volvo 440 Turbo dör efter 1800rpm
Moderator: Forumpolisen
volvo 440 Turbo dör efter 1800rpm
Min Volvo 440 tic -90 dör vid 1800rpm när den kommer ner till 1400rpm så går den.
Verkar som om den gått in i något nödprogram för varvtalen är så exakta.
Vad kan det vara?
Verkar som om den gått in i något nödprogram för varvtalen är så exakta.
Vad kan det vara?
Daniel Persson - Skellefteå
Focus ST170 -04, 440 Turbo -90, Massey Ferguson 30 -64
Focus ST170 -04, 440 Turbo -90, Massey Ferguson 30 -64
Prova på vovlos forum.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det sitter en turbo på denna motor. Det har inte Renault =)
Men har du testat att skifta styrboxen ? Har du kolla så du har bränsletryck ?
Kolla även fördelarlock, rotor, tändstift. Så inte felet är så enkelt.
Men har du testat att skifta styrboxen ? Har du kolla så du har bränsletryck ?
Kolla även fördelarlock, rotor, tändstift. Så inte felet är så enkelt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Tycker inte det kan vara styrboxen pga om jag lägger i ettan och ger full gas så kan den gå att varva fullt ut. Kan sen gå bra ett tag (2-5 min) på andra växlar oxå, för att sen dö vid 1800rpm igen.
Går inte att tom varva över 1800rpm heller.
Hel knasigt att det bara funkar på ettan!
Jag tycker att det borde vara spjällpotentiometern, lmm:en eller lambdasonden. Har rengort spjällpotention och lmm:en utan framgång. Men det kan ju vara kabelbrott eller någe liknande.
Går inte att tom varva över 1800rpm heller.
Hel knasigt att det bara funkar på ettan!
Jag tycker att det borde vara spjällpotentiometern, lmm:en eller lambdasonden. Har rengort spjällpotention och lmm:en utan framgång. Men det kan ju vara kabelbrott eller någe liknande.
Daniel Persson - Skellefteå
Focus ST170 -04, 440 Turbo -90, Massey Ferguson 30 -64
Focus ST170 -04, 440 Turbo -90, Massey Ferguson 30 -64
Hela insprutningsystemet är annulunda Vovlo=Bosch -Renault=Renix
men kolla system och styrtryck på bränslesidan.Givetvis så har du väl bytt bränslefilter
men kolla system och styrtryck på bränslesidan.Givetvis så har du väl bytt bränslefilter
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Okey
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Vänligen följ forumreglerna med för- och efternamn samt ort i signaturen
Läs mer på http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134
Läs mer på http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134
Site Admin - Håller koll på forumet
Jag vet inte specifikt hur det fungerar på din bil, men har hört talas om motsvarande problem, och dess orsak i det fallet.
För att spara på bensin stängs insprutningen av helt om man motorbromsar. Om motorn snurrar under c:a 1500 varv / minut och gasen är helt släppt så stängs insprutningen av.
Beroende på styrsystem finns det olika sätt för datorn att avgöra om gasen är släppt. Ett sätt är en mikrobrytare inbyggd i spjällhuset.
Glappande kablage till en eventuell sådan brytare eller till spjällpotentiometern skulle jag misstänka. Brytaren kan vara glapp i sig.
Prova att gasa samtidigt som du ruckar på kablar och kontakter i motorrummet och se om felet förändras något. Gasar du fullt på ettan så rör sig motorn en aning i sina upphängningar. Det kanske räcker för att ge kontakt ibland.
Erik
För att spara på bensin stängs insprutningen av helt om man motorbromsar. Om motorn snurrar under c:a 1500 varv / minut och gasen är helt släppt så stängs insprutningen av.
Beroende på styrsystem finns det olika sätt för datorn att avgöra om gasen är släppt. Ett sätt är en mikrobrytare inbyggd i spjällhuset.
Glappande kablage till en eventuell sådan brytare eller till spjällpotentiometern skulle jag misstänka. Brytaren kan vara glapp i sig.
Prova att gasa samtidigt som du ruckar på kablar och kontakter i motorrummet och se om felet förändras något. Gasar du fullt på ettan så rör sig motorn en aning i sina upphängningar. Det kanske räcker för att ge kontakt ibland.
Erik