Topplockspaning paj? R19 - Hjälp

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Topplockspaning paj? R19 - Hjälp

Post by D_Stenlund »

Är ny här, håller annars på med min Golf G60. men till ämmnet.

Har en R19 av 94 års modell 1.7 txe den slurkar i sig en liter vatten på 100meter, ryker lite vitt och kunde inte så några direkta läckage då de var halv blött överallt. antar att topplockspackningen gått och att den skjuter ut vätskan i cylindrarna och sedan ut, fyllde på 1 liter till försvann lika fort och tempmätaren går till max. Ställde bilen direkt.

Bytte precis topplockspackning osv på min golf men frågan är, är de Dubbla kammar på min? ÄR de svårt att byta packningen, lossa insug, lossa topplocks bultarna och såklart kamdrevet som sitter med en spännare, antar att de är samma procedur som på min golf. Tycker de är synd att skrota den för detta sk*t då den annars funkar klockrent en trotjänare.

Behöver man special verktyg för o lossa kamremmen eller? ÄR en halv duktig meck så ja tycker ja borde klara av och byta på renaulten med. Hur ska ja enklast göra med tändningen sedan för att slippa nolla motorn, kan man märka upp exakt hur kamremmen, dreven och remmen ligger nu så räcker de om man får på de likadant igen sedan?

tipps osv tas gärna imot, mvh Daniel
Danne Stenis
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

skitenkel motor ,sitter bara en kam (vilket en halvbra meck borde sett :wink: )
finns märke på kamdrevet, om man märker upp allt och gör det rätt så är det enkelt tycker jag...eftersom förelaren sitter i änden på kammen behöver du bara få kammen rätt i förhållande till veven
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

låter ju bra, inge problem o byta med andra ord? skönt, tips behöver man något special verktyg ?
Danne Stenis
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

D_Stenlund wrote:låter ju bra, inge problem o byta med andra ord? skönt, tips behöver man något special verktyg ?
nej
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

okey, låter ju för enkelt :shock:
Danne Stenis
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

En haynesbok kan däremot vara bra.. Vissa ser även torx som special, det har jag för mig behövs till något..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

lossat toppen osv verkligen enkelt på den bilen, men nu snart när ja ska få ihop allt och motorn ska nollas, fördelaren sitter kvar på kammen den har ja itne rört, räcker de med att ha 1an cyl i dö läge och få kamhjulet att träffa markeingen, ( de ja nu undrar vart sitter markeringen som kamhjulet ska klaffa me, är de den på plåten högst upp eller är de ventilkåpans övre kant som de är på golf ) vore tacksam om någon hade en sprängskiss odyl, eller om ngn kan berätta, ska inte ta loss veven och remmen sitter kvar nertill ska bara byta spännare.
Danne Stenis
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Du byter väl remmen med?

På min F7P (1.8 16v) satt markeringarna i ventilkåpan har jag för mig..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

tror, de e en bra skillnad mellan ventilkåpan och den där metalhöljet som täcker remmen från baksidan sett den har ett stärck på toppen när ja hade kamen där mot så var 1an cyl i död läge, kanske är den man ska gå efter ? Vore bra o veta, ingen som känner sig manad att hjälpa till med en sprängskiss eller så ?

jocke en fundering ang spännrullen, den sitter ju med 16 nyckel, en mutter sedan har den 2 hål i sig, vet inte om polaren lossade ngn bult från något av dom hålen men ska de sitta med någon mer än den muttern i mitten ?
Danne Stenis
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

du får gå efter läget i kåpan på txe motorn.

spännrullen sitter bara med en bult.
de två hålen är till ett "speialverktyg" för att spänna remmen med.

skruvdragare/mutterknackare underlättar för att få av remhjulet på vevaxeln.

har tyvärr min haynesbok i bilen ute på landet där den står i vinterdvala, annars kunde jag scannat åt dig.




edit, hittade en bild.
hoppas den kan hjälpa dig lite. om du inte får av spännrullen så kan det bero på justerskruven Nr 7

Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

tackar o bockar, justersrkuven är den nödvändig? den sitter på skyddet utanför väl? såg iafl inte den, okey just fan nu hajar ja att man spänner med dom där hålen nu hajar jag. Men ja har bara lossat remmen från kammen, täntke inte nolla men känns som ja måste de.

OM ja lossar kammen från toppen, den ska planas efter att den sugit vatten in till cylindrarna ( ryker vitt ) Hur känsligt är de med fördelaren kan den sitta kvar utan att ja behöver få den nollad med sedan?

Räcker kanske att sätta på som de är , mäkte upp hur remmen låt mot kamhjulet och hur cylindrarna stog, satte 1ans cylinder i dö läge, kanske räcker att sätta på igen, vill inte plocka bort och hära längre ner på blocket vid veven så svårt o komma åt o sk*t, så där vet ja inte hur de ser ut. Så märket kamhjulet ska gå efter är den på toppen på plåthöljet, tackar då vet ja de iafl, svårt när man aldrig meckat detta innan förutom golf.
Danne Stenis
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

du måste alltid byta kamremmen om du lossar den!
annars finns risk att den smäller = ventil-sallad.

Tar du av högerframhjul så kan du ta loss plastkåporna (inneskärmen) sen kommer du åt remhjulet och kan lät lyfta av/på kamremmen.

du får ta bort insug, tändkablarna ventilkåpan, sen ska det bara vara att lyfta.

om du försöker hålla kam + vev still och missar med endast en kugg så kan du få mycket märklig motorgång när du fått ihop det igen.
utgå alltså från ö.d.l. märkningen.

sist men minst, räkna kuggarna på kamremmen så du får rätt när du köper ny.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

får köpa en ny då, ja som hade velat slippa de där med att lossa vevhjulet osv, för o inte hålla på allt för mkt, nu blir de så tillslut.
Danne Stenis
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

frigge tack, men toppen är lös. hade märkt upp för hand hur den stog innan men ja förstår poängen.

Hur rä de med fördelaren på kamaxeln? Om ja lossar överfallen och får loss kammen, tror dom ville de för planing, kommer fördelaren att behövas nollas på något sätt sedan med efteråt eller bara att skruva på överfallen med rätt moment igen sedan? gärna om du kan va för moment i huvet kan ja ta de med en gång.

Helt olikt för golf nämligen.
Danne Stenis
D_Stenlund
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2008, 23:43
Location: sthlm

Post by D_Stenlund »

en annan sak ajg kom att tänka på är de där med tändningen, behövs den ställas om efter dettA?

mvh
Danne Stenis
Post Reply