Fladdrande tomgång
Moderator: Forumpolisen
Fladdrande tomgång
Hej.
Jag skrev lite i den andra gruppen om O2 sensor men har inte kommit någon vart.
Nu efter att ha sökt lite vidare och tror nästan jag avskriver lambda sonden. Vet att den har larmat från och till väldigt länge och den har varit inne för byte vid två tillfällen hos volvo.
Frågan nu är vad betyder den gula lampan med spiralen, den som sitter till höger om oljekannan på en 02 Scenic 1.8 Den tändes och bilen gick nästan inte att köra. Nu är lampan släkt men fungerar ändå inte riktig ok.
Tomgången fladdrar när den blir varm och under körning så varvar den inte ner när man växlar dvs frikopplar jag för att växla så ligger den kvar på det varvtal jag var tex 4000 rpm och kan gärna öka.
Kopplar jag in ett diagnosverktyg så är det endast O2 sensorn som den larmar på, men jag hittar inget felminne eller kan det vara lambda sonden som skapar detta problem ändå.
Kan man mäta upp lambda sonden och se om den är OK.
/Ulf
Jag skrev lite i den andra gruppen om O2 sensor men har inte kommit någon vart.
Nu efter att ha sökt lite vidare och tror nästan jag avskriver lambda sonden. Vet att den har larmat från och till väldigt länge och den har varit inne för byte vid två tillfällen hos volvo.
Frågan nu är vad betyder den gula lampan med spiralen, den som sitter till höger om oljekannan på en 02 Scenic 1.8 Den tändes och bilen gick nästan inte att köra. Nu är lampan släkt men fungerar ändå inte riktig ok.
Tomgången fladdrar när den blir varm och under körning så varvar den inte ner när man växlar dvs frikopplar jag för att växla så ligger den kvar på det varvtal jag var tex 4000 rpm och kan gärna öka.
Kopplar jag in ett diagnosverktyg så är det endast O2 sensorn som den larmar på, men jag hittar inget felminne eller kan det vara lambda sonden som skapar detta problem ändå.
Kan man mäta upp lambda sonden och se om den är OK.
/Ulf
Ulf Lowig
Då kommer nästa intelligenta fråga. Är det den främre eller bakre. Och vart sitter den främre. Var under igår och tittade med kunde inte hitta den.
Jag har fått det beskrivet för mig att det är sonden före katten som kan vara problemet.
Om jag nu mäter vad kan jag då förvänta mig att få ut för värden.
Jag har fått det beskrivet för mig att det är sonden före katten som kan vara problemet.
Om jag nu mäter vad kan jag då förvänta mig att få ut för värden.
Ulf Lowig
Den sitter före katten ,åvan sidan .Hm 2 st tror jag inte du harUlfL wrote:Då kommer nästa intelligenta fråga. Är det den främre eller bakre. Och vart sitter den främre. Var under igår och tittade med kunde inte hitta den.
Jag har fått det beskrivet för mig att det är sonden före katten som kan vara problemet.
Om jag nu mäter vad kan jag då förvänta mig att få ut för värden.
På ena paret ska du ha 12volt då motorn går eller tändning påslagen.
Andra paret ca 2,5 volt då motorn är varm samt går ,saknar du volt då är den trasig.
Kan vara så att din bil är så ny att de har klämt in katten mellan motor och torpedvägg, i så fall sitter den ovanför den någonstans.UlfL wrote:Då kommer nästa intelligenta fråga. Är det den främre eller bakre. Och vart sitter den främre. Var under igår och tittade med kunde inte hitta den.
Jag har fått det beskrivet för mig att det är sonden före katten som kan vara problemet.
Om jag nu mäter vad kan jag då förvänta mig att få ut för värden.
Om det nu är så att du har två ska de sitta på var sin sida om katten..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm