2.0 Turbo
Renault är som lego, bara o bygga ihop.
Moderator: Forumpolisen
figgesoft wrote:diesel kanske blir svårt iom avgasmätningarna... men leta efter F4R t.ex.
2.0 Turbo
Renault är som lego, bara o bygga ihop.
Du missar minustecknen på remmeneeyore wrote:Fördelar för remmen som brukar nämnas är väl (jämfört kedja):
+ Lättare (vikt)
+ Konstruktionsmässigt flexiblare
+ Tystare
+ Behöver ingen smörjning
+ Billigare
+ Effektivare kraftöverföring (mindre kraftförluster)
och vad beträffar kedjan så brukar man väl anse att de stora fördelarna är:
+ Tillförlitligheten
+ Livslängden
allt passar bara viljan som begränsarlorebf wrote:figgesoft wrote:diesel kanske blir svårt iom avgasmätningarna... men leta efter F4R t.ex.
2.0 Turbo
Renault är som lego, bara o bygga ihop.
Det var inte vad volvokillen sade
men det känns som att man kan lita mer på en entusiast(?) än en person som jobbar med o försöka lura pengar av en
Han sade att enbart motorer med beteckningen k4m 700 passade.... men jag hittade en 1,6i 16v som hette precis så... o jag har ju förgasare...
Vilken tur att jag har stor erfarenhet av lego
Jag har hittat en motor här på skroten i Kiruna... ska dit på måndag o spana lite på den... Det är nog enklare o billigare än o renovera toppen eller beställa en motor från nåt annat ställe...
kan du räkna upp någon modern flerventilsmotor där ventilerna inte kan krocka med kolven?? dom flesta motorer har uttag i kolvarna för att ventilerna inte skall ta i vid drift, designa en motor som skall fungera då något havererar är nog något som få jobbar med..eeyore wrote:Sen kan man ju iofs undra lite över varför så många motortillverkare väljer att designa cylindrarna på ett sådant sätt att kolven KAN fysiskt slå i öppna ventiler. Det finns ju bevisligen fabrikat på marknaden som överlever med en design där ett kamrems-brott inte resulterar i plocke-pin bland ventilerna. Men det har säkert sin naturliga förklaring...
ja det är nog fysikt omöjligt att göra en motor med flera ventiler för att få ett bra flöde och samtidigt få någon som helst vettig kompression om inget skall krockaeeyore wrote:Nej, det kan jag vid närmre eftertanke inte. Lite förhastat sagt. (Mazdas B-serie motorer räknas nog inte längre...)
Men som jag sa, det finna antagligen en naturlig förklaring till att den tighta designen är den förhärskande, och det får vi alla betala för med täta byten av remmen.
Tony wrote:allt passar bara viljan som begränsarlorebf wrote:figgesoft wrote:diesel kanske blir svårt iom avgasmätningarna... men leta efter F4R t.ex.
2.0 Turbo
Renault är som lego, bara o bygga ihop.
Det var inte vad volvokillen sade
men det känns som att man kan lita mer på en entusiast(?) än en person som jobbar med o försöka lura pengar av en
Han sade att enbart motorer med beteckningen k4m 700 passade.... men jag hittade en 1,6i 16v som hette precis så... o jag har ju förgasare...
Vilken tur att jag har stor erfarenhet av lego
Jag har hittat en motor här på skroten i Kiruna... ska dit på måndag o spana lite på den... Det är nog enklare o billigare än o renovera toppen eller beställa en motor från nåt annat ställe...med vissa undantag. jag har tex gått från orginal 1,7 8v till 1,8 liters 16v motor till 2,0liters 16v turbo motor i samma kaross. får dock anpassa det mesta inte ens gasvajern funkar på sista motorn..
förgasare![]()
![]()
![]()
nej glöm det du har insprutning och kisse under bilen.. är kissekrav från -89 i sverige alla bilar från det året har insprutning
Han sade att jag inte kunde stoppa in en med insprutning...Tony wrote:när renault började med insprutning stog det E på motorn lr i beteckningen, men det är meningslöst att kalla dom något speciellt för att det är insprutning när det funnits i över 20år ...var den en volvo mekaniker som sa du hade förgasare ??![]()
![]()
![]()
han kanske skulle köpa en haynes och kolla
![]()
vilka jävla idioter det finns som skall vara autoriserade mekare...men jag är faktiskt inte förvånad
ä fy fan vilken jävla idiot, borde inte jobba med bilar, kanske baka kakor lr något mer lämpligtlorebf wrote:Han sade att jag inte kunde stoppa in en med insprutning...Tony wrote:när renault började med insprutning stog det E på motorn lr i beteckningen, men det är meningslöst att kalla dom något speciellt för att det är insprutning när det funnits i över 20år ...var den en volvo mekaniker som sa du hade förgasare ??![]()
![]()
![]()
han kanske skulle köpa en haynes och kolla
![]()
vilka jävla idioter det finns som skall vara autoriserade mekare...men jag är faktiskt inte förvånad
Det är lite som på saabverkstan... då skrev de att kylarvätskan tålde -40grader... senare samma vinter så frös bilen... kylarvätskan tålde ca -9... de vägrade erkänna att de gjort nåt fel...
Bättre o gå igenom alla punkter själv i listan... då vet man om man fuskat