hjälp med oljeretur vid turbokonvertering

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

hjälp med oljeretur vid turbokonvertering

Post by figgesoft »

Tjena!

Jag håller på med ett mygeltrim och tänkte ersätta främre ljuddämparen med en turbo.

Fick idén från denna sidan:
http://chevyhiperformance.com/techartic ... 502_turbo/

Problemet är min oljeretur-
alla säger ju att man ska gå in med oljereturen i oljetråget
ovanför oljenivån.

Men eftersom turbon ligger under motorns oljenivå (fallande) så tänkte jag använda mig av en elektrisk oljepump för returen.

Kan man då inte pumpa tillbaka oljan till t.ex. ventilkåpan eller ngt sånt?
(kanske rakt ner i vevhusventilationsslangen?)
Eller då skapas något mottryck i motorn som inte vore så bra?

Den returnerade oljan lär även blivit delvis kyld p.g.a längden fram till motorn. Så ur temperatur synpunkt så borde det inte vara något problem att låta oljan rinna ner "där uppe".

Eller det måste returneras till tråget p.g.a oljetrycket mm?

I vanliga fall så sitter turbon högre än tråget och returoljan blir fallande, dvs. oljan rinner själv ifrån turbon till tråget.

(jag kommer inte tokladda ... max 0.5bar till att börja med iaf.)
:twisted:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
saffle
Posts: 6
Joined: 12 Mar 2006, 19:40

turbokul

Post by saffle »

Kul montering Ett tips, tryck tillbaka oljan i oljetråget ovanför nivån GENOM en oljekyl.( å montera en turbooiler.)
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Friska ideer!!Med så liten cylindervolym och toklångaprimärrör till turbon och lika långa laddrör så kommer du få en knappt körbar bil typ en kvart turbofördröjning.Dessutom har avgaserna svalnat på den långa sträckan och krymt i volym så att turbo fördröjningen blir ännu mera.

Sätt turbon där den ska vara.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ja tror det inte är nån fara att dra in den på vevhusventilationen eller i ventilkåpan. Men ska du ändå trycka tillbaka oljan så kan du väl skicka den till oljetråget. Ett sånt får du billigt på skroten som du sedan gör ett uttag på =)

Men en del turbolag kommer du nog få leva med =D Kul idé !

/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Dennis wrote:Friska ideer!!Med så liten cylindervolym och toklångaprimärrör till turbon och lika långa laddrör så kommer du få en knappt körbar bil typ en kvart turbofördröjning.Dessutom har avgaserna svalnat på den långa sträckan och krymt i volym så att turbo fördröjningen blir ännu mera.

Sätt turbon där den ska vara.
På Yamaha Rx1 skotrar sitter turbon vid bakljuset, och dom funkar mycket bra..lite fordrøjning blir det nog men det kommer nog funka bra!
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Jag är skeptisk, men visst det är roligt när folk börjar testa grejer helt om dom får de att fumka men helst ska man ju vara riktigt bra insatt i hur allt funkar om man ska göra något sånt tycker jag..

sen det där med oljeretuern hur har dom gjort på bilen i länken kolla det först... Annars ska det ju vara bra lut och helts självrining på oljereturen annars brukar det börja ryka.. räcker det inte med att bara köra med vätskekyld då?? kommer ju ändå inte bli så varm där..

Blir massa extra dumma rör under bilen då ju inge skoj att köra emot ett sånt..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Spiff wrote: räcker det inte med att bara köra med vätskekyld då?? kommer ju ändå inte bli så varm där..
:?: :?: utan olja då lr vad menar du... :?: :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Tony wrote:
Spiff wrote: räcker det inte med att bara köra med vätskekyld då?? kommer ju ändå inte bli så varm där..
:?: :?: utan olja då lr vad menar du... :?: :?:
visst fan tänkte fel finns ju dom som inte är vätskekylda utan bara oljekylda ursäkta mig var lite trött och tänkte fel..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Post Reply