RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

blir en självmords bil¨dedär!
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:blir en självmords bil¨dedär!
det är jäkligt svårt att köra sakta med den, man vill bara kugga ner och dra den förbi varvräknaren (varvräknaren i en gte slutar vid 7000, och varvstoppet är som bekant vid 7200 i denna motorn),man känner verkligen hur lätt bilen är i kurvor och dyl..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
WoxY
Posts: 55
Joined: 29 Jul 2003, 20:25
Location: Oslo Norway
Contact:

Post by WoxY »

du får titta förbi så vi kan ta en sväng.
Smoke tires not drugs
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

WoxY wrote:du får titta förbi så vi kan ta en sväng.
kom ner till verkstan en torsdagskväll då vi har garagekväll så kan vi ju ta en kraftmätning nu när den nya leksaken står där med åka ner o stälal bilarna på rullarna hos TB racing
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
WoxY
Posts: 55
Joined: 29 Jul 2003, 20:25
Location: Oslo Norway
Contact:

Post by WoxY »

Ja det kanske vore nått.. men tyvärr så kommer jag att flytta från lilla ålem nu under veckan :cry:
Smoke tires not drugs
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

bytt fjäderbenen,då coiloversen är till GTT skall köpa topplagringarna till en sådan,(byttes pga att cambervinkeln är så extrem att drivaxeln på vänstersidan blir för lång)
Nu rullar den på gula koni med 45mm vogtland sänkfjädrar,blev nog lite högre nu typ 10-20mm,men fortfarande låg....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R5_junior
Posts: 62
Joined: 12 Feb 2007, 20:10
Location: Linköping

Post by R5_junior »

Det är fränt med mkt camber. Bra om du ska köra på bana! :D
markus
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

R5_junior wrote:Det är fränt med mkt camber. Bra om du ska köra på bana! :D
jo men bara då,däcken blir bara slitna på 1cm på insidan,när jag kör rakt,dessutom blir det mindre fäste då åxå..både acc och broms..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Fel fälgar ju ;)
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
R5_junior
Posts: 62
Joined: 12 Feb 2007, 20:10
Location: Linköping

Post by R5_junior »

jo men bara då,däcken blir bara slitna på 1cm på insidan,när jag kör rakt,dessutom blir det mindre fäste då åxå..både acc och broms..
jojo men de tar man igen i kurvorna :wink:
markus
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:Fel fälgar ju ;)
ja jag tror inte bilprovningen uppskattar 17" på en bil gjord för 13".. men skall snart montera "rätt" fälgar.
sitter 14" nu med clio 16v bromsar fram,så bromsarna är fel åxå.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

R5_junior wrote:
jo men bara då,däcken blir bara slitna på 1cm på insidan,när jag kör rakt,dessutom blir det mindre fäste då åxå..både acc och broms..
jojo men de tar man igen i kurvorna :wink:
visserligen men har inga problem med kurvorna nu heller..dessutom slapp jag oljudet från drivaxeln...låter tillräckligt ändå.. (det blir tystare i bilen om jag kör ner en ruta lite)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Testade en liten runda med clio cup box i bilen idag, råkade stå en sådan bil bredvid, märkte faktiskt inte så stor skillnad,största skillnaden var att den drog längre jag såg 110 på 2an och 150 på 3an och då hade jag inte varvstoppet i och eftersom min mätare slutar vid 7000 vet jag inte hur långt det var till 7800..
orginal hastigheter på gte 95 på 2an och 125 på 3an..
efter lite körning med orginalboxen efteråt så kanske skillnaden är märkbar, men jag har nog lite mer än 137hk som det skall vara orginal.. [smilie=eclipsee_steering.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Image

Image

Image

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply