luftning av bromsar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

luftning av bromsar

Post by .r5Gte. »

hej nu är de så att vi luftat bromsarna på min bil och bytt huvudbroms cylindern.
men något är fel!
bromsarna tar mycket mer fram än bak!
var tror ni felet ligger
mkt taksam för svar
bilen är en renault 5 gte 88
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Har du kollat lastventilen på bakaxeln?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

Dennis wrote:Har du kollat lastventilen på bakaxeln?
tängte att de kunde vara den eller bromsservon

hur veta om de e den som e felet?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

detta vet du antagligen men bromsarna skall ta mer fram än bak. Lastkäningsventilen skall röra sig när du fjädrar bilen.

Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kolla så att den rör sig, Den skall reglera bromstrycket vid olika belastning(höjd) av bakaxeln.
Servot har inget med fördelningen att göra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

Dennis wrote:Kolla så att den rör sig, Den skall reglera bromstrycket vid olika belastning(höjd) av bakaxeln.
Servot har inget med fördelningen att göra.

lastkännande ventilen glappar iaf
är de samma på alla renault 5 or ?
kan man ta en från en 5a gts?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

.r5Gte. wrote:
Dennis wrote:Kolla så att den rör sig, Den skall reglera bromstrycket vid olika belastning(höjd) av bakaxeln.
Servot har inget med fördelningen att göra.

lastkännande ventilen glappar iaf
är de samma på alla renault 5 or ?
kan man ta en från en 5a gts?
armen glappar nog, frågan är om kolven rör sig, är nog samma på alla femmor
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

Tony wrote:
.r5Gte. wrote:
Dennis wrote:Kolla så att den rör sig, Den skall reglera bromstrycket vid olika belastning(höjd) av bakaxeln.
Servot har inget med fördelningen att göra.

lastkännande ventilen glappar iaf
är de samma på alla renault 5 or ?
kan man ta en från en 5a gts?
armen glappar nog, frågan är om kolven rör sig, är nog samma på alla
femmor
Någon som vet om de e samma till alla 5or?
.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

:roll:
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

som tony säger så borde det vara det (säkert samma även till clio 1). kolla med någon reservdelsfirma så ser du om det är samma del
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

tog bilen för en tur nyss

när jag bromsar så får ja trycka ner pedalen väldigt sakta för att bromsa
trycker jag ner som vanligt så nyper bromsarna bara till o tvärnitar.
de blir liksom inge tryck på pedalen!

skitskumt

någon som känner igen problemet?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

när du står still och bromsar med jämt tryck sjunker pedalen då? isf har du fortfarande kvar luft i systemet
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

mange wrote:när du står still och bromsar med jämt tryck sjunker pedalen då? isf har du fortfarande kvar luft i systemet
Njaä! Manges beskrivning passar bättre för skadad huvudcylinder.
Luft kvar i systemet är svampig pedal som tar långt ner.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
.r5Gte.
Posts: 31
Joined: 08 May 2006, 21:29

Post by .r5Gte. »

Dennis wrote:
mange wrote:när du står still och bromsar med jämt tryck sjunker pedalen då? isf har du fortfarande kvar luft i systemet
Njaä! Manges beskrivning passar bättre för skadad huvudcylinder.
Luft kvar i systemet är svampig pedal som tar långt ner.
men huvudcylinder e sprillans ny:D
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Med lite luft brukar pedalen bli svampig (gäller även en läckande cylinder) med mycket luft så kommer pedalen upp när du pumpar. det är iaf min erfarenhet men jag håller iof mest på med äldre bilar än femman. :D

Har du inte detta fenomenet så är det inte det som är fel 8)

Är allt rätt inkopplat? Det verkar ju som du får en extrem servoverkan.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply