volvo 440 Turbo dör efter 1800rpm

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

maweric
Posts: 7
Joined: 06 May 2005, 15:52
Location: Sweden

volvo 440 Turbo dör efter 1800rpm

Post by maweric »

Min Volvo 440 tic -90 dör vid 1800rpm när den kommer ner till 1400rpm så går den.
Verkar som om den gått in i något nödprogram för varvtalen är så exakta.
Vad kan det vara?
Daniel Persson - Skellefteå
Focus ST170 -04, 440 Turbo -90, Massey Ferguson 30 -64
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Prova på vovlos forum.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
maweric
Posts: 7
Joined: 06 May 2005, 15:52
Location: Sweden

Post by maweric »

Nä.... det sitter ju renault motor i den.
Och på TPC forumet får man inte många och inte heller bra svar om 440:n
Daniel Persson - Skellefteå
Focus ST170 -04, 440 Turbo -90, Massey Ferguson 30 -64
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det sitter en turbo på denna motor. Det har inte Renault =)

Men har du testat att skifta styrboxen ? Har du kolla så du har bränsletryck ?

Kolla även fördelarlock, rotor, tändstift. Så inte felet är så enkelt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

det är ju trots allt ett renault motorblock.

sorry,vet inte vad felet är...
min 440 hade ingen turbo,det var en ren f1n motor.
Amar Bajric-Anderstorp
maweric
Posts: 7
Joined: 06 May 2005, 15:52
Location: Sweden

Post by maweric »

Tycker inte det kan vara styrboxen pga om jag lägger i ettan och ger full gas så kan den gå att varva fullt ut. Kan sen gå bra ett tag (2-5 min) på andra växlar oxå, för att sen dö vid 1800rpm igen.
Går inte att tom varva över 1800rpm heller.
Hel knasigt att det bara funkar på ettan!
Jag tycker att det borde vara spjällpotentiometern, lmm:en eller lambdasonden. Har rengort spjällpotention och lmm:en utan framgång. Men det kan ju vara kabelbrott eller någe liknande.
Daniel Persson - Skellefteå
Focus ST170 -04, 440 Turbo -90, Massey Ferguson 30 -64
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:D håll den under 1800 så går det bra . :D
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

visst,gubbkörning.

men vad gör man när motorn sotar igen?
Amar Bajric-Anderstorp
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Hela insprutningsystemet är annulunda Vovlo=Bosch -Renault=Renix
men kolla system och styrtryck på bränslesidan.Givetvis så har du väl bytt bränslefilter :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

heter det inte fenix,så stod det iaf i instr.boken o i verkstadsboken.

f1n motorn i 440 (utan turbo) har väl fenix inspr.system.
Amar Bajric-Anderstorp
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Okey :idea:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Vänligen följ forumreglerna :!: med för- och efternamn samt ort i signaturen
Läs mer på :arrow: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134
Site Admin - Håller koll på forumet
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Jag vet inte specifikt hur det fungerar på din bil, men har hört talas om motsvarande problem, och dess orsak i det fallet.

För att spara på bensin stängs insprutningen av helt om man motorbromsar. Om motorn snurrar under c:a 1500 varv / minut och gasen är helt släppt så stängs insprutningen av.

Beroende på styrsystem finns det olika sätt för datorn att avgöra om gasen är släppt. Ett sätt är en mikrobrytare inbyggd i spjällhuset.

Glappande kablage till en eventuell sådan brytare eller till spjällpotentiometern skulle jag misstänka. Brytaren kan vara glapp i sig.

Prova att gasa samtidigt som du ruckar på kablar och kontakter i motorrummet och se om felet förändras något. Gasar du fullt på ettan så rör sig motorn en aning i sina upphängningar. Det kanske räcker för att ge kontakt ibland.

Erik
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Erik !

för- och efternamn samt ort i signaturen glöm inte det nu =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
maweric
Posts: 7
Joined: 06 May 2005, 15:52
Location: Sweden

Post by maweric »

Någon som vet om det finns någe diagnosuttag på denna bil?
Daniel Persson - Skellefteå
Focus ST170 -04, 440 Turbo -90, Massey Ferguson 30 -64
Post Reply