Fundering runt förgasar byte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Clio Micke
Posts: 58
Joined: 22 Apr 2005, 12:48
Location: Sweden

Fundering runt förgasar byte

Post by Clio Micke »

Har inte problem med själva bytet, har en utbytes förgasare som ska dit.
Den hade suttit där nu om volvo kunde ha sålt rätt packning!
Vad jag funderar är vad detta är och varför det sitter i insuget?

Image

Här sitter den...

Image

En bild till när den är borta...

Image

Har den någon funktion eller ska jag plocka bort den helt? den går in ganska långt, borde det inte bli bättre flöde utan den?
Mikael Svedjeholm - Luleå
Volvo S60 AWD -02
Medlem nr.1505
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Men titta en strypring, det är ju som på gamla moppar!
Det måste väl helt enkelt betyda att samma insug sitter på motorer med oika stora förgasare. Din har väl förmodligen samma mått som innerdiametern på ringen?
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

japp en strypning. om du tar bort så åker diu antagligen på att byta munstycken i förgasaren för att få bilen att gå bra.... men man kan ju alltid prova :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kan ju inte få mer luft än hålet i förgasaren ,så jag skulle plockat den..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

I Frankrike betalar man tydligen skatt efter antalet hästkrafter så jag har funderat om inte vissa versioner helt enkelt är stypta för att bli billigare... ser nästan så ut! :P
Clio Micke
Posts: 58
Joined: 22 Apr 2005, 12:48
Location: Sweden

Post by Clio Micke »

Så fort vädret tillåter ska gasaren på, har äntligen fått rätt packning av volvo (3 gången gilt!). Tror jag skippar strypningen, går den bättre eller inte återstår att se.
Sitter det munstycken i en unipoint (tror den heter så) gasare, en förgasare med en spridare i?
Var ett tag sedan man mekade med moppe.
Mikael Svedjeholm - Luleå
Volvo S60 AWD -02
Medlem nr.1505
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Nja, det är inte skatt på de vanliga "hästarna" i Frankrike. De franska skattehästkrafterna "CV" beräknades förr på kolvarean. Det är därför i alla fall äldre franska motorer ofta är långslagiga dvs har större slaglängd än cylinderdiametar!

CV-chevaux vapeur="ånghästar" man förstår hur gammal termen är!
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Clio Micke wrote:Så fort vädret tillåter ska gasaren på, har äntligen fått rätt packning av volvo (3 gången gilt!). Tror jag skippar strypningen, går den bättre eller inte återstår att se.
Sitter det munstycken i en unipoint (tror den heter så) gasare, en förgasare med en spridare i?
Var ett tag sedan man mekade med moppe.
i en unipoint sitter det en spridare i som,förser alla cylindrar med soppa,i motsats till multipoint som dom flesta bilar har,där en spridare finns till varje cylinder...många tror att dom har förgasare,fast det är monopointinjektion..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Clio Micke
Posts: 58
Joined: 22 Apr 2005, 12:48
Location: Sweden

Post by Clio Micke »

Nu sitter den på plats iaf, va riktigt kul å skruva i regn och mörker med endast en panlampa. Men det var slut ström i batteriet så ingen provstart inte...
Mikael Svedjeholm - Luleå
Volvo S60 AWD -02
Medlem nr.1505
Post Reply