RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Turbon måste vridas, men då passar inte fästena till wastegaten
Image
Fan har ju satt skivan fel ser jag....
Image
Image
Tänk om man bara kunde vrida om och starta..
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Monterat intercoolern, bytt till uppgraderade bränslepumpen och skruvat dit växelreglaget.

skall väl kyla tillräckligt
Image

skall beställa lite prylar som fattas, skall även få hjälp med inkoppling av styrboxen, skall "bara " koppla in allt sedan kollar dom att allt funkar när dom kopplat in styrboxen och då kan den mappas, men det är långt kvar till dess och tiden håller på att rinna ut..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by figgesoft »

"-du har ju hela helgen på dig?" :mrgreen:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

elschemat stämmer inte med verkligheten, enl det skall det finnas 4st kontakter benämda R34 vid reläboxen på en megane med f7r min kabelhärva har en stor vit kontakt [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Tony wrote:elschemat stämmer inte med verkligheten, enl det skall det finnas 4st kontakter benämda R34 vid reläboxen på en megane med f7r min kabelhärva har en stor vit kontakt [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif]
haha har löst det, dom har stoppat i 4kontakter med olika färger i en stor vit,fast det är illustrerat som 4kontakter i schemat. nu skall jag bara ta reda på vad allt betyder är inte bäst på franska ,sen skall det kopplas friskt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by mange »

El är skoj... iaf när man kommer på vad som är problemet :D jobba på
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

håller på med bilen, byggt om gasvajern så nu funkar den iaf, gjorde en ny packning till insuget och skruvat fast det, och håller på att stoppa i kabelhärvan i bilen.
Sen skall jag stoppa i lite kylarslangar och se hur det funkar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

nästan kopplat in alla kablar som skall till instrumenteringen,bara varvräknare och strömmen från tändningslåset kvar. även vridit lite på kompressorhuset på turbon nu är den riktad snett ner/bakåt bättre blir det inte. så armen till wastegaten skall moddas lite. har även börjat bygga ny Dp.

Har även kastat bort den gamla tänsspolen då den inte behövs längre skönt att kunna ta bort något iaf är ett jäkla pill för det finns verkligen inget som passar utan modifikation, tex så satt luft tempgivaren i insuget på F7p motorn var sitter den på denna motorn jo i luftburken, den jag inte har och inte skall använda [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif] ..
Men man kan ju säga att jag är ensam i världen eftersom det inte finns en identiskt bil att uppbringa. när jag bytt bakbromsarna och instrumentpanelen så är det bara järnet i karossen som inte är ändrat lr utbytt, lr vid närmare eftertanke är det det :mrgreen:

receptet kommer bli

Megane motor med smidda kolvar och Hprofilstakar 8,5:1 i komp orginal 10:1 portad topp och turbogrenrör Saab 9-5 aero turbo
S60R spridare
Audi Btr
kl racing IC
eftermarknads kylare
och smal bilbuttrixs kylfläkt
cliosport låda
cliosport 4puck sinterlamell
vems ecu
clio I kyl slangar med viss modifikation
hispec bromsar fram
laguna I bromsar bak
laguna I huvudcylinder alt eftermarknads 23,8 mm ist för 19,4mm
Spax rsx coilovers och dämpare bak
R21 rattstång
eftermarknads stolar och ratt 4punkts bälten
clio I 16v instrumentpanel
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

satt dit min special långa generatorrem och spännt den, samt kopplat in generator elektriskt, dragit kabelhärvan lite bättre väg och börjat bygga Dp, snart klar med den skall bara helsvetsas,blev väl inte det snyggaste verket jag gjort men jag hoppas det funkar iaf.
Har även börjat planera hur vattnet till turbon skall gå.
Sen har min R19 börjat strula ABS stänger aldrig av,tar jag ur nyckeln så går den iaf [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Dennis »

Självklart blir både Lagunan och 19 svartsjuka då 5'n får all kärlek nu :mrgreen: Fy så taskig du är :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Fått hem ett paket från Do88 så nu kan man bygga ihop tryckrören om man hade orkat, är så jäkla förkyld och trött så jag har inte lust med något.. :(
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Hittade en bromsmapp på en clio med 2,0 turbo mappen är med 0,85 bar ladd
och kurvorna är på HJULEN :mrgreen:

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Nu skall jag försöka fixa lite med bilen, nu rycker det i gasfoten får hoppas dom andra bilarna inte blir sura när jag fixar med denna. men nu skall skiten ihop
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by mange »

Det låter bra för den 5 te september så blir det åka av :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

mange wrote:Det låter bra för den 5 te september så blir det åka av :D
ja det gör ju det, men ja hade hoppats på att prova den 23 aug åxå
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply