Fladdrande tomgång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
UlfL
Posts: 6
Joined: 12 May 2009, 20:32
Location: Örnsköldsvik

Fladdrande tomgång

Post by UlfL »

Hej.

Jag skrev lite i den andra gruppen om O2 sensor men har inte kommit någon vart.

Nu efter att ha sökt lite vidare och tror nästan jag avskriver lambda sonden. Vet att den har larmat från och till väldigt länge och den har varit inne för byte vid två tillfällen hos volvo.

Frågan nu är vad betyder den gula lampan med spiralen, den som sitter till höger om oljekannan på en 02 Scenic 1.8 Den tändes och bilen gick nästan inte att köra. Nu är lampan släkt men fungerar ändå inte riktig ok.

Tomgången fladdrar när den blir varm och under körning så varvar den inte ner när man växlar dvs frikopplar jag för att växla så ligger den kvar på det varvtal jag var tex 4000 rpm och kan gärna öka.

Kopplar jag in ett diagnosverktyg så är det endast O2 sensorn som den larmar på, men jag hittar inget felminne eller kan det vara lambda sonden som skapar detta problem ändå.

Kan man mäta upp lambda sonden och se om den är OK.

/Ulf
Ulf Lowig
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Visst använd en multimeter , och mät då biler går på tomgång .

Ta 2 nålar och stick in i kablarna du ska mäta .
UlfL
Posts: 6
Joined: 12 May 2009, 20:32
Location: Örnsköldsvik

Post by UlfL »

Frågan är ju vad jag ska mäta och på vilka tåtar, det är 4 st.
Ulf Lowig
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

UlfL wrote:Frågan är ju vad jag ska mäta och på vilka tåtar, det är 4 st.
vilka färger har du ? svart och grå...samt 2 vita .Om det stämmer mät på de vita = och vad har du....gör samma med de andra
UlfL
Posts: 6
Joined: 12 May 2009, 20:32
Location: Örnsköldsvik

Post by UlfL »

Då kommer nästa intelligenta fråga. Är det den främre eller bakre. Och vart sitter den främre. Var under igår och tittade med kunde inte hitta den.

Jag har fått det beskrivet för mig att det är sonden före katten som kan vara problemet.

Om jag nu mäter vad kan jag då förvänta mig att få ut för värden.
Ulf Lowig
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

UlfL wrote:Då kommer nästa intelligenta fråga. Är det den främre eller bakre. Och vart sitter den främre. Var under igår och tittade med kunde inte hitta den.

Jag har fått det beskrivet för mig att det är sonden före katten som kan vara problemet.

Om jag nu mäter vad kan jag då förvänta mig att få ut för värden.
Den sitter före katten ,åvan sidan .Hm 2 st tror jag inte du har

På ena paret ska du ha 12volt då motorn går eller tändning påslagen.

Andra paret ca 2,5 volt då motorn är varm samt går ,saknar du volt då är den trasig.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

UlfL wrote:Då kommer nästa intelligenta fråga. Är det den främre eller bakre. Och vart sitter den främre. Var under igår och tittade med kunde inte hitta den.

Jag har fått det beskrivet för mig att det är sonden före katten som kan vara problemet.

Om jag nu mäter vad kan jag då förvänta mig att få ut för värden.
Kan vara så att din bil är så ny att de har klämt in katten mellan motor och torpedvägg, i så fall sitter den ovanför den någonstans.
Om det nu är så att du har två ska de sitta på var sin sida om katten..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
UlfL
Posts: 6
Joined: 12 May 2009, 20:32
Location: Örnsköldsvik

Post by UlfL »

Jodå, det ska sitta två st, en före och en efter katten. Inte för att jag har hittat den före katten ännu, det är rätt så trångt där. Men tittar jag hos mekonomen på en scenic 1.8 från 02 så har dom två st, en före och en efter katten.

Ska se om jag hinner söka till helgen.

/Ulf
Ulf Lowig
Post Reply