GTE skakningar!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

lillenp

GTE skakningar!!!

Post by lillenp »

hej! Har en GTE som skakar något så in i h*lvete när man accelererar med den och endast när man gör gaspådrag, vid jämn hastighet går den fint. har kollat alla motorfästen, hjulager, stag. har kollat ta mig f*n allt utan framgång.
Så alla tips är till stor nytta.
Mina Bilar:
3st GTE 1.7L MBlå -88, 1st Express 1.4I -94. Behöver någon en reservdel, så har jag många.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kollat drivaxlarna....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Tändningsfel? När man gasar ökar arbetstrycket i cylindrarna och då behövs högre spänning för att få gnista. Överslag i stift, tändkablar eller fördelare kan göra att motorn missar på en cylinder och då skakar det så man tror motorn ska hoppa ut...
lillenp

Post by lillenp »

[quote="Erik R19X"]Tändningsfel? När man gasar ökar arbetstrycket i cylindrarna och då behövs högre spänning för att få gnista. Överslag i stift, tändkablar eller fördelare kan göra att motorn missar på en cylinder och då skakar det så man tror motorn ska hoppa ut...[/quote]

Jag bytt stift, fördelare, kablar allt utom spole. Men kan den verkligen vara felet.??? låter mycket suspekt.
Bägge drivaxlarna är bytta.
Mina Bilar:
3st GTE 1.7L MBlå -88, 1st Express 1.4I -94. Behöver någon en reservdel, så har jag många.
Spiff

Post by Spiff »

Hade nått liknade fel när jag hade general rasat min första v-låda på clion, men det vara mest växel spaken som slog runt som en en elvisp inne i bilen.. men det vibbrirade nog lite med,, om jag inte minns hlet fel var ju ändå ett tag sen..
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Har haft problem på min r19 med att kopplingen hugger så hela bilen skakar men det uppträdde bara precis innan man släppt upp kopplingen helt.. Ny lamell löste problemet. Jobbigt att byta bara *pust* :P
lillenp

Post by lillenp »

nä jag vete f*n vad det kan vara. En lokal volvoverkmästare kollde på den för ett par månder sedan men han blev inte heller klok på vad som skulle kunna vara problemet. Det är ju j*vligt synd dock, jag kan inte uttnyttja bilens kapacitet och uppleva GTE känslan. får leta vidare helt enklet
Mina Bilar:
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Prova byt däck.(Stomdelaminering)
Anars är det drivaxlar innre knut.Har bytt flera med det symtomet,dock ej på R-5 men konstruktionen är ju lika som vilen bil som helst.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lillenp

Post by lillenp »

Det är samma fenomen vare sig jag kör på vinterdäck eller sommardäck, plus att en Vianorverkstad kollat hjulinställning och den var ok. Bägge drivaxlarna har jag bytt till helt nya så de kan inte vara problemet. Och det skakar ALLTID bara när man accelerar kvittar, från stilla stående eller i körning. Ju mer gas desto j*vligare skakar bilen, konstant gas(hastighet) går den lugnt o fint.
Mina Bilar:
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Och alla motorfästen, leder o busningar är ok ?? Differentiallagerna -kolla glapp.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Fundera på om skakningarna är kopplade till bilens hastighet alltså oavsett växel och motorvarv. Isåfall är det nåt med drivaxlar/hjul/slutväxel.
Om skakningarnas frekvens är kopplade till motorvarvet så måste felet vara "före" växellådan typ misständning.. Jag skulle nog kollat kompressionen. Om man inte har någon komp-mätare kan man hänga på spärrskaft+hylsa på vevaxelbulten och vrida runt motorn för hand och känna hur länge trycket håller emot på varje komp-slag. Det blir två komp-slag per varv så på två hela varv har man gått igenom alla fyra.. På en tät fin motor kan man "hänga" mot kompressionen typ 5-10 sekunder innan trycket pyser ut
Men ta loss tändkablarna först så inte motorn hoppar igång, du vet Murphys lag.. 8)
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Bränd ventil så går motorn ok utan belastning,men då man belastar så misständer den, men det känner man väldigt väl om det är en motorvibration eller transmisionsvibration.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lillenp

Post by lillenp »

Bränd ventil tror jag inte att det är, motorn går som en klocka annars. Utan vibrationerna kommer när man lägger en kraft på hjulen och då är det troligtvis att det är något med transmisionen. För att växelspaken hoppar i takt med vibrationerna.Jag har kört så här i 3 år iallafall och möget har inte rasat ännu.
Mina Bilar:
Bengt

Post by Bengt »

Vad står det !!!!!!!!!!!!!!"Jag har kört så här i 3 år iallafall och möget har inte rasat ännu."Kom till baka om TRE år så får du HJÄLP.
lillenp

Post by lillenp »

Men ursäkta mig då för att jag inte visste att detta forum fanns. Det är liksom inte så att jag sketigt i att försöka åtgärda problemet med bilen, jag har under dessa tre år gjort allt som jag kunnat, bytt ut delar, lämnat den till volvoverkmästare, lokala bilhandlare, däckfirmor. tro mig det finns nog inget jag inte gjort med bilen. Också hittade jag denna hemsidan och trodde i min vildaste fantasi att man kanske skulle få ett slut på problemet. Men inte visste jag att det skulle vara så besvärligt för vissa.
Mina Bilar:
Post Reply