Konstig temperatur samt hög fläktgång
Moderator: Forumpolisen
Konstig temperatur samt hög fläktgång
Har under vintern varit lite bekymrad över hur ECCn sköts sig.
Den ligger ofta på nästan maxvarv i autoläge och sjunker sällan till under 4 rader (hastigheten).
Jag har även i detta undrat över om det kan ha ett samband med tempmätaren som aldrig ligger på mitten, ligger allti ca 2/5 av mätarn, alltså för låg temp?
Kan dessa 2 ha något samspelt med ett problem lr har någon nåt att ge mig som jagk an kolla på?
Den ligger ofta på nästan maxvarv i autoläge och sjunker sällan till under 4 rader (hastigheten).
Jag har även i detta undrat över om det kan ha ett samband med tempmätaren som aldrig ligger på mitten, ligger allti ca 2/5 av mätarn, alltså för låg temp?
Kan dessa 2 ha något samspelt med ett problem lr har någon nåt att ge mig som jagk an kolla på?
Joakim Holmberg
Renault Laguna Touring 1.8 -02
Re: Konstig temperatur samt hög fläktgång
Hur mycket fel visar din yttertempgivare ?? den lurar fläkten fixa den så skall nog det bli bra igen.. har samma fel..Jocke_H wrote:Har under vintern varit lite bekymrad över hur ECCn sköts sig.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Konstig temperatur samt hög fläktgång
Hmm, ingen aning faktiskt. tror den visar rätt iallafall. kanske diffar på 2 +- max.Tony wrote:Hur mycket fel visar din yttertempgivare ?? den lurar fläkten fixa den så skall nog det bli bra igen.. har samma fel..Jocke_H wrote:Har under vintern varit lite bekymrad över hur ECCn sköts sig.
V
Joakim Holmberg
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
På min -03:a pekar yttertempgivaren rätt. Fläkteriet fungerar perfekt.
På min -07:a visar den 2 grader fel på yttertempen varför jag svettas i bilen när ECC:n står inställd på 19 grader. Värst är det på långkörningarna, då man ligger på motorvägen så går ECCn på lägre hastighet. 19 grader på ECCn känns som 24-25 i bilen, även på vintern. Ett lustigt fenomen som uppstår är när man sedan kommer ner i 50-70 km/h intervallet, då vrålfläktar den i 3-5 sekunder.
På min -07:a visar den 2 grader fel på yttertempen varför jag svettas i bilen när ECC:n står inställd på 19 grader. Värst är det på långkörningarna, då man ligger på motorvägen så går ECCn på lägre hastighet. 19 grader på ECCn känns som 24-25 i bilen, även på vintern. Ett lustigt fenomen som uppstår är när man sedan kommer ner i 50-70 km/h intervallet, då vrålfläktar den i 3-5 sekunder.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.