R5 med öppet filter, munstycke-strl?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
davey

R5 med öppet filter, munstycke-strl?

Post by davey »

Kom att tänka på att man kanske ska slänga på ett öppet filter på R5an, en GTS -87a, tvåportsförgasare. Kommer dock ihåg från moppetiden att man måste byta till större munstycke osv i förgasaren, och jag antar att det är samma visa nu? Det är ju inte direkt någon LMM på kärran :D

Vet någon vilka storlekar man bör byta till, om man slänger på ett öppet?
Mehdi Bembli
Bengt

Re: R5 med öppet filter, munstycke-strl?

Post by Bengt »

davey wrote:Kom att tänka på att man kanske ska slänga på ett öppet filter på R5an, en GTS -87a, tvåportsförgasare. Kommer dock ihåg från moppetiden att man måste byta till större munstycke osv i förgasaren, och jag antar att det är samma visa nu? Det är ju inte direkt någon LMM på kärran :D

Vet någon vilka storlekar man bör byta till, om man slänger på ett öppet?
Du kan lugnt köra med vad du har...kommer att funka fullt ut . Montera på en Bredbands Lamda så får du 100% svar.
davey

Post by davey »

ballt! vart kan man få tag på en bredbandslambda?
Mehdi Bembli
Bengt

Post by Bengt »

davey wrote:ballt! vart kan man få tag på en bredbandslambda?
Här --> http://www.hqtec.se/t-lc1.aspx
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Men vänta nu Bengt.. Va ska han ha en bredbandslambda till när det inte sitter någon lambda på den ? och om det gjorde det är det väl knappast värt pengarna att montera dit en ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bengt

Post by Bengt »

Robin wrote:Men vänta nu Bengt.. Va ska han ha en bredbandslambda till när det inte sitter någon lambda på den ? och om det gjorde det är det väl knappast värt pengarna att montera dit en ?
Jag tog inte med kostnad ,utan bara att det är ett redskap att kolla om motorn får rätt blandning . Kan ju vara så han kan låna en och prova vad vet jag .
mange
Forumpolis

Post by mange »

Du behöver göra något över huvud taget då du byter till öppet filter... klart vill du få 0,5 hk extra så kan du jau köpa bredbandslambda och kolla blandningen och byta munstycken. men tycker inte det är värt kostnaden

Hursom
Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
davey

Post by davey »

ja jo jag tittade lite och blir lite förundrad över att där inte fanns någon lambda, menmen :D

Det öppna filtret ska inte direkt på för effektens skull, utan för utseendet. Orgburken är ju inte direkt... den vackraste!

Tack för alla tips!! :wink:
Mehdi Bembli
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Lambdasond finns bara på bilar med katalysator, vilket också innebär att de har insprutning.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply