med insprutning...

Det är lite som på saabverkstan... då skrev de att kylarvätskan tålde -40grader... senare samma vinter så frös bilen... kylarvätskan tålde ca -9... de vägrade erkänna att de gjort nåt fel...

Bättre o gå igenom alla punkter själv i listan... då vet man om man fuskat :)
ä fy fan vilken jävla idiot, borde inte jobba med bilar, kanske baka kakor lr något mer lämpligt

Post Reply