Megane -00:a kombi låg tomgång och fluddrig !!!
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 24
- Joined: 16 Jan 2008, 01:22
- Location: Örebro
Megane -00:a kombi låg tomgång och fluddrig !!!
Hejsan!
Gjorde en dum grej igår genom att göra en motortvätt utan att täcka eldelarna på motorn.
Bilen gick bra ca 4 mil hem efter tvätten, sen dagen efter så funkade den fint i ca 10 min efter start men sen helt plötsligt blev han ryckig och började gå på 3 cylindrar om jag tror rätt samt att motorlamps symbolen började blinka.
Jag tog loss alla tändhattar från stiften och gjorde rent (var lite fukt i nån av dom). när jag startade den efter torkning så fluddrade den igen ett tag men sen så gick han lite bättre men nu har han gått ner mycket i tomgång och hela bilen liksom studsar/rycker på tomgång.
HJÄLP MIG VAD KAN GÖRAS???
Tack på förhand Sebastian.
Gjorde en dum grej igår genom att göra en motortvätt utan att täcka eldelarna på motorn.
Bilen gick bra ca 4 mil hem efter tvätten, sen dagen efter så funkade den fint i ca 10 min efter start men sen helt plötsligt blev han ryckig och började gå på 3 cylindrar om jag tror rätt samt att motorlamps symbolen började blinka.
Jag tog loss alla tändhattar från stiften och gjorde rent (var lite fukt i nån av dom). när jag startade den efter torkning så fluddrade den igen ett tag men sen så gick han lite bättre men nu har han gått ner mycket i tomgång och hela bilen liksom studsar/rycker på tomgång.
HJÄLP MIG VAD KAN GÖRAS???
Tack på förhand Sebastian.
Sebastian Näsström
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Då har du har nog bränt en tändspole..
Se om det fortfarande finns fukt i tändbrunnarna, spraya med fuktdrivande t.ex. 5-56.
låt motorn studsa lite, skruva av och kolla vilket tändstift som är blött.
Köp ny tändspole för denna cylindern.
www.autofrance.se har billigast reservdelar.
Lycka till
Se om det fortfarande finns fukt i tändbrunnarna, spraya med fuktdrivande t.ex. 5-56.
låt motorn studsa lite, skruva av och kolla vilket tändstift som är blött.
Köp ny tändspole för denna cylindern.
www.autofrance.se har billigast reservdelar.
Lycka till
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 24
- Joined: 16 Jan 2008, 01:22
- Location: Örebro
Tändspole??
Hej igen!
Kan man testa vilken tändspole som är paj för dom kostar ju typ 600kr st inte så kul o köpa en om felet inte ligger där!!!
Men jag ska ta tänspolarna igen och titta om det fortfarande ligger fukt eller vätska där, så du menar att om tre tändspolar eller tändstift är snustorra och en blöt eller fuktig så är det bara o byta ut den spolen??
Ska jag kanke kolla stiften med så de ser fina ut???
Tack för svar!!
Mvh Sebastian
Kan man testa vilken tändspole som är paj för dom kostar ju typ 600kr st inte så kul o köpa en om felet inte ligger där!!!
Men jag ska ta tänspolarna igen och titta om det fortfarande ligger fukt eller vätska där, så du menar att om tre tändspolar eller tändstift är snustorra och en blöt eller fuktig så är det bara o byta ut den spolen??
Ska jag kanke kolla stiften med så de ser fina ut???
Tack för svar!!
Mvh Sebastian
Sebastian Näsström
Re: Tändspole??
kolla vilket tändstift som är blött.
Sen kolla spolen till det stiftetv
Sen kolla spolen till det stiftetv
-
- Posts: 24
- Joined: 16 Jan 2008, 01:22
- Location: Örebro
Tändspole??
Okey Tack, men hur ska jag kolla spolen? om den också är fuktig eller blöt, kan man se om den är paj hur i så fall???
Tack för svar
Mvh Sebastian
Tack för svar
Mvh Sebastian
Sebastian Näsström
Re: Tändspole??
lossa fästskruvarna till spolarna, starta motorn och lyft upp en spole i taget , då vet du vilken motorn inte går på ,det hörs (obs lossa inte kabeln till tändspolen med motorn igång då kan du bränna boxen)Sebastian29 wrote:Okey Tack, men hur ska jag kolla spolen? om den också är fuktig eller blöt, kan man se om den är paj hur i så fall???
Tack för svar
Mvh Sebastian
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 24
- Joined: 16 Jan 2008, 01:22
- Location: Örebro
Tror det funkar nu!! (tändsystemet)!!!
Hej igen gubbar!!
Var nere o fixa lite med bilen och tändsystemet igen, skumt nog var att han gick jättefint i motorn när den var kall nu och gick på autochoke men sen när han gick ner i varv o blev lite varm så började motorn att rycka o studsa igen....
Tändspolarna kan väl inte vara paj med tanke på att han gick fint i början, iaf så tog jag o lossa spolarna o tändstift och gjorde rent noga och torkade dom, det var lite fukt fortfarande i nån av dom, så jag torkade rent allt nu igen och gjorde rent alla tändstift och skrapade lite på dom, de var rostiga och lite oxiderade!!!
Efter detta funkar bilen fint igen och går rakt och fint och på alla cylindrar igen!!! hmm... skumt det kan vara ibland.
Blir iaf att åka iväg o köpa nya tändstift med tanke på hur de andra såg ut.
Tack allihopa för hjälpen och ha en skön dag!!
Mvh Sebastian.
Var nere o fixa lite med bilen och tändsystemet igen, skumt nog var att han gick jättefint i motorn när den var kall nu och gick på autochoke men sen när han gick ner i varv o blev lite varm så började motorn att rycka o studsa igen....
Tändspolarna kan väl inte vara paj med tanke på att han gick fint i början, iaf så tog jag o lossa spolarna o tändstift och gjorde rent noga och torkade dom, det var lite fukt fortfarande i nån av dom, så jag torkade rent allt nu igen och gjorde rent alla tändstift och skrapade lite på dom, de var rostiga och lite oxiderade!!!
Efter detta funkar bilen fint igen och går rakt och fint och på alla cylindrar igen!!! hmm... skumt det kan vara ibland.
Blir iaf att åka iväg o köpa nya tändstift med tanke på hur de andra såg ut.
Tack allihopa för hjälpen och ha en skön dag!!
Mvh Sebastian.
Sebastian Näsström
Re: Tror det funkar nu!! (tändsystemet)!!!
Jo just så uppträder fukt och överslag på tändsystemet. När vattnet blivit varmt i tändstiftbrunnarna så blir där vattenånga som leder gnistan till gods istället för genom tändstiftet.Sebastian29 wrote:Hej igen gubbar!!
Skumt nog var att han gick jättefint i motorn när den var kall.
Tändspolarna kan väl inte vara paj med tanke på att han gick fint i början
Sedan är det viktigt att du följer Tony's instruktion om hur du kollar tändspolarna. Blanda heller inte olika fabrikat eller utförande på spolar när/om du byter.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JA har för mig att man även kan rycka spridarkabeln på varje cylinder en i taget när motorn är igång. Den som inte reagerar har troligen den felande tändspolen. Men nu löste de sig ändå =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
jo men det är fan så mycket jobbigare att komma åt..Robin wrote:JA har för mig att man även kan rycka spridarkabeln på varje cylinder en i taget när motorn är igång. Den som inte reagerar har troligen den felande tändspolen. Men nu löste de sig ändå =)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jaa dom sitter lite knöligt åt =) Men har man smala pillriga fingrar som mig så går det bra. Kanske kan hyra sådana fingrar nånstans =DTony wrote:jo men det är fan så mycket jobbigare att komma åt..Robin wrote:JA har för mig att man även kan rycka spridarkabeln på varje cylinder en i taget när motorn är igång. Den som inte reagerar har troligen den felande tändspolen. Men nu löste de sig ändå =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
ja du kan komma ner om jag behöver hjälp att lossa dom på 5anRobin wrote:Jaa dom sitter lite knöligt åt =) Men har man smala pillriga fingrar som mig så går det bra. Kanske kan hyra sådana fingrar nånstans =DTony wrote:jo men det är fan så mycket jobbigare att komma åt..Robin wrote:JA har för mig att man även kan rycka spridarkabeln på varje cylinder en i taget när motorn är igång. Den som inte reagerar har troligen den felande tändspolen. Men nu löste de sig ändå =)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Haha !Tony wrote:ja du kan komma ner om jag behöver hjälp att lossa dom på 5anRobin wrote:Jaa dom sitter lite knöligt åt =) Men har man smala pillriga fingrar som mig så går det bra. Kanske kan hyra sådana fingrar nånstans =DTony wrote: jo men det är fan så mycket jobbigare att komma åt..
Jepp inga problem. Har haft F7P motorn i femman ja också =) inte lättskruvat
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: