Alltför låg bränsleförbrukning-0,66!!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Alltför låg bränsleförbrukning-0,66!!

Post by bo johansson »

Alltför låg bensinförbrukning!!

De senaste långresan till fjällen, 230 mil,stannade verklig förbrukning vid 0,66 l per mil. Bil Laguna 2 V6 3,0 automat och vinterdäck. Årsmodell 2001 och körd drygt 16000 mil. Deklarerad förbrukning bandad körning 1,03 liter per mil.
Under hela vinterns körning på drygt 1500 mil var förbrukningen 0,72. Körsträckan är avstämd mot GPS och förbrukning är verklig.De senaste 5000 milen har bilen dessutom gått helt felfritt.

Bosse J
Bo Johansson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Äntligen!! som jag så många ggr propagerat för att stor motor med mycket vrid som inte behöver vara ansträngd BLIR snål, jämfört med tvärt om.
Nackdelen är att varmkörning tar längre tid så kortkörningar blir lite dyrare.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Johannes Rydberg
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2009, 00:08
Location: Henån

hm

Post by Johannes Rydberg »

javisst håller med. men vid stadskörning eller mer kuperat eller småvägar så märker man rejälskilland då drar förbukningen iväg.
Johannes Rydberg
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Post by bo johansson »

Hej Dennis och Johannes!
Vi är helt överens. V6+ automat + kortkörningar/stadkörningar måste till för att kunna komma upp till 1.03 eller 1,5 som gäller officiellt vid stadskörning.
Vi har också en Laguna 2,0T manuell årsmodell 2006 i familjen. Trots att jag är suverän på ekonomikörning har jag inte lyckats att köra lika snålt med denna vid långkörningar som med V6an. Endast nästan lika snålt! Vid kortkörningar och då nästan enbart staskörningar under vinter har 2.0 T har bränsleförbrukningen hamnat strax under 1,0 och då mycket körningar med min fru som är flitig användare av gas och broms.
Det bästa med V6 + automat är att bilen inbjuder till lugn och säker körning. Det är en riktig glidarbil! Dessutom mycket bränslesnål vid långkörningar om man är försiktig med gasen. Att köra så är en njutning. Förr eller senare hamnar man i en situation då man vill göra en snabb omkörning, då finns kraften och snabbheten.
Bosse
Bo Johansson
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Hmmm...
Det ligger nog något i det ni säger... Det är nästan så man blir sugen på en V6... Och automat... Det är ett fruktansvärt ryckande i spaken på min. Numera hoppar jag nästan alltid över 3an och 5an.

Men sen kommer verkligheten ikapp en. Ännu värre servicenotor. Högre skatt. Högre förbrukning eftersom min körning till 95% är "blandad".

Jag har alltid varit för snål för att köra automat. Men det slår mig varje gång jagkör en bil med automat, man lutar tillbaka stolen lite mer, slappnar av lite mer, och körningen blir lugnare. Klart det märks vid pumpen.

Näe, det får nog bli en diesel istället. Gärna med DSG-låda. När får Renault det?

(*hoppsan, spårad ur och blev lite filosofisk där!*)
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Post Reply