Megane, går ryckigt på låga varv
Moderator: Forumpolisen
Megane, går ryckigt på låga varv
Hej. Har ett knepigt problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Bilen är en Megane-97 1,6. Problemet är att bilen går väldigt ryckigt på låga varv. Det märks mest på växel 1,2,3. Ger man den bara lite gas så skuttar den nästan fram. Om man ökar gasen så slutar den rycka och går fint. Trycker man ner kopplingen lite grann så slutar den också rycka. Den började krångla i somras. Då gick den ryckigt de första milen, för att sedan bli normal(när den hade blivit varm kanske). Nu slutar den inte rycka hur länge man än kör med den. Jag funderar på om det beror på det fuktiga vintervädret(bor i göteborg). Den startar dock alltid utan problem. Den går ibland ganska dåligt på tomgång också. Det låter nästan som att den andas tungt.
Hur som helst har alla kunniga som jag har frågat sagt att det är tändsystemet som är dåligt. Så jag har bytt ut tändstift, tändkablar och tändspolar utan någon förbättring. Bilen har också varit inne på verkstad där de fick ut en felkod från den:
"5D - ingen motorvarvtalssignal, permanent".
De på verkstan trodde att det var Vevaxellägesgivaren som var trasig. Jag bytte den också, men tyvärr ingen förbättring.
Tacksam för alla tips jag kan få.
Hur som helst har alla kunniga som jag har frågat sagt att det är tändsystemet som är dåligt. Så jag har bytt ut tändstift, tändkablar och tändspolar utan någon förbättring. Bilen har också varit inne på verkstad där de fick ut en felkod från den:
"5D - ingen motorvarvtalssignal, permanent".
De på verkstan trodde att det var Vevaxellägesgivaren som var trasig. Jag bytte den också, men tyvärr ingen förbättring.
Tacksam för alla tips jag kan få.
David Axblom
Jordpunkten av motorns kabelhärva. Sitter 2 svarta 2,5 kvadrats klämda i en kabelskoring intill jordkabeln mellan torpedvägg och motorgods. Byt kabelsko och löd den nya, så tror jag problemet är löst
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hej igen. Nu har jag kollat lite bland kablarna, men jag behöver nog lite mer hjälp med att hitta jordpunkten. Jag har hittat en svart sladd som går från kabelhärvan (plastslangen där nästan alla kablar går?). Den är fastskruvad med en torx-skruv och det ser ut som att den sitter fast på baksidan av motorn. Det går bara att komma åt den under bilen, så det är lite svårt att se. Om det är denna så får jag nog åka någonstands och hissa upp bilen, om jag ska komma åt den. Tänkte att det är lika bra att fråga innan jag gör det. Är det den, eller ska jag fortsätta leta?
David Axblom