Megane -00:a kombi låg tomgång och fluddrig !!!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sebastian29
Posts: 24
Joined: 16 Jan 2008, 01:22
Location: Örebro

Megane -00:a kombi låg tomgång och fluddrig !!!

Post by Sebastian29 »

Hejsan!

Gjorde en dum grej igår genom att göra en motortvätt utan att täcka eldelarna på motorn.

Bilen gick bra ca 4 mil hem efter tvätten, sen dagen efter så funkade den fint i ca 10 min efter start men sen helt plötsligt blev han ryckig och började gå på 3 cylindrar om jag tror rätt samt att motorlamps symbolen började blinka.

Jag tog loss alla tändhattar från stiften och gjorde rent (var lite fukt i nån av dom). när jag startade den efter torkning så fluddrade den igen ett tag men sen så gick han lite bättre men nu har han gått ner mycket i tomgång och hela bilen liksom studsar/rycker på tomgång.

HJÄLP MIG VAD KAN GÖRAS???

Tack på förhand Sebastian.
Sebastian Näsström
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Då har du har nog bränt en tändspole..
Se om det fortfarande finns fukt i tändbrunnarna, spraya med fuktdrivande t.ex. 5-56.

låt motorn studsa lite, skruva av och kolla vilket tändstift som är blött.

Köp ny tändspole för denna cylindern.



www.autofrance.se har billigast reservdelar.


Lycka till
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Sebastian29
Posts: 24
Joined: 16 Jan 2008, 01:22
Location: Örebro

Tändspole??

Post by Sebastian29 »

Hej igen!

Kan man testa vilken tändspole som är paj för dom kostar ju typ 600kr st inte så kul o köpa en om felet inte ligger där!!!

Men jag ska ta tänspolarna igen och titta om det fortfarande ligger fukt eller vätska där, så du menar att om tre tändspolar eller tändstift är snustorra och en blöt eller fuktig så är det bara o byta ut den spolen??

Ska jag kanke kolla stiften med så de ser fina ut???

Tack för svar!!

Mvh Sebastian
Sebastian Näsström
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Tändspole??

Post by Bengt »

kolla vilket tändstift som är blött.

Sen kolla spolen till det stiftetv :wink:
Sebastian29
Posts: 24
Joined: 16 Jan 2008, 01:22
Location: Örebro

Tändspole??

Post by Sebastian29 »

Okey :) Tack, men hur ska jag kolla spolen? om den också är fuktig eller blöt, kan man se om den är paj hur i så fall???

Tack för svar

Mvh Sebastian
Sebastian Näsström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tändspole??

Post by Tony »

Sebastian29 wrote:Okey :) Tack, men hur ska jag kolla spolen? om den också är fuktig eller blöt, kan man se om den är paj hur i så fall???

Tack för svar

Mvh Sebastian
lossa fästskruvarna till spolarna, starta motorn och lyft upp en spole i taget , då vet du vilken motorn inte går på ,det hörs (obs lossa inte kabeln till tändspolen med motorn igång då kan du bränna boxen)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Sebastian29
Posts: 24
Joined: 16 Jan 2008, 01:22
Location: Örebro

Tror det funkar nu!! (tändsystemet)!!!

Post by Sebastian29 »

Hej igen gubbar!! :)

Var nere o fixa lite med bilen och tändsystemet igen, skumt nog var att han gick jättefint i motorn när den var kall nu och gick på autochoke men sen när han gick ner i varv o blev lite varm så började motorn att rycka o studsa igen.... :(

Tändspolarna kan väl inte vara paj med tanke på att han gick fint i början, iaf så tog jag o lossa spolarna o tändstift och gjorde rent noga och torkade dom, det var lite fukt fortfarande i nån av dom, så jag torkade rent allt nu igen och gjorde rent alla tändstift och skrapade lite på dom, de var rostiga och lite oxiderade!!!

Efter detta funkar bilen fint igen och går rakt och fint och på alla cylindrar igen!!! hmm... skumt det kan vara ibland.

Blir iaf att åka iväg o köpa nya tändstift med tanke på hur de andra såg ut.

Tack allihopa för hjälpen och ha en skön dag!!


Mvh Sebastian.
Sebastian Näsström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Tror det funkar nu!! (tändsystemet)!!!

Post by Dennis »

Sebastian29 wrote:Hej igen gubbar!! :)

Skumt nog var att han gick jättefint i motorn när den var kall.

Tändspolarna kan väl inte vara paj med tanke på att han gick fint i början
Jo just så uppträder fukt och överslag på tändsystemet. När vattnet blivit varmt i tändstiftbrunnarna så blir där vattenånga som leder gnistan till gods istället för genom tändstiftet.
Sedan är det viktigt att du följer Tony's instruktion om hur du kollar tändspolarna. Blanda heller inte olika fabrikat eller utförande på spolar när/om du byter.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

JA har för mig att man även kan rycka spridarkabeln på varje cylinder en i taget när motorn är igång. Den som inte reagerar har troligen den felande tändspolen. Men nu löste de sig ändå =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Robin wrote:JA har för mig att man även kan rycka spridarkabeln på varje cylinder en i taget när motorn är igång. Den som inte reagerar har troligen den felande tändspolen. Men nu löste de sig ändå =)
jo men det är fan så mycket jobbigare att komma åt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Tony wrote:
Robin wrote:JA har för mig att man även kan rycka spridarkabeln på varje cylinder en i taget när motorn är igång. Den som inte reagerar har troligen den felande tändspolen. Men nu löste de sig ändå =)
jo men det är fan så mycket jobbigare att komma åt..
Jaa dom sitter lite knöligt åt =) Men har man smala pillriga fingrar som mig så går det bra. Kanske kan hyra sådana fingrar nånstans =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Robin wrote:
Tony wrote:
Robin wrote:JA har för mig att man även kan rycka spridarkabeln på varje cylinder en i taget när motorn är igång. Den som inte reagerar har troligen den felande tändspolen. Men nu löste de sig ändå =)
jo men det är fan så mycket jobbigare att komma åt..
Jaa dom sitter lite knöligt åt =) Men har man smala pillriga fingrar som mig så går det bra. Kanske kan hyra sådana fingrar nånstans =D
ja du kan komma ner om jag behöver hjälp att lossa dom på 5an :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Tony wrote:
Robin wrote:
Tony wrote: jo men det är fan så mycket jobbigare att komma åt..
Jaa dom sitter lite knöligt åt =) Men har man smala pillriga fingrar som mig så går det bra. Kanske kan hyra sådana fingrar nånstans =D
ja du kan komma ner om jag behöver hjälp att lossa dom på 5an :)
Haha !

Jepp inga problem. Har haft F7P motorn i femman ja också =) inte lättskruvat
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply