Clio 1,4 -02 startproblem *iblandfel*
Moderator: Forumpolisen
Clio 1,4 -02 startproblem *iblandfel*
Har en Clio som inte är att lita på.
Allt för ofta går bara startmotorn runt utan att motorn startar.
Startspärrlampan lyser när man vrider på tändningen och slocknar alltid efter ett par sekunder, precis som det ska vara.
Har provat reservnyckeln utan någon skillnad.
Ibland startar den på första, ibland kan det krävas tio startförsök.
När den väl startar går bilen bra.
Felet är inte repeterbart, dvs den går när den vill....
Ni som har erfarenhet, var börjar jag leta?
Finns några standardproblem typ glapp eller givare som kan uppträda på det här sättet?
Tacksam för tips!
Allt för ofta går bara startmotorn runt utan att motorn startar.
Startspärrlampan lyser när man vrider på tändningen och slocknar alltid efter ett par sekunder, precis som det ska vara.
Har provat reservnyckeln utan någon skillnad.
Ibland startar den på första, ibland kan det krävas tio startförsök.
När den väl startar går bilen bra.
Felet är inte repeterbart, dvs den går när den vill....
Ni som har erfarenhet, var börjar jag leta?
Finns några standardproblem typ glapp eller givare som kan uppträda på det här sättet?
Tacksam för tips!
Last edited by Hulten on 11 Mar 2009, 17:43, edited 1 time in total.
Re: Clio 1,4 -02 startproblem *iblandfel*
Hej! Hade samma problem med min 00aHulten wrote:Har en Clio som inte är att lita på.
Allt för ofta går bara startmotorn runt utan att motorn startar.
Startspärrlampan lyser när man vrider på tändningen och slocknar alltid efter ett par sekunder, precis som det ska vara.
Har provat reservnyckeln utan någon skillnad.
Ibland startar den på första, ibland kan det krävas tio startförsök.
När den väl startar går bilen bra.
Felet är inte repeterbart, dvs den går när den vill....
Ni som har erfarenhet, var börjar jag leta?
Finns några standardproblem typ glapp eller givare som kan uppträda på det här sättet?
Tacksam för tips!
Strömkabeln till styrboxen hade brustit, innan för ytter höljet du ser inte det för ögat, bara att mäta sig fram vart brottet finns!
Hoppas du hittar det!mvh . Thomas
Thomas Lagerquist
Jag plockade bort alla reläer och delade alla kontakter framför vä hjulhus, använde lite kontaktspray vid monteringen.
En multikontakt hoppade isär bara jag nuddade den.
Min erfarenhet av fordonskontakter är att de brukar knäppas ihop men inte denna..
Edit:
Efter detta har bilen startat 100%. Slumpen eller om jag hittade felet återstår att se.
Tack för tipsen!
En multikontakt hoppade isär bara jag nuddade den.
Min erfarenhet av fordonskontakter är att de brukar knäppas ihop men inte denna..
Edit:
Efter detta har bilen startat 100%. Slumpen eller om jag hittade felet återstår att se.
Tack för tipsen!