Topplockspaning paj? R19 - Hjälp
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
Topplockspaning paj? R19 - Hjälp
Är ny här, håller annars på med min Golf G60. men till ämmnet.
Har en R19 av 94 års modell 1.7 txe den slurkar i sig en liter vatten på 100meter, ryker lite vitt och kunde inte så några direkta läckage då de var halv blött överallt. antar att topplockspackningen gått och att den skjuter ut vätskan i cylindrarna och sedan ut, fyllde på 1 liter till försvann lika fort och tempmätaren går till max. Ställde bilen direkt.
Bytte precis topplockspackning osv på min golf men frågan är, är de Dubbla kammar på min? ÄR de svårt att byta packningen, lossa insug, lossa topplocks bultarna och såklart kamdrevet som sitter med en spännare, antar att de är samma procedur som på min golf. Tycker de är synd att skrota den för detta sk*t då den annars funkar klockrent en trotjänare.
Behöver man special verktyg för o lossa kamremmen eller? ÄR en halv duktig meck så ja tycker ja borde klara av och byta på renaulten med. Hur ska ja enklast göra med tändningen sedan för att slippa nolla motorn, kan man märka upp exakt hur kamremmen, dreven och remmen ligger nu så räcker de om man får på de likadant igen sedan?
tipps osv tas gärna imot, mvh Daniel
Har en R19 av 94 års modell 1.7 txe den slurkar i sig en liter vatten på 100meter, ryker lite vitt och kunde inte så några direkta läckage då de var halv blött överallt. antar att topplockspackningen gått och att den skjuter ut vätskan i cylindrarna och sedan ut, fyllde på 1 liter till försvann lika fort och tempmätaren går till max. Ställde bilen direkt.
Bytte precis topplockspackning osv på min golf men frågan är, är de Dubbla kammar på min? ÄR de svårt att byta packningen, lossa insug, lossa topplocks bultarna och såklart kamdrevet som sitter med en spännare, antar att de är samma procedur som på min golf. Tycker de är synd att skrota den för detta sk*t då den annars funkar klockrent en trotjänare.
Behöver man special verktyg för o lossa kamremmen eller? ÄR en halv duktig meck så ja tycker ja borde klara av och byta på renaulten med. Hur ska ja enklast göra med tändningen sedan för att slippa nolla motorn, kan man märka upp exakt hur kamremmen, dreven och remmen ligger nu så räcker de om man får på de likadant igen sedan?
tipps osv tas gärna imot, mvh Daniel
Danne Stenis
skitenkel motor ,sitter bara en kam (vilket en halvbra meck borde sett )
finns märke på kamdrevet, om man märker upp allt och gör det rätt så är det enkelt tycker jag...eftersom förelaren sitter i änden på kammen behöver du bara få kammen rätt i förhållande till veven
finns märke på kamdrevet, om man märker upp allt och gör det rätt så är det enkelt tycker jag...eftersom förelaren sitter i änden på kammen behöver du bara få kammen rätt i förhållande till veven
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
lossat toppen osv verkligen enkelt på den bilen, men nu snart när ja ska få ihop allt och motorn ska nollas, fördelaren sitter kvar på kammen den har ja itne rört, räcker de med att ha 1an cyl i dö läge och få kamhjulet att träffa markeingen, ( de ja nu undrar vart sitter markeringen som kamhjulet ska klaffa me, är de den på plåten högst upp eller är de ventilkåpans övre kant som de är på golf ) vore tacksam om någon hade en sprängskiss odyl, eller om ngn kan berätta, ska inte ta loss veven och remmen sitter kvar nertill ska bara byta spännare.
Danne Stenis
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
tror, de e en bra skillnad mellan ventilkåpan och den där metalhöljet som täcker remmen från baksidan sett den har ett stärck på toppen när ja hade kamen där mot så var 1an cyl i död läge, kanske är den man ska gå efter ? Vore bra o veta, ingen som känner sig manad att hjälpa till med en sprängskiss eller så ?
jocke en fundering ang spännrullen, den sitter ju med 16 nyckel, en mutter sedan har den 2 hål i sig, vet inte om polaren lossade ngn bult från något av dom hålen men ska de sitta med någon mer än den muttern i mitten ?
jocke en fundering ang spännrullen, den sitter ju med 16 nyckel, en mutter sedan har den 2 hål i sig, vet inte om polaren lossade ngn bult från något av dom hålen men ska de sitta med någon mer än den muttern i mitten ?
Danne Stenis
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
du får gå efter läget i kåpan på txe motorn.
spännrullen sitter bara med en bult.
de två hålen är till ett "speialverktyg" för att spänna remmen med.
skruvdragare/mutterknackare underlättar för att få av remhjulet på vevaxeln.
har tyvärr min haynesbok i bilen ute på landet där den står i vinterdvala, annars kunde jag scannat åt dig.
edit, hittade en bild.
hoppas den kan hjälpa dig lite. om du inte får av spännrullen så kan det bero på justerskruven Nr 7
spännrullen sitter bara med en bult.
de två hålen är till ett "speialverktyg" för att spänna remmen med.
skruvdragare/mutterknackare underlättar för att få av remhjulet på vevaxeln.
har tyvärr min haynesbok i bilen ute på landet där den står i vinterdvala, annars kunde jag scannat åt dig.
edit, hittade en bild.
hoppas den kan hjälpa dig lite. om du inte får av spännrullen så kan det bero på justerskruven Nr 7
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
tackar o bockar, justersrkuven är den nödvändig? den sitter på skyddet utanför väl? såg iafl inte den, okey just fan nu hajar ja att man spänner med dom där hålen nu hajar jag. Men ja har bara lossat remmen från kammen, täntke inte nolla men känns som ja måste de.
OM ja lossar kammen från toppen, den ska planas efter att den sugit vatten in till cylindrarna ( ryker vitt ) Hur känsligt är de med fördelaren kan den sitta kvar utan att ja behöver få den nollad med sedan?
Räcker kanske att sätta på som de är , mäkte upp hur remmen låt mot kamhjulet och hur cylindrarna stog, satte 1ans cylinder i dö läge, kanske räcker att sätta på igen, vill inte plocka bort och hära längre ner på blocket vid veven så svårt o komma åt o sk*t, så där vet ja inte hur de ser ut. Så märket kamhjulet ska gå efter är den på toppen på plåthöljet, tackar då vet ja de iafl, svårt när man aldrig meckat detta innan förutom golf.
OM ja lossar kammen från toppen, den ska planas efter att den sugit vatten in till cylindrarna ( ryker vitt ) Hur känsligt är de med fördelaren kan den sitta kvar utan att ja behöver få den nollad med sedan?
Räcker kanske att sätta på som de är , mäkte upp hur remmen låt mot kamhjulet och hur cylindrarna stog, satte 1ans cylinder i dö läge, kanske räcker att sätta på igen, vill inte plocka bort och hära längre ner på blocket vid veven så svårt o komma åt o sk*t, så där vet ja inte hur de ser ut. Så märket kamhjulet ska gå efter är den på toppen på plåthöljet, tackar då vet ja de iafl, svårt när man aldrig meckat detta innan förutom golf.
Danne Stenis
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
du måste alltid byta kamremmen om du lossar den!
annars finns risk att den smäller = ventil-sallad.
Tar du av högerframhjul så kan du ta loss plastkåporna (inneskärmen) sen kommer du åt remhjulet och kan lät lyfta av/på kamremmen.
du får ta bort insug, tändkablarna ventilkåpan, sen ska det bara vara att lyfta.
om du försöker hålla kam + vev still och missar med endast en kugg så kan du få mycket märklig motorgång när du fått ihop det igen.
utgå alltså från ö.d.l. märkningen.
sist men minst, räkna kuggarna på kamremmen så du får rätt när du köper ny.
annars finns risk att den smäller = ventil-sallad.
Tar du av högerframhjul så kan du ta loss plastkåporna (inneskärmen) sen kommer du åt remhjulet och kan lät lyfta av/på kamremmen.
du får ta bort insug, tändkablarna ventilkåpan, sen ska det bara vara att lyfta.
om du försöker hålla kam + vev still och missar med endast en kugg så kan du få mycket märklig motorgång när du fått ihop det igen.
utgå alltså från ö.d.l. märkningen.
sist men minst, räkna kuggarna på kamremmen så du får rätt när du köper ny.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm
frigge tack, men toppen är lös. hade märkt upp för hand hur den stog innan men ja förstår poängen.
Hur rä de med fördelaren på kamaxeln? Om ja lossar överfallen och får loss kammen, tror dom ville de för planing, kommer fördelaren att behövas nollas på något sätt sedan med efteråt eller bara att skruva på överfallen med rätt moment igen sedan? gärna om du kan va för moment i huvet kan ja ta de med en gång.
Helt olikt för golf nämligen.
Hur rä de med fördelaren på kamaxeln? Om ja lossar överfallen och får loss kammen, tror dom ville de för planing, kommer fördelaren att behövas nollas på något sätt sedan med efteråt eller bara att skruva på överfallen med rätt moment igen sedan? gärna om du kan va för moment i huvet kan ja ta de med en gång.
Helt olikt för golf nämligen.
Danne Stenis
-
- Posts: 24
- Joined: 15 Nov 2008, 23:43
- Location: sthlm