luftning av bromsar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

[quote="mange"]Med lite luft brukar pedalen bli svampig (gäller även en läckande cylinder) med mycket luft så kommer pedalen upp när du pumpar. det är iaf min erfarenhet men jag håller iof mest på med äldre bilar än femman. :D

Har du inte detta fenomenet så är det inte det som är fel 8)

Är allt rätt inkopplat? Det verkar ju som du får en extrem servoverkan.

de sda vara rätt inkopplat :D.
när ja står still med bilen igång o pumpar på bromsen så bygger den inte upp nå tryck,pedalen e jätte slapp,oså låter de nästan som att de pyser när man pumpar, sen tar pedalen bara längst nere .där blire stenhårt
.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

:S
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Vet inte vad som kan vara problemet. Svårt när man inte är på plats. Om allt fungerade innan och det du har gjort är att bytit huvudbromscylindern (och den är hel) så måste det vara luft i systemet.
Hade problem för länge sedan när jag skulle lufta på min R16 och då gick det inte att hissa den bak när man skulle lufta p.g.a. lastkännande ventilen. kanske kan vara något liknande.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

mange wrote:
Hade problem för länge sedan när jag skulle lufta på min R16 och då gick det inte att hissa den bak när man skulle lufta p.g.a. lastkännande ventilen. kanske kan vara något liknande.
Enkelt löst med pallbockar under svängarmarna
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

så nu har bilen stått på parkeringen för länge :( .. problemet är att bromsarna tvärnitar så fort ja bromsar,,,måste vara extremt försiktig så går de att bromsa hyffsat normalt .. men kan ju bli lite farligt kanske om man ska bromsa tvärt ..eller nu när de e halt ute =) ..huvudbroms cylindern e sprillans o systemet e luftad.varför ja bytte huvudcylindern var att bromsen tog endast längst ner o ibland inte alls.!!..
någon som har någon ny ide kanske vad de kan varar?
lastkännande ventilen verkar vara ett hett tips! -- är de samma som Lastavkänningsdon.. hittade en sådan för 400kr .så de borde ju vara värt o testa...
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Du har inte förväxlat ledningarna till bakaxeln när du bytte huvudcylinder? Det finns väl en reservkrets till bakhjulen som går förbi den lastkännande ventilen? Vill minnas att detta kan ge märkliga effekter.
Håkan Kjellin, Storå
.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

h.kjellin wrote:Du har inte förväxlat ledningarna till bakaxeln när du bytte huvudcylinder? Det finns väl en reservkrets till bakhjulen som går förbi den lastkännande ventilen? Vill minnas att detta kan ge märkliga effekter.

de var en mek som skötte det..så jag har ingen aning..mkt möjligt att de kan vara så...är de lätt att ordna tillbaka ,samt var sitter ledningarna?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

h.kjellin wrote:Du har inte förväxlat ledningarna till bakaxeln när du bytte huvudcylinder? Det finns väl en reservkrets till bakhjulen som går förbi den lastkännande ventilen? Vill minnas att detta kan ge märkliga effekter.
nej det finns ingen reservkrets 2rör bakåt som går in i lastventilen 2 framåt, dessa är korskopplade i huvudcylindern, för att få funktion om en kammare i huvudcylindern går sönder..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

.r5Gte. wrote:alright ..... är det klurigt att byta Lastavkänningsdon? måste man lufta bromsarna efter det ?
de kan väll mkt möjligt va de som e felet va?
var bromsar det då ?? mest bak lr , i vilket läge är armen till ventilen ? kan ju vara så att ventilen kärvar efter att den blivit ihoptryckt och inte går tillbaka då kommer du få enorm bromsverkan bak, så det kan ju vara ett tips att byta som sagt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply