Hackig, dålig gång R5 GTE -89
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 5
- Joined: 18 Feb 2009, 00:14
- Location: Vetlanda
Hackig, dålig gång R5 GTE -89
Hej!
Jag behöver akut hjälp!!
Min Renault 5 GTE 89:a går väldigt dåligt, speciellt när den är kall.
Det började med att den hackade lite innan den blev varm för två månader sedan.
Nu har det dock blivit mycket värre!
Vid gas är det precis som om den ej får tillräckligt med bensin.
När den är helt kall hackar den nästan konstant.
Desto varmare den blir desto bättre går den.
Ibland när den är kall kommer jag knappt upp i 70km/h... sen när den blir lite varmare kommer jag upp i ca 90km/h och när den är fullt varm går den nästan som vanligt.
Den startar alltid utan problem och tomgången är nästintill perfekt.
Gasar jag vid tomgång sackar den vid ca 3000 varv och uppåt beroende på hur varm motorn är.
Först hällde jag i K-sprit, sen bytte jag bränslefiler och sen hällde jag i STP injektion cleaner. Allt utan resultat! Rotor, fördelarlock och tändkablar ser ok ut. Nytt batteri.
Vad tror ni att det är för fel?
Jag behöver akut hjälp!!
Min Renault 5 GTE 89:a går väldigt dåligt, speciellt när den är kall.
Det började med att den hackade lite innan den blev varm för två månader sedan.
Nu har det dock blivit mycket värre!
Vid gas är det precis som om den ej får tillräckligt med bensin.
När den är helt kall hackar den nästan konstant.
Desto varmare den blir desto bättre går den.
Ibland när den är kall kommer jag knappt upp i 70km/h... sen när den blir lite varmare kommer jag upp i ca 90km/h och när den är fullt varm går den nästan som vanligt.
Den startar alltid utan problem och tomgången är nästintill perfekt.
Gasar jag vid tomgång sackar den vid ca 3000 varv och uppåt beroende på hur varm motorn är.
Först hällde jag i K-sprit, sen bytte jag bränslefiler och sen hällde jag i STP injektion cleaner. Allt utan resultat! Rotor, fördelarlock och tändkablar ser ok ut. Nytt batteri.
Vad tror ni att det är för fel?
Patrik Johansson
-
- Posts: 5
- Joined: 18 Feb 2009, 00:14
- Location: Vetlanda
Men eftersom bilen går bättre desto varmare den blir borde väl inte impulsgivaren ha med mitt problem att göra? Eller hur tänkte du då?
Styr tempgivaren något mer än kylvattnet, eller är jag ute o seglar?
Mappsensor?
Insprutningsstyrenhet?
Tändningsstyrenhet?
Luftmassamätare?
Bränsletrycksregulator?
Eller något helt annat?
Styr tempgivaren något mer än kylvattnet, eller är jag ute o seglar?
Mappsensor?
Insprutningsstyrenhet?
Tändningsstyrenhet?
Luftmassamätare?
Bränsletrycksregulator?
Eller något helt annat?
Patrik Johansson
Tempsensorn berättar för datorn hur varm motorn är och hur den ska kompensera för kall luft = mer bränsle. Om sensorn säger motorn är varm hela tiden skulle det innebära att den går bättre ju närmare det korrekta värdet man kommer.
Eftersom ditt problem är temperaturberoende så kan man med stor sannolikhet utesluta bl.a map och btr. Luftmassemätare finns inte, man använder map (manifold absolute pressure) istället.
Eftersom ditt problem är temperaturberoende så kan man med stor sannolikhet utesluta bl.a map och btr. Luftmassemätare finns inte, man använder map (manifold absolute pressure) istället.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Posts: 5
- Joined: 18 Feb 2009, 00:14
- Location: Vetlanda
Började med att gå igenom allt vad el heter i motorrummet innan jag började byta ut komponenter.
Det var ju inte helt oväntat ett och annat ställe som såg risigt ut.
Detta tog ett antal timmar... men det va det värt... för nu går den som aldrig förr!!
Skall bara sträcka drivrem och göra ett oljefilter byte så är jag ganska nöjd.
Det var ju inte helt oväntat ett och annat ställe som såg risigt ut.
Detta tog ett antal timmar... men det va det värt... för nu går den som aldrig förr!!
Skall bara sträcka drivrem och göra ett oljefilter byte så är jag ganska nöjd.
Patrik Johansson
dom är ganska roliga även med orginalmotorn..Patrikisme wrote:Började med att gå igenom allt vad el heter i motorrummet innan jag började byta ut komponenter.
Det var ju inte helt oväntat ett och annat ställe som såg risigt ut.
Detta tog ett antal timmar... men det va det värt... för nu går den som aldrig förr!!
Skall bara sträcka drivrem och göra ett oljefilter byte så är jag ganska nöjd.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen