F7P - Kompressor projekt

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Som sagt... du kan inte jämföra en turbo wastegate med vad som används till en kompressor

Kompressorns wastgate ser ut såhär:
Image
spjället varierar från 1 till 2 tum i diameter.

Turbons wastegate har ett "spjäll" på 7-15mm.... Det går inte ens att jämföra genomströmmningsförmågorna på de olika.

Och en dump för att reglera laddtryck är inte tillräckligt.
Möjligt när man kör turbo men inte med kompressormatning.

*
Sätta dumpen långt ifrån spjället?

Slangar, rör och intercooler fungera som ett expansionskärl vilket kommer ge ett fördröjt laddtryck när du släpper gasen.
Motorn som har detta skulle inte fungera vidare bra... den skulle gå väldigt magert vid acceleration..... (BOOOOOM!)

För att skona turbon maximalt.. sätt en dump vid källan och en vid spjället.

(orginal sitter dump / återcirkuleringsventiler precis innan spjället)


Sik. kolla på skissen:
Image
Antingen gör jag såhär. och har öppen dump.. (flera eller ett spjäll + en dump) - detta kommer låta jäkligt.
Eller så återcirkulerar jag till insuget på kompressorn.

Eller så gör jag som Tony säger och sätta kompressorn efter gasspjället.


Har du andra ideer?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Jag har min dump efter turbon. Dock 50mm öppen. Men att sätta kompressorn efter spjället låter som en bra idé. Kör på så får vi se vad som händer helt enkelt =)
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jupp testar man inte så får man inget veta.

tyvärr så tror jag inte man kan ha återcirkulerande ifall man sätter spjället innan kompressorn (kompressorn mellan plenum och spjäll enligt skissen). för då försvinner vacumet som styr återcirkuleringen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Ja i min teori finns inget sojäll innan kompressor då det kommer skapa undertryck och sedan övertryck när du öppnar. Kompressorn kommer troligtvis ta skada av att ligga å gnaga. Men testa för all del.. Annars ser din skiss bra ut. Och WG´n som var lämpad till kompresorn som du visade kan du då ha till att reglera laddet med och ha dumpen som säkerhet ifall den inte går att ställa som du vill ha den. Men som sagt, testar man inte får man inget lära!
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

:)

Snackade lite med min kusin som är lite motorsport freak.
han sa att man eg inte behöver dumpventil o dylikt.
man kan sätta wastegatespjället för att kunna styra vridmomentet elektroniskt.

Och eftersom kompressorn följer motorns varvtal så innebär det att vid gassläpp så kommer kompressorn hjälpa motorn att bromsa ner varvtalet.....

Nåja. fortsätter skruva nästa helg. :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

nu har jag skruvat lite...

Har lagt min R19 på hyllan (inte bokstavligt)

Så jag tänkte ge meganen lite mer fotfäste (1.6liters)

ett fäste är avklarat o tänkte göra ett stag som går från växellådan till kompressorn.

Kylaren är framflyttad 7-8cm i nederkant


Se o njut :)
Image

Ska handla slangar till IC och dump i Bangkok om några veckor (billigt). :D
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply