Topplockspaning paj? R19 - Hjälp

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

har inte kollat själv på txe motorn men på f7p finns det inget att justera..
bara att smäcka dit rotorn och skruva ihop allt :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

topp

Post by D_Stenlund »

jasså inte svårare än så ? någon annan som har ngn invändning eller är det allez ?
Danne Stenis
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

tändföljd tills när du knåpar ihop det igen
1-3-4-2

Du bör använda nya pinbultar (givetvis).

kollade även om tändningen, den är ej justerbar på f2n/f3n motorn.
(ställs med datorboxen)

här är liten översikt med vridmoment och spännmönster:
Image

Lycka till! :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

OK

Post by D_Stenlund »

hum ja o min engelska, där stog de ju itne 1342 ? Så är d epå golfarna me, samma på min r19 som du skrev då ?

hur skulle man dra pinbultarna, självklart nya då de är sträckbultar.

30nm, sedan 80grader 4 gånger på varje? sedan då ? Min engelska är inte att räkna med.

Så man behöver inte ställa tändningen efter nollning av motorn på r19 ?
Danne Stenis
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: OK

Post by Tony »

D_Stenlund wrote:hum ja o min engelska, där stog de ju itne 1342 ? Så är d epå golfarna me, samma på min r19 som du skrev då ?

hur skulle man dra pinbultarna, självklart nya då de är sträckbultar.

30nm, sedan 80grader 4 gånger på varje? sedan då ? Min engelska är inte att räkna med.

Så man behöver inte ställa tändningen efter nollning av motorn på r19 ?
men hallå siffrorna är på svenska... 80+ - 4grader står det ju
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

rotor o sånt ska bara kunna skruvas på i ett läge.

om du plockar av kammen så se till att alla märkningar osv blir rätt med kamdrevet. (ifall du planar toppen)

spänn efter nummerföljden på bilden med 30nm
spnn ytterligare med 80grader +-4grader alltså 76 till 84grader

vänta tre minuter (sätt på en kanna kaffe)
lossa bult 1 och 2 spänn dem till 25nm och dra dem 213grader +-7
(dvs 206 till 220grader)

gör samma sak parvis för bult 3,4 - 5,6 - 7,8 - 9,10

sen ska det va färdigt :)


har själv aldrig bytt topppackning, men nån annan vänlig själ har kanske något att invända med tips eller fakta?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: OK

Post by Tony »

D_Stenlund wrote:hum ja o min engelska, där stog de ju itne 1342 ? Så är d epå golfarna me, samma på min r19 som du skrev då ?
bilden med cylindrarna är inte tändföljden,cylindrarna sitter inte i någon konstig ordning,den bilden förklarar vilken cylinder som är vilken... inte tändföljden...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

hörde att eventuellt cylinder foder kunde vara skadade, o de är itne lätt o byta tydligen, hur vet om de?

ja kunde peta lite lite på cylindern, nr1 eller samtlgia mer lr mindre ytters ytters lite, bror min sa att de är normalt, men kanske inte då ?

Va tror ni ?
Danne Stenis
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

D_Stenlund wrote:hörde att eventuellt cylinder foder kunde vara skadade, o de är itne lätt o byta tydligen, hur vet om de?

ja kunde peta lite lite på cylindern, nr1 eller samtlgia mer lr mindre ytters ytters lite, bror min sa att de är normalt, men kanske inte då ?

Va tror ni ?
jag vet till 2000000% säkerhet att du inte har något skadat cylinderfoder eftersom din motor har inga foder...
att du kan peta på cylindern måste betyda att topplocket är av :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
zlechu
Posts: 2
Joined: 17 Aug 2006, 16:01

Post by zlechu »

Hej hälsar alla.Jag är ny på forum.
Har också haft nyligen samma problem med riklig ånga från avgasröret på min GTE. Planade toppen och skruvade tillbaka enligt alla konstens regler med sekvensdragning och rätt moment. Efteråt samma problem.....
Troligen en internspricka i toppen som jag missat (mot avgasventilkanalen).
Det bildas inga luftbubblor när man tar av locket till kylaren således ingen tryckökning i systemet. Kylvätskan försvinner mycket sakta ,motor har en jämn gång och motorolja är klar ( nyligen bytt).
Bestämt mig för att använda en annan topp och hämtat den redan från skrot.
Jag hoppas att du inte har samma problem med toppen ,tydligen ganska ovanligt...
När du byter topplockspackning så passa på och bytt packboxar på kamaxel. :P
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

SÄTT UT NAMN SAMT ORT DU BOR PÅ ANNARS RADERAS INLÄGGET! :)
John Ignell Enviken
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

tjena

Post by D_Stenlund »

god kväll, en fråga. har haft toppen på planing nu, 0.15mm känns lite lite för att den ska ha slagit sig, men men, överfallen som håller fast kammen hade små distanser som sitter i hålen i dom, och ner o toppen som man skruvar genom som en liten stabilisator distans, ni förstår säkert. 2 av dom har gått bort, går dom att beställa eller dom kanske inte är nödvändiga?

Va är nm på mutter på överfallen, är de 3-6 newton ?

hoppas ni förstår min fråga, mvh
Danne Stenis
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

kom igen nu
Danne Stenis
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: tjena

Post by Tony »

D_Stenlund wrote:god kväll, en fråga. har haft toppen på planing nu, 0.15mm känns lite lite för att den ska ha slagit sig, men men, överfallen som håller fast kammen hade små distanser som sitter i hålen i dom, och ner o toppen som man skruvar genom som en liten stabilisator distans, ni förstår säkert. 2 av dom har gått bort, går dom att beställa eller dom kanske inte är nödvändiga?

Va är nm på mutter på överfallen, är de 3-6 newton ?

hoppas ni förstår min fråga, mvh
eftersom det är styrhylsor så fyller dom säkert en uppgift, så jag skulle inte pröva utan, skroten kanske går att hitta dom hos.

ventilkåpan är 3-6Nm det står inte hur hårt man skall dra överfallen vad jag kan se utan det står !
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

10nm på överfallen kan de stämma?
Danne Stenis
Post Reply