hjälp med oljeretur vid turbokonvertering
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
hjälp med oljeretur vid turbokonvertering
Tjena!
Jag håller på med ett mygeltrim och tänkte ersätta främre ljuddämparen med en turbo.
Fick idén från denna sidan:
http://chevyhiperformance.com/techartic ... 502_turbo/
Problemet är min oljeretur-
alla säger ju att man ska gå in med oljereturen i oljetråget
ovanför oljenivån.
Men eftersom turbon ligger under motorns oljenivå (fallande) så tänkte jag använda mig av en elektrisk oljepump för returen.
Kan man då inte pumpa tillbaka oljan till t.ex. ventilkåpan eller ngt sånt?
(kanske rakt ner i vevhusventilationsslangen?)
Eller då skapas något mottryck i motorn som inte vore så bra?
Den returnerade oljan lär även blivit delvis kyld p.g.a längden fram till motorn. Så ur temperatur synpunkt så borde det inte vara något problem att låta oljan rinna ner "där uppe".
Eller det måste returneras till tråget p.g.a oljetrycket mm?
I vanliga fall så sitter turbon högre än tråget och returoljan blir fallande, dvs. oljan rinner själv ifrån turbon till tråget.
(jag kommer inte tokladda ... max 0.5bar till att börja med iaf.)
Jag håller på med ett mygeltrim och tänkte ersätta främre ljuddämparen med en turbo.
Fick idén från denna sidan:
http://chevyhiperformance.com/techartic ... 502_turbo/
Problemet är min oljeretur-
alla säger ju att man ska gå in med oljereturen i oljetråget
ovanför oljenivån.
Men eftersom turbon ligger under motorns oljenivå (fallande) så tänkte jag använda mig av en elektrisk oljepump för returen.
Kan man då inte pumpa tillbaka oljan till t.ex. ventilkåpan eller ngt sånt?
(kanske rakt ner i vevhusventilationsslangen?)
Eller då skapas något mottryck i motorn som inte vore så bra?
Den returnerade oljan lär även blivit delvis kyld p.g.a längden fram till motorn. Så ur temperatur synpunkt så borde det inte vara något problem att låta oljan rinna ner "där uppe".
Eller det måste returneras till tråget p.g.a oljetrycket mm?
I vanliga fall så sitter turbon högre än tråget och returoljan blir fallande, dvs. oljan rinner själv ifrån turbon till tråget.
(jag kommer inte tokladda ... max 0.5bar till att börja med iaf.)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Friska ideer!!Med så liten cylindervolym och toklångaprimärrör till turbon och lika långa laddrör så kommer du få en knappt körbar bil typ en kvart turbofördröjning.Dessutom har avgaserna svalnat på den långa sträckan och krymt i volym så att turbo fördröjningen blir ännu mera.
Sätt turbon där den ska vara.
Sätt turbon där den ska vara.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ja tror det inte är nån fara att dra in den på vevhusventilationen eller i ventilkåpan. Men ska du ändå trycka tillbaka oljan så kan du väl skicka den till oljetråget. Ett sånt får du billigt på skroten som du sedan gör ett uttag på =)
Men en del turbolag kommer du nog få leva med =D Kul idé !
/Robin
Men en del turbolag kommer du nog få leva med =D Kul idé !
/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
På Yamaha Rx1 skotrar sitter turbon vid bakljuset, och dom funkar mycket bra..lite fordrøjning blir det nog men det kommer nog funka bra!Dennis wrote:Friska ideer!!Med så liten cylindervolym och toklångaprimärrör till turbon och lika långa laddrör så kommer du få en knappt körbar bil typ en kvart turbofördröjning.Dessutom har avgaserna svalnat på den långa sträckan och krymt i volym så att turbo fördröjningen blir ännu mera.
Sätt turbon där den ska vara.
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..
Mvh Arctic#1
Mvh Arctic#1
Jag är skeptisk, men visst det är roligt när folk börjar testa grejer helt om dom får de att fumka men helst ska man ju vara riktigt bra insatt i hur allt funkar om man ska göra något sånt tycker jag..
sen det där med oljeretuern hur har dom gjort på bilen i länken kolla det först... Annars ska det ju vara bra lut och helts självrining på oljereturen annars brukar det börja ryka.. räcker det inte med att bara köra med vätskekyld då?? kommer ju ändå inte bli så varm där..
Blir massa extra dumma rör under bilen då ju inge skoj att köra emot ett sånt..
sen det där med oljeretuern hur har dom gjort på bilen i länken kolla det först... Annars ska det ju vara bra lut och helts självrining på oljereturen annars brukar det börja ryka.. räcker det inte med att bara köra med vätskekyld då?? kommer ju ändå inte bli så varm där..
Blir massa extra dumma rör under bilen då ju inge skoj att köra emot ett sånt..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
utan olja då lr vad menar du...Spiff wrote: räcker det inte med att bara köra med vätskekyld då?? kommer ju ändå inte bli så varm där..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
visst fan tänkte fel finns ju dom som inte är vätskekylda utan bara oljekylda ursäkta mig var lite trött och tänkte fel..Tony wrote:utan olja då lr vad menar du...Spiff wrote: räcker det inte med att bara köra med vätskekyld då?? kommer ju ändå inte bli så varm där..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower