Alltför låg bränsleförbrukning-0,66!!
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 96
- Joined: 19 Mar 2008, 21:17
- Location: karlskrona
Alltför låg bränsleförbrukning-0,66!!
Alltför låg bensinförbrukning!!
De senaste långresan till fjällen, 230 mil,stannade verklig förbrukning vid 0,66 l per mil. Bil Laguna 2 V6 3,0 automat och vinterdäck. Årsmodell 2001 och körd drygt 16000 mil. Deklarerad förbrukning bandad körning 1,03 liter per mil.
Under hela vinterns körning på drygt 1500 mil var förbrukningen 0,72. Körsträckan är avstämd mot GPS och förbrukning är verklig.De senaste 5000 milen har bilen dessutom gått helt felfritt.
Bosse J
De senaste långresan till fjällen, 230 mil,stannade verklig förbrukning vid 0,66 l per mil. Bil Laguna 2 V6 3,0 automat och vinterdäck. Årsmodell 2001 och körd drygt 16000 mil. Deklarerad förbrukning bandad körning 1,03 liter per mil.
Under hela vinterns körning på drygt 1500 mil var förbrukningen 0,72. Körsträckan är avstämd mot GPS och förbrukning är verklig.De senaste 5000 milen har bilen dessutom gått helt felfritt.
Bosse J
Bo Johansson
Äntligen!! som jag så många ggr propagerat för att stor motor med mycket vrid som inte behöver vara ansträngd BLIR snål, jämfört med tvärt om.
Nackdelen är att varmkörning tar längre tid så kortkörningar blir lite dyrare.
Nackdelen är att varmkörning tar längre tid så kortkörningar blir lite dyrare.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
javisst håller med. men vid stadskörning eller mer kuperat eller småvägar så märker man rejälskilland då drar förbukningen iväg.
Johannes Rydberg
-
- Posts: 96
- Joined: 19 Mar 2008, 21:17
- Location: karlskrona
Hej Dennis och Johannes!
Vi är helt överens. V6+ automat + kortkörningar/stadkörningar måste till för att kunna komma upp till 1.03 eller 1,5 som gäller officiellt vid stadskörning.
Vi har också en Laguna 2,0T manuell årsmodell 2006 i familjen. Trots att jag är suverän på ekonomikörning har jag inte lyckats att köra lika snålt med denna vid långkörningar som med V6an. Endast nästan lika snålt! Vid kortkörningar och då nästan enbart staskörningar under vinter har 2.0 T har bränsleförbrukningen hamnat strax under 1,0 och då mycket körningar med min fru som är flitig användare av gas och broms.
Det bästa med V6 + automat är att bilen inbjuder till lugn och säker körning. Det är en riktig glidarbil! Dessutom mycket bränslesnål vid långkörningar om man är försiktig med gasen. Att köra så är en njutning. Förr eller senare hamnar man i en situation då man vill göra en snabb omkörning, då finns kraften och snabbheten.
Bosse
Vi är helt överens. V6+ automat + kortkörningar/stadkörningar måste till för att kunna komma upp till 1.03 eller 1,5 som gäller officiellt vid stadskörning.
Vi har också en Laguna 2,0T manuell årsmodell 2006 i familjen. Trots att jag är suverän på ekonomikörning har jag inte lyckats att köra lika snålt med denna vid långkörningar som med V6an. Endast nästan lika snålt! Vid kortkörningar och då nästan enbart staskörningar under vinter har 2.0 T har bränsleförbrukningen hamnat strax under 1,0 och då mycket körningar med min fru som är flitig användare av gas och broms.
Det bästa med V6 + automat är att bilen inbjuder till lugn och säker körning. Det är en riktig glidarbil! Dessutom mycket bränslesnål vid långkörningar om man är försiktig med gasen. Att köra så är en njutning. Förr eller senare hamnar man i en situation då man vill göra en snabb omkörning, då finns kraften och snabbheten.
Bosse
Bo Johansson
Hmmm...
Det ligger nog något i det ni säger... Det är nästan så man blir sugen på en V6... Och automat... Det är ett fruktansvärt ryckande i spaken på min. Numera hoppar jag nästan alltid över 3an och 5an.
Men sen kommer verkligheten ikapp en. Ännu värre servicenotor. Högre skatt. Högre förbrukning eftersom min körning till 95% är "blandad".
Jag har alltid varit för snål för att köra automat. Men det slår mig varje gång jagkör en bil med automat, man lutar tillbaka stolen lite mer, slappnar av lite mer, och körningen blir lugnare. Klart det märks vid pumpen.
Näe, det får nog bli en diesel istället. Gärna med DSG-låda. När får Renault det?
(*hoppsan, spårad ur och blev lite filosofisk där!*)
Det ligger nog något i det ni säger... Det är nästan så man blir sugen på en V6... Och automat... Det är ett fruktansvärt ryckande i spaken på min. Numera hoppar jag nästan alltid över 3an och 5an.
Men sen kommer verkligheten ikapp en. Ännu värre servicenotor. Högre skatt. Högre förbrukning eftersom min körning till 95% är "blandad".
Jag har alltid varit för snål för att köra automat. Men det slår mig varje gång jagkör en bil med automat, man lutar tillbaka stolen lite mer, slappnar av lite mer, och körningen blir lugnare. Klart det märks vid pumpen.
Näe, det får nog bli en diesel istället. Gärna med DSG-låda. När får Renault det?
(*hoppsan, spårad ur och blev lite filosofisk där!*)
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!