Clio 1,4 -02 startproblem *iblandfel*

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hulten
Posts: 2
Joined: 10 Mar 2009, 09:47
Location: Södertälje

Clio 1,4 -02 startproblem *iblandfel*

Post by Hulten »

Har en Clio som inte är att lita på.
Allt för ofta går bara startmotorn runt utan att motorn startar.
Startspärrlampan lyser när man vrider på tändningen och slocknar alltid efter ett par sekunder, precis som det ska vara.
Har provat reservnyckeln utan någon skillnad.
Ibland startar den på första, ibland kan det krävas tio startförsök.
När den väl startar går bilen bra.
Felet är inte repeterbart, dvs den går när den vill....

Ni som har erfarenhet, var börjar jag leta?
Finns några standardproblem typ glapp eller givare som kan uppträda på det här sättet?

Tacksam för tips!
Last edited by Hulten on 11 Mar 2009, 17:43, edited 1 time in total.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Vevaxelgivaren eller kontakten till denna brukar strula. Finns bild klistrad på nåt ställe här..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
hammar77
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2009, 18:56
Location: Kristianstad

Re: Clio 1,4 -02 startproblem *iblandfel*

Post by hammar77 »

Hulten wrote:Har en Clio som inte är att lita på.
Allt för ofta går bara startmotorn runt utan att motorn startar.
Startspärrlampan lyser när man vrider på tändningen och slocknar alltid efter ett par sekunder, precis som det ska vara.
Har provat reservnyckeln utan någon skillnad.
Ibland startar den på första, ibland kan det krävas tio startförsök.
När den väl startar går bilen bra.
Felet är inte repeterbart, dvs den går när den vill....

Ni som har erfarenhet, var börjar jag leta?
Finns några standardproblem typ glapp eller givare som kan uppträda på det här sättet?

Tacksam för tips!
Hej! Hade samma problem med min 00a
Strömkabeln till styrboxen hade brustit, innan för ytter höljet du ser inte det för ögat, bara att mäta sig fram vart brottet finns!
Hoppas du hittar det!mvh . Thomas
Thomas Lagerquist
Hulten
Posts: 2
Joined: 10 Mar 2009, 09:47
Location: Södertälje

Post by Hulten »

Jag plockade bort alla reläer och delade alla kontakter framför vä hjulhus, använde lite kontaktspray vid monteringen.
En multikontakt hoppade isär bara jag nuddade den.
Min erfarenhet av fordonskontakter är att de brukar knäppas ihop men inte denna..

Edit:
Efter detta har bilen startat 100%. Slumpen eller om jag hittade felet återstår att se.


Tack för tipsen!
Post Reply