Topplockspaning paj? R19 - Hjälp
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
topp
jasså inte svårare än så ? någon annan som har ngn invändning eller är det allez ?
Danne Stenis
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
OK
hum ja o min engelska, där stog de ju itne 1342 ? Så är d epå golfarna me, samma på min r19 som du skrev då ?
hur skulle man dra pinbultarna, självklart nya då de är sträckbultar.
30nm, sedan 80grader 4 gånger på varje? sedan då ? Min engelska är inte att räkna med.
Så man behöver inte ställa tändningen efter nollning av motorn på r19 ?
hur skulle man dra pinbultarna, självklart nya då de är sträckbultar.
30nm, sedan 80grader 4 gånger på varje? sedan då ? Min engelska är inte att räkna med.
Så man behöver inte ställa tändningen efter nollning av motorn på r19 ?
Danne Stenis
Re: OK
men hallå siffrorna är på svenska... 80+ - 4grader står det juD_Stenlund wrote:hum ja o min engelska, där stog de ju itne 1342 ? Så är d epå golfarna me, samma på min r19 som du skrev då ?
hur skulle man dra pinbultarna, självklart nya då de är sträckbultar.
30nm, sedan 80grader 4 gånger på varje? sedan då ? Min engelska är inte att räkna med.
Så man behöver inte ställa tändningen efter nollning av motorn på r19 ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
rotor o sånt ska bara kunna skruvas på i ett läge.
om du plockar av kammen så se till att alla märkningar osv blir rätt med kamdrevet. (ifall du planar toppen)
spänn efter nummerföljden på bilden med 30nm
spnn ytterligare med 80grader +-4grader alltså 76 till 84grader
vänta tre minuter (sätt på en kanna kaffe)
lossa bult 1 och 2 spänn dem till 25nm och dra dem 213grader +-7
(dvs 206 till 220grader)
gör samma sak parvis för bult 3,4 - 5,6 - 7,8 - 9,10
sen ska det va färdigt
har själv aldrig bytt topppackning, men nån annan vänlig själ har kanske något att invända med tips eller fakta?
om du plockar av kammen så se till att alla märkningar osv blir rätt med kamdrevet. (ifall du planar toppen)
spänn efter nummerföljden på bilden med 30nm
spnn ytterligare med 80grader +-4grader alltså 76 till 84grader
vänta tre minuter (sätt på en kanna kaffe)
lossa bult 1 och 2 spänn dem till 25nm och dra dem 213grader +-7
(dvs 206 till 220grader)
gör samma sak parvis för bult 3,4 - 5,6 - 7,8 - 9,10
sen ska det va färdigt
har själv aldrig bytt topppackning, men nån annan vänlig själ har kanske något att invända med tips eller fakta?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: OK
bilden med cylindrarna är inte tändföljden,cylindrarna sitter inte i någon konstig ordning,den bilden förklarar vilken cylinder som är vilken... inte tändföljden...D_Stenlund wrote:hum ja o min engelska, där stog de ju itne 1342 ? Så är d epå golfarna me, samma på min r19 som du skrev då ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
jag vet till 2000000% säkerhet att du inte har något skadat cylinderfoder eftersom din motor har inga foder...D_Stenlund wrote:hörde att eventuellt cylinder foder kunde vara skadade, o de är itne lätt o byta tydligen, hur vet om de?
ja kunde peta lite lite på cylindern, nr1 eller samtlgia mer lr mindre ytters ytters lite, bror min sa att de är normalt, men kanske inte då ?
Va tror ni ?
att du kan peta på cylindern måste betyda att topplocket är av
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hej hälsar alla.Jag är ny på forum.
Har också haft nyligen samma problem med riklig ånga från avgasröret på min GTE. Planade toppen och skruvade tillbaka enligt alla konstens regler med sekvensdragning och rätt moment. Efteråt samma problem.....
Troligen en internspricka i toppen som jag missat (mot avgasventilkanalen).
Det bildas inga luftbubblor när man tar av locket till kylaren således ingen tryckökning i systemet. Kylvätskan försvinner mycket sakta ,motor har en jämn gång och motorolja är klar ( nyligen bytt).
Bestämt mig för att använda en annan topp och hämtat den redan från skrot.
Jag hoppas att du inte har samma problem med toppen ,tydligen ganska ovanligt...
När du byter topplockspackning så passa på och bytt packboxar på kamaxel.
Har också haft nyligen samma problem med riklig ånga från avgasröret på min GTE. Planade toppen och skruvade tillbaka enligt alla konstens regler med sekvensdragning och rätt moment. Efteråt samma problem.....
Troligen en internspricka i toppen som jag missat (mot avgasventilkanalen).
Det bildas inga luftbubblor när man tar av locket till kylaren således ingen tryckökning i systemet. Kylvätskan försvinner mycket sakta ,motor har en jämn gång och motorolja är klar ( nyligen bytt).
Bestämt mig för att använda en annan topp och hämtat den redan från skrot.
Jag hoppas att du inte har samma problem med toppen ,tydligen ganska ovanligt...
När du byter topplockspackning så passa på och bytt packboxar på kamaxel.
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
tjena
god kväll, en fråga. har haft toppen på planing nu, 0.15mm känns lite lite för att den ska ha slagit sig, men men, överfallen som håller fast kammen hade små distanser som sitter i hålen i dom, och ner o toppen som man skruvar genom som en liten stabilisator distans, ni förstår säkert. 2 av dom har gått bort, går dom att beställa eller dom kanske inte är nödvändiga?
Va är nm på mutter på överfallen, är de 3-6 newton ?
hoppas ni förstår min fråga, mvh
Va är nm på mutter på överfallen, är de 3-6 newton ?
hoppas ni förstår min fråga, mvh
Danne Stenis
Re: tjena
eftersom det är styrhylsor så fyller dom säkert en uppgift, så jag skulle inte pröva utan, skroten kanske går att hitta dom hos.D_Stenlund wrote:god kväll, en fråga. har haft toppen på planing nu, 0.15mm känns lite lite för att den ska ha slagit sig, men men, överfallen som håller fast kammen hade små distanser som sitter i hålen i dom, och ner o toppen som man skruvar genom som en liten stabilisator distans, ni förstår säkert. 2 av dom har gått bort, går dom att beställa eller dom kanske inte är nödvändiga?
Va är nm på mutter på överfallen, är de 3-6 newton ?
hoppas ni förstår min fråga, mvh
ventilkåpan är 3-6Nm det står inte hur hårt man skall dra överfallen vad jag kan se utan det står !
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm