GTE skakningar!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Sluta bråka nu, det löser inget :)
Det är inte hjullagren som är helslut eller kopplingen som slirar? Lådan borde väl rasat för länge sen om det var fel i den.. eller..?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Erik R19X wrote:Sluta bråka nu, det löser inget :)
Det är inte hjullagren som är helslut eller kopplingen som slirar? Lådan borde väl rasat för länge sen om det var fel i den.. eller..?
hjullagren var ju kollade står det ,dessutom skulle väl dom inte orsaka vibrationer vid ax...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Bengt wrote:Vad står det !!!!!!!!!!!!!!"Jag har kört så här i 3 år iallafall och möget har inte rasat ännu."Kom till baka om TRE år så får du HJÄLP.
ja inte verkar han behöva din hjälp med spydiga komentarer...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Kan vara svårt att hitta ett fel om man inte riktigt vet vad det.. men efter som du säger att det mesta är bytt och redig så måste ju i regel finns nått som finns kvar att byta.. Jag hade ju satsat på drivaxlar men efter som du bytt dom så kan det ju inte vara det.

Efter som det skakar borde det vara nått som är i rörelse, följer det motor varv eller hastighet???

Om man tänker ridktiogt noga så det ändra jag får fram är V-låda att när du axxar har belaster den så upstår det vibbrationer på nått sätt....

Hade det varit på den gammla goda tiden då jag körde clio kunde du fått lite reserv delar at mig till din V.låda har förmig att det är samma låda. Jag är väl den ända här inne som kört sönder mer än 3 v-lådor och 3st diffar på mindre än ett år i en orginal clio... :lol: :lol:
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

lillenp wrote:Men ursäkta mig då för att jag inte visste att detta forum fanns. Det är liksom inte så att jag sketigt i att försöka åtgärda problemet med bilen, jag har under dessa tre år gjort allt som jag kunnat, bytt ut delar, lämnat den till volvoverkmästare, lokala bilhandlare, däckfirmor. tro mig det finns nog inget jag inte gjort med bilen. Också hittade jag denna hemsidan och trodde i min vildaste fantasi att man kanske skulle få ett slut på problemet. Men inte visste jag att det skulle vara så besvärligt för vissa.
------------------------------------------------------------------------------------
DRYG ,TASKIK ,Vad du vill men när man läser att du har haft det 3 år utan att få ta del av vad du tidigare har utfört kan man inte mer än reagera över vad du skriver .
Inte för att dömma ut dig ,bara hur du har formulerat dig.
Inte heller besvärligt för vissa.
MVH Vissa
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Nu är det en vissa olikheter mellan en GTE och min r12a men jag känner igen lite av ditt problem. I min gamla låda var de stora difflagren kass med vibbrationer som följd vid gaspådrag, jag trodde att det var drivaxlarna men så var inte fallet. Jag bytte låda och vibbrationerna var borta. Lite senare bytte jag motor och fick nya vibbrationer då visade det sej att när förgasaren gick från lågfartsdelen till acc och högfart så blev blandningen helt fel och motorn "vibbrerade". Jag fick byta munstycken och halsringar och problemet försvann. Så mitt tips-kolla insprutet och vxllådan. För motorn funkar på jämn fart men vibbrerar vid acc och övergång till höfartsdelen.
User avatar
lillenp
Posts: 17
Joined: 31 Mar 2006, 22:19
Location: Kristianstad

Post by lillenp »

Efter många förb*nnat bra tips och funderingar, så kan man nästan säga att problemet som min bil har måste vara något att ha med växellådan att göra(men varför har den inte rasat efter så långt tid, kan man tycka :?: :?: :?: ). Som tur är så besitter jag en s*tans massa GTE delar inklusive en komplett motor med v-låda. Så jag kommer att inom kort tid att titta på ett eventuellt byte av v-låda eller så lägger jag i en 480 turbo motor :twisted: :twisted: (en dröm jag har).
Mina Bilar:
3st GTE 1.7L MBlå -88, 1st Express 1.4I -94. Behöver någon en reservdel, så har jag många.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Av erfarenhet så kan man köra med i strot sett en helt rasad låda i en clio i alla fall och det är väl samma låda??
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
busen25
Posts: 4
Joined: 24 May 2006, 00:13
Location: LÖDÖSE

Post by busen25 »

e du 100 på var skakningen kommer från??hjulupphängningarna bak hur e dom?
ejja
Posts: 1
Joined: 23 Oct 2006, 06:58

Re: GTE skakningar!!!

Post by ejja »

lillenp wrote:hej! Har en GTE som skakar något så in i h*lvete när man accelererar med den och endast när man gör gaspådrag, vid jämn hastighet går den fint. har kollat alla motorfästen, hjulager, stag. har kollat ta mig f*n allt utan framgång.
Så alla tips är till stor nytta.
Hej.
Min R5a är likadan. För mig var det fukt i fördelaren.
Nu har den börjar hacka igen.
Startade den igår, och lät den gå på tomgång ett tag, sen tvärdog den. och vägra starta igen. Är inne på att det är fördelarlocket. Kan jag ha rätt?
Nån smart människa som kan överträffa min bil?

/Emma
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

lillenp, du accelererar med för mycket hjulspinn ;-)

Jag tycker att du ska kolla motorfästena igen. De kan se hela ut men gummibussningarna kan ha släppt helt från fästplattorna. Knuffa motorblocket i olika riktningar och kontrollera att bussningarna verkligen tänjs ut. Kan vara bra att vara två som gör det tillsammans. Ett annat sätt att prova är att låta en person stå bredvid motorrummet med huven öppen, lägg i handbromsen och starta bilen. Slira sedan lite på kopplingen med ettan i, dvs belasta växelådan lite. Det borde avslöja var felet är i stora drag (i fätsten, i motor, i koppling eller utanför detta).

Förslår även att du försöker beskriva skakningarna ytterligare.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply