K7M 710 1.6mpi flex fuel.87hk 128nm 8v TÅLIGHET m.m?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
K7M 710 1.6mpi flex fuel.87hk 128nm 8v TÅLIGHET m.m?
Hej allihopa.
blev så glad att jag fann detta forum. som verkar riktigt najs.
så nu tänker jag pröva eran kunnighet eller erfarenhet
nä men.
Jag och min sambo. som precis fått barn. funderar på¨att köpa en Dacia sandero med abience paketet och paket 1 elhissar samt fjärr lås. kostnad ca 89.000kr
har googlat massor och läst m.m och kommit fram till att dacian har mkt från clion . och att motorn är renault 1.6mpi (K7M ) finns tydligen i olika versioner typ 75hk 87hk 90hk 105hk 110hk dom senare troligen 16vent. alltså annan topp.
min igentliga fråga är :
VAD TÅL DENNA MASKIN?
ex överladd? läste på detta forumet om att vissa slänger på m45 kompressor som tydligen orkar ge luft till 175hk.
tål motor och drivlina detta? koppling drivaxlar? m.m
turbo? vad använder man då? finns det turbo versioner av K7M motorn så man kan tex plocka färdiga orginal satser ? typ grenrör m.m
vad tål motorn i ladd utan modds ? 0.5 antar jag iaf att den bör tåla.-
angående dacia motorn så har den 9.5 i kompression s förhållande.
hoppas ni har några erfarenheter eller ideer m.m att dela med er av.
mvh Johannes
blev så glad att jag fann detta forum. som verkar riktigt najs.
så nu tänker jag pröva eran kunnighet eller erfarenhet
nä men.
Jag och min sambo. som precis fått barn. funderar på¨att köpa en Dacia sandero med abience paketet och paket 1 elhissar samt fjärr lås. kostnad ca 89.000kr
har googlat massor och läst m.m och kommit fram till att dacian har mkt från clion . och att motorn är renault 1.6mpi (K7M ) finns tydligen i olika versioner typ 75hk 87hk 90hk 105hk 110hk dom senare troligen 16vent. alltså annan topp.
min igentliga fråga är :
VAD TÅL DENNA MASKIN?
ex överladd? läste på detta forumet om att vissa slänger på m45 kompressor som tydligen orkar ge luft till 175hk.
tål motor och drivlina detta? koppling drivaxlar? m.m
turbo? vad använder man då? finns det turbo versioner av K7M motorn så man kan tex plocka färdiga orginal satser ? typ grenrör m.m
vad tål motorn i ladd utan modds ? 0.5 antar jag iaf att den bör tåla.-
angående dacia motorn så har den 9.5 i kompression s förhållande.
hoppas ni har några erfarenheter eller ideer m.m att dela med er av.
mvh Johannes
Johannes Rydberg
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Man får ladda lite på känn.
0.3 - 0.4 brukar vara okej, sen får man se över spridare m.m.
reichard i tyskland har kolvar som håller för lite mer
Kan även vara värt att kolla efter andra motorer ifall du vill leka med Renault Lego och byta motor
http://www.planeterenault.com/car-4971- ... nault.html
0.3 - 0.4 brukar vara okej, sen får man se över spridare m.m.
reichard i tyskland har kolvar som håller för lite mer
Kan även vara värt att kolla efter andra motorer ifall du vill leka med Renault Lego och byta motor
http://www.planeterenault.com/car-4971- ... nault.html
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
okej. men om man byter spridare och lite andra små flaskhalsar vad kan man ladda då?
0.3-0.4 kg ger inte mkt effekt tillskott tyvärr.
bmw motorer som jag normalt sysslar lite med tål ju mellan 0.5-0.9kg utan att man behöver göra nåt inne i motorn som tex topp packning,
vad det gäller botten delen topp så behövs det sällan uppgraderas förrän 500hk strecket nås. gäller dom flesta BMW motorer.
jag är ute efter att kunna ex slänga på en liten söt turbo eller kompressor och försöka få ut 150-170hk ur en 1.6 liters motor k7m men vill helst inte pllocka isär en sprillans ny motor. men spridare och runtomkring saker har jag inga problem att byta.
är det nån som har nån ide? vad tror ni. hur trimmar ni era renault er
0.3-0.4 kg ger inte mkt effekt tillskott tyvärr.
bmw motorer som jag normalt sysslar lite med tål ju mellan 0.5-0.9kg utan att man behöver göra nåt inne i motorn som tex topp packning,
vad det gäller botten delen topp så behövs det sällan uppgraderas förrän 500hk strecket nås. gäller dom flesta BMW motorer.
jag är ute efter att kunna ex slänga på en liten söt turbo eller kompressor och försöka få ut 150-170hk ur en 1.6 liters motor k7m men vill helst inte pllocka isär en sprillans ny motor. men spridare och runtomkring saker har jag inga problem att byta.
är det nån som har nån ide? vad tror ni. hur trimmar ni era renault er
Johannes Rydberg
Re: hm
Johannes Rydberg wrote:okej. men om man byter spridare och lite andra små flaskhalsar vad kan man ladda då?
0.3-0.4 kg ger inte mkt effekt tillskott tyvärr.
bmw motorer som jag normalt sysslar lite med tål ju mellan 0.5-0.9kg utan att man behöver göra nåt inne i motorn som tex topp packning,
vad det gäller botten delen topp så behövs det sällan uppgraderas förrän 500hk strecket nås. gäller dom flesta BMW motorer.
jag är ute efter att kunna ex slänga på en liten söt turbo eller kompressor och försöka få ut 150-170hk ur en 1.6 liters motor k7m men vill helst inte pllocka isär en sprillans ny motor. men spridare och runtomkring saker har jag inga problem att byta.
är det nån som har nån ide? vad tror ni. hur trimmar ni era renault er
Tror inte någon har provat på denna motor med turbo så är väl bara starta och se när spikningarna kommer...
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
hehe verkar så. synd.
men den tillhör en motorfamilj som är ganska stor så man trodde att nån hade iaf provat nån av alla dessa . jaja jag får väl prova mej fram
men den tillhör en motorfamilj som är ganska stor så man trodde att nån hade iaf provat nån av alla dessa . jaja jag får väl prova mej fram
Johannes Rydberg
Jämföra bmw motorer med en liten 1,6 8v motor på 87hk är ingen bra jämförelse.
Har inte sett någon som provat att trimma en k7m ordentligt, det är möjligt att toppen från 16v passar (K4M heter den då).
grenrör kan du glömma att hitta bara göra ett själv, tror nog att 0,5 skulle funka att ladda, men en liten klen motor,med låg effekt kan inte vara överdrivet starkt byggd, så man vet ju inte.
0,5 borde kunna ge runt 50hk extra, om toppen tillåter så då vore ju 16v att föredra.
Sedan är det ju mappningen vet inte vad det är för styrsystem det är möjligt att man kan mappa om det befintliga annars kan det bli lite jobbigt att ändra på det.
Jag skulle nog vilja påstå att bygga turbo på en liten klen motor är nog ingen bra ide, dessutom på en ny bil som antagligen skall användas hela tiden..
Har inte sett någon som provat att trimma en k7m ordentligt, det är möjligt att toppen från 16v passar (K4M heter den då).
grenrör kan du glömma att hitta bara göra ett själv, tror nog att 0,5 skulle funka att ladda, men en liten klen motor,med låg effekt kan inte vara överdrivet starkt byggd, så man vet ju inte.
0,5 borde kunna ge runt 50hk extra, om toppen tillåter så då vore ju 16v att föredra.
Sedan är det ju mappningen vet inte vad det är för styrsystem det är möjligt att man kan mappa om det befintliga annars kan det bli lite jobbigt att ändra på det.
Jag skulle nog vilja påstå att bygga turbo på en liten klen motor är nog ingen bra ide, dessutom på en ny bil som antagligen skall användas hela tiden..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Konfigurationsmöjligheterna är oändliga eftersom motorn inte har mekaniska tänddelar. Så ger du bara rejällt med soppa och beroende på tändningen så kan du nog kräma ur ett hyfsat vrid.
Det finns ställbara kamdrev, kammar m.m. om du vill göra något mer seriöst.
Sam reichard k-tecracing är några bra källor i jakt på delar.
Tror även Megane 1.9dci har ett turbogrenrör som passar.. bolt on? någon annan kanske vet mer.
Även Google har ett bra syfte
Det finns ställbara kamdrev, kammar m.m. om du vill göra något mer seriöst.
Sam reichard k-tecracing är några bra källor i jakt på delar.
Tror även Megane 1.9dci har ett turbogrenrör som passar.. bolt on? någon annan kanske vet mer.
Även Google har ett bra syfte
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
om grenröret från 1,9dci passar så borde väl volvo 4** turbo grenrör passa åxå, men alla dom motorerna tillhör F familjen och dacia motorn K så jag tror inte det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
figgesoft wrote:Tror även Megane 1.9dci har ett turbogrenrör som passar.. bolt on? någon annan kanske vet mer.
Ja sedär, Tony visste.Tony wrote:om grenröret från 1,9dci passar så borde väl volvo 4** turbo grenrör passa åxå, men alla dom motorerna tillhör F familjen och dacia motorn K så jag tror inte det..
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jag är tveksam till att grenrörsflänsen skulle vara samma mellan k7m toppen (finns dessutom två tillsynes lika toppar med helt olika kanaler)som till 8v toppen till F-serien. Men 16v toppen från K4 serien borde gå att klämma dit på K7 blocket.figgesoft wrote:figgesoft wrote:Tror även Megane 1.9dci har ett turbogrenrör som passar.. bolt on? någon annan kanske vet mer.Ja sedär, Tony visste.Tony wrote:om grenröret från 1,9dci passar så borde väl volvo 4** turbo grenrör passa åxå, men alla dom motorerna tillhör F familjen och dacia motorn K så jag tror inte det..
En udda upptäckt jag gjorde på de där pysmotorerna för några år sedan var att kamaxeln och vippor passade från K7M toppen till E7J (1,4 Energy) fast man fick ändra 2st gängor till vipparmaxeln. 3lagrad kam i E7 och 5lagrad i K7, så nog är det ett jättemekano alltid de där Renaulterna alltid. Dessutom så har flera versioner av Pechå 205,206, 1,4 1,6 samma vippor, och cittror med samma pechå motor. Det är bara att hålla gluggarna öppna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
hmm 137hk får man alltså ut om man kan ladda 0.5kg ,om man nu får ut 50hk på 0.5kg.
för så mkt mer än 0.5 kg är nog inte lämpligt på orginal packning m.m.
tänkte på det att . denna motor jag tänker på som sitter i dacia och renault. är flexi fuel. alltså är spridarna minst 30% större. vilket skulle innebära om man kör på 98oktan så kan man ladda lite med orginal spridare, typ 30% effektökning.
137hk på 1055kg är lite för lite
men även BMW små motorer typ 1.6-1.8liters 4or har inte några problem med överladd. stakar och kolvar m.m är kraftigt överdim.
tror inte heller att renualt k7m motor n är så jätte över drivet överdim.
men om tex nån vet att vevstakarna tål typ 200hk såblir jag väldigt glad.
finns ju många 1.6liters motorer som utvecklar över liter effekten på egen andning=utan turbo. allstå 160hk.
om man byter topplocks packning då.?
vad tror ni om koppling och drivaxlar?
är det clions grejer? vad tål clio s koppling och drivaxlar 1.6liter?
är 200hk en för hög siffra?
jag tycker det är värt det om motorn skulle kunna ge sin liter effekt med överladdning. allt under det blir mkt job för ganska ringa effekt tillskott. allt skall ju av inför varje bes. fördelen med nu motor eller ny bil är att den inte bes så ofta.
för så mkt mer än 0.5 kg är nog inte lämpligt på orginal packning m.m.
tänkte på det att . denna motor jag tänker på som sitter i dacia och renault. är flexi fuel. alltså är spridarna minst 30% större. vilket skulle innebära om man kör på 98oktan så kan man ladda lite med orginal spridare, typ 30% effektökning.
137hk på 1055kg är lite för lite
men även BMW små motorer typ 1.6-1.8liters 4or har inte några problem med överladd. stakar och kolvar m.m är kraftigt överdim.
tror inte heller att renualt k7m motor n är så jätte över drivet överdim.
men om tex nån vet att vevstakarna tål typ 200hk såblir jag väldigt glad.
finns ju många 1.6liters motorer som utvecklar över liter effekten på egen andning=utan turbo. allstå 160hk.
om man byter topplocks packning då.?
vad tror ni om koppling och drivaxlar?
är det clions grejer? vad tål clio s koppling och drivaxlar 1.6liter?
är 200hk en för hög siffra?
jag tycker det är värt det om motorn skulle kunna ge sin liter effekt med överladdning. allt under det blir mkt job för ganska ringa effekt tillskott. allt skall ju av inför varje bes. fördelen med nu motor eller ny bil är att den inte bes så ofta.
Johannes Rydberg
med 200hk i motorn behöver stakarna bara klara 50hk st, dom kanske klarar det det låter ju inte så mycket men du skall ta det med ganska högt cylindertryck.
Motorer som har hög litereffekt varvar ganska mycket, stakar är byggda där efter, dessutom kanske det är stakar från större motorer, kan vara så i det här fallet åxå, det är bara det att någon antagligen inte provat att trimma någon hårt, trimmade bmw finns det i varje buske kolla på rejsa.
Jag skulle gärna prova att kolla tåligheten på en k7m motor problemet är att jag inte har någon.
Men har turbo och lite sånt så ett bygge skulle snabbt vara igång, om någon donerar en motor
tänk inte på hk så mycket du får ett väldigt gott vrid, och bilen kommer kännas fan så mycket roligare med 137hk än med 87hk, skulle väl tippa på att vridet skulle öka med 100Nm och jag kan lova att det skulle räcka.
Annars köper du något snabbare och dyrare istället..
Motorer som har hög litereffekt varvar ganska mycket, stakar är byggda där efter, dessutom kanske det är stakar från större motorer, kan vara så i det här fallet åxå, det är bara det att någon antagligen inte provat att trimma någon hårt, trimmade bmw finns det i varje buske kolla på rejsa.
Jag skulle gärna prova att kolla tåligheten på en k7m motor problemet är att jag inte har någon.
Men har turbo och lite sånt så ett bygge skulle snabbt vara igång, om någon donerar en motor
tänk inte på hk så mycket du får ett väldigt gott vrid, och bilen kommer kännas fan så mycket roligare med 137hk än med 87hk, skulle väl tippa på att vridet skulle öka med 100Nm och jag kan lova att det skulle räcka.
Annars köper du något snabbare och dyrare istället..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
100nm i tillkskott skulle jag nöja mej med.
228nm är rätt bra på 1055kg. verkar nästan som en diesel.
varför tror du att det ökar så mkt mer än hk?
helt klart borde det vara samma borr och slag samt stakar =bottendel på en 16vent motor. och den är väl på 110hk eller nåt?
då kan man iaf konstantera att k7m motorn borde tåla iaf 110hk. sen med lite marginal på 50hk så bör hela motorpaketet med drivlina tåla 160hk.
så jag borde kunna pressa ut 60-70hk mer än orginal effekten iomed att motorn är den klenaste i sin familj. och ofta så har familjen samma bottendelar fast olika toppar och andra effekt höjande saker.
hade jag haft en tex 16vent 110hk k7m motor på 1.6liter . så hade jag bara kunnat effekt höja den 50hk som mest.
detta är min uteslutnings metod vad tror ni.?
motor tillverkare gör det mest produktions smartaste. och det är att göra alla 1.6liters k7m motorer med samma innanmäte. sen variera runtomkring saker. och toppar.
sitter ventilerna i vinkel eller sitter dom rakt ner i förbännings rummet.
slår kam nockarna direkt på ventilskafts ändan eller är det vipper?
är det hydraliska ventil lyftare eller shims?
är det nån som vet sånt här om k7m motorena`?
228nm är rätt bra på 1055kg. verkar nästan som en diesel.
varför tror du att det ökar så mkt mer än hk?
helt klart borde det vara samma borr och slag samt stakar =bottendel på en 16vent motor. och den är väl på 110hk eller nåt?
då kan man iaf konstantera att k7m motorn borde tåla iaf 110hk. sen med lite marginal på 50hk så bör hela motorpaketet med drivlina tåla 160hk.
så jag borde kunna pressa ut 60-70hk mer än orginal effekten iomed att motorn är den klenaste i sin familj. och ofta så har familjen samma bottendelar fast olika toppar och andra effekt höjande saker.
hade jag haft en tex 16vent 110hk k7m motor på 1.6liter . så hade jag bara kunnat effekt höja den 50hk som mest.
detta är min uteslutnings metod vad tror ni.?
motor tillverkare gör det mest produktions smartaste. och det är att göra alla 1.6liters k7m motorer med samma innanmäte. sen variera runtomkring saker. och toppar.
sitter ventilerna i vinkel eller sitter dom rakt ner i förbännings rummet.
slår kam nockarna direkt på ventilskafts ändan eller är det vipper?
är det hydraliska ventil lyftare eller shims?
är det nån som vet sånt här om k7m motorena`?
Johannes Rydberg