Konstig temperatur samt hög fläktgång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jocke_H

Konstig temperatur samt hög fläktgång

Post by Jocke_H »

Har under vintern varit lite bekymrad över hur ECCn sköts sig.
Den ligger ofta på nästan maxvarv i autoläge och sjunker sällan till under 4 rader (hastigheten).

Jag har även i detta undrat över om det kan ha ett samband med tempmätaren som aldrig ligger på mitten, ligger allti ca 2/5 av mätarn, alltså för låg temp?

Kan dessa 2 ha något samspelt med ett problem lr har någon nåt att ge mig som jagk an kolla på?
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
Tony
Forumpolis

Re: Konstig temperatur samt hög fläktgång

Post by Tony »

Jocke_H wrote:Har under vintern varit lite bekymrad över hur ECCn sköts sig.
Den ligger ofta på nästan maxvarv i autoläge och sjunker sällan till under 4 rader (hastigheten).

Jag har även i detta undrat över om det kan ha ett samband med tempmätaren som aldrig ligger på mitten, ligger allti ca 2/5 av mätarn, alltså för låg temp?

Kan dessa 2 ha något samspelt med ett problem lr har någon nåt att ge mig som jagk an kolla på?
Hur mycket fel visar din yttertempgivare ?? den lurar fläkten fixa den så skall nog det bli bra igen.. har samma fel..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jocke_H

Re: Konstig temperatur samt hög fläktgång

Post by Jocke_H »

Tony wrote:
Jocke_H wrote:Har under vintern varit lite bekymrad över hur ECCn sköts sig.

Hur mycket fel visar din yttertempgivare ?? den lurar fläkten fixa den så skall nog det bli bra igen.. har samma fel..
Hmm, ingen aning faktiskt. tror den visar rätt iallafall. kanske diffar på 2 +- max.
V
Joakim Holmberg

Renault Laguna Touring 1.8 -02
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

På min -03:a pekar yttertempgivaren rätt. Fläkteriet fungerar perfekt.

På min -07:a visar den 2 grader fel på yttertempen varför jag svettas i bilen när ECC:n står inställd på 19 grader. Värst är det på långkörningarna, då man ligger på motorvägen så går ECCn på lägre hastighet. 19 grader på ECCn känns som 24-25 i bilen, även på vintern. Ett lustigt fenomen som uppstår är när man sedan kommer ner i 50-70 km/h intervallet, då vrålfläktar den i 3-5 sekunder.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply