Megane coupe 1.6e, ska den låta som en diesel ?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
cedricn
Posts: 7
Joined: 27 Oct 2008, 22:06
Location: Stockholm

Megane coupe 1.6e, ska den låta som en diesel ?

Post by cedricn »

Hej, här rammlar mitt första inlägg in. Är nämligen ute och jagar något som kan ersätta min trogna renåfemma. Har sökt väldigt mycket här men inte hittat svar på det jag undrar. Dock en massa andra missljud :)

Det är så att jag va å provkörde en coupe av årsmodell 98 med den gamla reliken till motor, 1.6e. Allt verkade bra förutom att bilen när den startades upp lät som en diesel. Mina tidigare erfarenehter av sådant brukar vara typ nernötta kammar/tryckare eller spruckna grenrör. Hur mycket ska egentligen 1.6an låta ? Det bästa hade varit om man kunde provlyssna en annan. Men det är ju inte alltid så enkelt fixat tyvärr.
Cédric Nyberg
Clio 1.4 ´00
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Till viss del låter det om lyftarna när den startas men tystnar sedan. svårt att avgöra utan att lyssna 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Inspruternas ventiler låter väldigt mycket "diesel" på tomgång!
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
cedricn
Posts: 7
Joined: 27 Oct 2008, 22:06
Location: Stockholm

Post by cedricn »

hm, undrar hur mycket som är mycket. Borde den låta så annorlunda andra modeller ? Finns det ingen här som har en 1.6a som man kan få lyssna på ? :)
Cédric Nyberg
Clio 1.4 ´00
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

min låter också som en symaskin. ska justera ventilerna för o se om det blir bättre inom kort.

spridarna knackar ju på rätt bra också, dem får rejäl resonans i fuelrailen som är av plast.

Du kan testa med annan olje viskositet för o se om det blir bättre.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Hursom skall ljudet försvinna när du fått oljetryck. hur länge låter det, från när du startar den kall?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
cedricn
Posts: 7
Joined: 27 Oct 2008, 22:06
Location: Stockholm

Post by cedricn »

De va inte min bil utan en bil som vi va å kolla på. Men det ljudet försvann inte efter oljetrycket byggts upp. Jag har fått för mig att denna motorn har mekaniska lyftare/tryckare, stämmer det ?
Cédric Nyberg
Clio 1.4 ´00
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jo, mekaniska lyftare på 1.6an. hydraliska på alla 16v om jag inte minns fel?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
cedricn
Posts: 7
Joined: 27 Oct 2008, 22:06
Location: Stockholm

Post by cedricn »

Justeras dom med skruv eller shims ? Det lär ju vara något som kanske kan vara eftersatt, det är ju faktiskt inte ett superkul jobb, iaf inte enligt mina erfarenheter av ventiljustering.

Ska försöka ta en titt på denna också om hon som var innan mig i kön inte köper den. Sjukt billig så man blir ju lite misstänksam, men hon lät seriös på telefon i.a.f. ;), Ska bli intressant att se..

http://www.blocket.se/vi/18843928.htm?ca=11_s
Cédric Nyberg
Clio 1.4 ´00
User avatar
cedricn
Posts: 7
Joined: 27 Oct 2008, 22:06
Location: Stockholm

Post by cedricn »

Tackar för hjälpen, men det blev en clio 1.4 uthämtad ´99 med 7400 mil på mätaren, ruggigt fräsh. Får väl se om jag återkommer med nya frågor :) Har renault data på hur servicarna gjorts ?, det finns en klisterlapp från volvo under huven där det står att kamremmen är butt vid ca 5700mil, men det står itne i serviceboken. hm, ska försöka reda ut det och lite andra grejer..
Cédric Nyberg
Clio 1.4 ´00
Post Reply