F7P - Kompressor projekt
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Som sagt... du kan inte jämföra en turbo wastegate med vad som används till en kompressor
Kompressorns wastgate ser ut såhär:
spjället varierar från 1 till 2 tum i diameter.
Turbons wastegate har ett "spjäll" på 7-15mm.... Det går inte ens att jämföra genomströmmningsförmågorna på de olika.
Och en dump för att reglera laddtryck är inte tillräckligt.
Möjligt när man kör turbo men inte med kompressormatning.
*
Sätta dumpen långt ifrån spjället?
Slangar, rör och intercooler fungera som ett expansionskärl vilket kommer ge ett fördröjt laddtryck när du släpper gasen.
Motorn som har detta skulle inte fungera vidare bra... den skulle gå väldigt magert vid acceleration..... (BOOOOOM!)
För att skona turbon maximalt.. sätt en dump vid källan och en vid spjället.
(orginal sitter dump / återcirkuleringsventiler precis innan spjället)
Sik. kolla på skissen:
Antingen gör jag såhär. och har öppen dump.. (flera eller ett spjäll + en dump) - detta kommer låta jäkligt.
Eller så återcirkulerar jag till insuget på kompressorn.
Eller så gör jag som Tony säger och sätta kompressorn efter gasspjället.
Har du andra ideer?
Kompressorns wastgate ser ut såhär:
spjället varierar från 1 till 2 tum i diameter.
Turbons wastegate har ett "spjäll" på 7-15mm.... Det går inte ens att jämföra genomströmmningsförmågorna på de olika.
Och en dump för att reglera laddtryck är inte tillräckligt.
Möjligt när man kör turbo men inte med kompressormatning.
*
Sätta dumpen långt ifrån spjället?
Slangar, rör och intercooler fungera som ett expansionskärl vilket kommer ge ett fördröjt laddtryck när du släpper gasen.
Motorn som har detta skulle inte fungera vidare bra... den skulle gå väldigt magert vid acceleration..... (BOOOOOM!)
För att skona turbon maximalt.. sätt en dump vid källan och en vid spjället.
(orginal sitter dump / återcirkuleringsventiler precis innan spjället)
Sik. kolla på skissen:
Antingen gör jag såhär. och har öppen dump.. (flera eller ett spjäll + en dump) - detta kommer låta jäkligt.
Eller så återcirkulerar jag till insuget på kompressorn.
Eller så gör jag som Tony säger och sätta kompressorn efter gasspjället.
Har du andra ideer?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Ja i min teori finns inget sojäll innan kompressor då det kommer skapa undertryck och sedan övertryck när du öppnar. Kompressorn kommer troligtvis ta skada av att ligga å gnaga. Men testa för all del.. Annars ser din skiss bra ut. Och WG´n som var lämpad till kompresorn som du visade kan du då ha till att reglera laddet med och ha dumpen som säkerhet ifall den inte går att ställa som du vill ha den. Men som sagt, testar man inte får man inget lära!
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Snackade lite med min kusin som är lite motorsport freak.
han sa att man eg inte behöver dumpventil o dylikt.
man kan sätta wastegatespjället för att kunna styra vridmomentet elektroniskt.
Och eftersom kompressorn följer motorns varvtal så innebär det att vid gassläpp så kommer kompressorn hjälpa motorn att bromsa ner varvtalet.....
Nåja. fortsätter skruva nästa helg.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
nu har jag skruvat lite...
Har lagt min R19 på hyllan (inte bokstavligt)
Så jag tänkte ge meganen lite mer fotfäste (1.6liters)
ett fäste är avklarat o tänkte göra ett stag som går från växellådan till kompressorn.
Kylaren är framflyttad 7-8cm i nederkant
Se o njut
Ska handla slangar till IC och dump i Bangkok om några veckor (billigt).
Har lagt min R19 på hyllan (inte bokstavligt)
Så jag tänkte ge meganen lite mer fotfäste (1.6liters)
ett fäste är avklarat o tänkte göra ett stag som går från växellådan till kompressorn.
Kylaren är framflyttad 7-8cm i nederkant
Se o njut
Ska handla slangar till IC och dump i Bangkok om några veckor (billigt).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430