Megane, går ryckigt på låga varv

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
dax
Posts: 6
Joined: 22 Dec 2008, 12:21
Location: Göteborg

Megane, går ryckigt på låga varv

Post by dax »

Hej. Har ett knepigt problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Bilen är en Megane-97 1,6. Problemet är att bilen går väldigt ryckigt på låga varv. Det märks mest på växel 1,2,3. Ger man den bara lite gas så skuttar den nästan fram. Om man ökar gasen så slutar den rycka och går fint. Trycker man ner kopplingen lite grann så slutar den också rycka. Den började krångla i somras. Då gick den ryckigt de första milen, för att sedan bli normal(när den hade blivit varm kanske). Nu slutar den inte rycka hur länge man än kör med den. Jag funderar på om det beror på det fuktiga vintervädret(bor i göteborg). Den startar dock alltid utan problem. Den går ibland ganska dåligt på tomgång också. Det låter nästan som att den andas tungt.

Hur som helst har alla kunniga som jag har frågat sagt att det är tändsystemet som är dåligt. Så jag har bytt ut tändstift, tändkablar och tändspolar utan någon förbättring. Bilen har också varit inne på verkstad där de fick ut en felkod från den:

"5D - ingen motorvarvtalssignal, permanent".

De på verkstan trodde att det var Vevaxellägesgivaren som var trasig. Jag bytte den också, men tyvärr ingen förbättring.

Tacksam för alla tips jag kan få.
David Axblom
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Hejsan
ta kontakt med Dennis som sitter här inne ganska ofta
han är expert på renaulter samt har egen verkstad för bla renault.
John Ignell Enviken
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

tändspole vakumläckage vevaxelgivaren. = standardfel.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jordpunkten av motorns kabelhärva. Sitter 2 svarta 2,5 kvadrats klämda i en kabelskoring intill jordkabeln mellan torpedvägg och motorgods. Byt kabelsko och löd den nya, så tror jag problemet är löst :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
dax
Posts: 6
Joined: 22 Dec 2008, 12:21
Location: Göteborg

Post by dax »

Ok, tackar! Jag ska ta en titt bland kablarna.

Det där med vakumläckage förstod jag nog inte. Är det något man borde kolla på?
David Axblom
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

börja med jordfelet. hjälper det inte så kan det vara värt att kolla över slangar efter sprickor eller skador.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
1668
Posts: 52
Joined: 08 Mar 2006, 13:59
Location: Uppsala

Post by 1668 »

Kolla jordpunkten först. Jag hade dock samma symptom men på min bil var de en spricka i slangen till MAP-sensorn som var boven i dramat. Lycka till
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
dax
Posts: 6
Joined: 22 Dec 2008, 12:21
Location: Göteborg

Post by dax »

Hej igen. Nu har jag kollat lite bland kablarna, men jag behöver nog lite mer hjälp med att hitta jordpunkten. Jag har hittat en svart sladd som går från kabelhärvan (plastslangen där nästan alla kablar går?). Den är fastskruvad med en torx-skruv och det ser ut som att den sitter fast på baksidan av motorn. Det går bara att komma åt den under bilen, så det är lite svårt att se. Om det är denna så får jag nog åka någonstands och hissa upp bilen, om jag ska komma åt den. Tänkte att det är lika bra att fråga innan jag gör det. Är det den, eller ska jag fortsätta leta?
David Axblom
dax
Posts: 6
Joined: 22 Dec 2008, 12:21
Location: Göteborg

Post by dax »

Problemet är löst. Tack för alla tips! Jordpunkten såg fin ut. Det var en spricka i slangen till MAP-sensorn som var boven i det här dramat också. Slangen är bytt och bilen går hur fint som helst :)
David Axblom
Post Reply