Hackig, dålig gång R5 GTE -89

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Patrikisme
Posts: 5
Joined: 18 Feb 2009, 00:14
Location: Vetlanda

Hackig, dålig gång R5 GTE -89

Post by Patrikisme »

Hej!

Jag behöver akut hjälp!!

Min Renault 5 GTE 89:a går väldigt dåligt, speciellt när den är kall.
Det började med att den hackade lite innan den blev varm för två månader sedan.
Nu har det dock blivit mycket värre!
Vid gas är det precis som om den ej får tillräckligt med bensin.
När den är helt kall hackar den nästan konstant.
Desto varmare den blir desto bättre går den.
Ibland när den är kall kommer jag knappt upp i 70km/h... sen när den blir lite varmare kommer jag upp i ca 90km/h och när den är fullt varm går den nästan som vanligt.
Den startar alltid utan problem och tomgången är nästintill perfekt.
Gasar jag vid tomgång sackar den vid ca 3000 varv och uppåt beroende på hur varm motorn är.

Först hällde jag i K-sprit, sen bytte jag bränslefiler och sen hällde jag i STP injektion cleaner. Allt utan resultat! Rotor, fördelarlock och tändkablar ser ok ut. Nytt batteri.

Vad tror ni att det är för fel?
Patrik Johansson
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Patrikisme
Posts: 5
Joined: 18 Feb 2009, 00:14
Location: Vetlanda

Post by Patrikisme »

Men eftersom bilen går bättre desto varmare den blir borde väl inte impulsgivaren ha med mitt problem att göra? Eller hur tänkte du då?

Styr tempgivaren något mer än kylvattnet, eller är jag ute o seglar?

Mappsensor?
Insprutningsstyrenhet?
Tändningsstyrenhet?
Luftmassamätare?
Bränsletrycksregulator?


Eller något helt annat?
Patrik Johansson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Tempsensorn berättar för datorn hur varm motorn är och hur den ska kompensera för kall luft = mer bränsle. Om sensorn säger motorn är varm hela tiden skulle det innebära att den går bättre ju närmare det korrekta värdet man kommer.

Eftersom ditt problem är temperaturberoende så kan man med stor sannolikhet utesluta bl.a map och btr. Luftmassemätare finns inte, man använder map (manifold absolute pressure) istället.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Patrikisme
Posts: 5
Joined: 18 Feb 2009, 00:14
Location: Vetlanda

Post by Patrikisme »

Började med att gå igenom allt vad el heter i motorrummet innan jag började byta ut komponenter.
Det var ju inte helt oväntat ett och annat ställe som såg risigt ut.
Detta tog ett antal timmar... men det va det värt... för nu går den som aldrig förr!!
Skall bara sträcka drivrem och göra ett oljefilter byte så är jag ganska nöjd.
Patrik Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Patrikisme wrote:Började med att gå igenom allt vad el heter i motorrummet innan jag började byta ut komponenter.
Det var ju inte helt oväntat ett och annat ställe som såg risigt ut.
Detta tog ett antal timmar... men det va det värt... för nu går den som aldrig förr!!
Skall bara sträcka drivrem och göra ett oljefilter byte så är jag ganska nöjd.
[smilie=icon_up.gif] dom är ganska roliga även med orginalmotorn..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply