Kamremshaveri - 1.6, 16v -02
Moderator: Forumpolisen
Kamremshaveri - 1.6, 16v -02
Hej, har en megane kombi -02 1,6 16v.
Kamremen gick på den förra året, nu har jag precis rullat den till garaget, efter ha stått.. nåja.
Nu plockade jag av toppen och det visade sig att 6 ventiler på avgassidan var krökta. å 6 ventiler på insugsidan läckte liiite.
Detta testade jag genom att hälla på bensin i avgasport vs. insugsport.
Alltså= (T=Tät, L=Läcker, K=Krökt A=Insug B=Avgas)
-----A-----B-
1= T T + T T
2= L L + K K
3= L L + K K
4= L L + K K
lite av:
av med insug och rubbet:
av med topp:
tada:
(tänk om man kunde meka såhär genom att klicka på länkar... )
Så lite frågor;
Jag gissar på att dem som läcker lite bara behövs slipas in då de kan vara nästan stängda.. (då bilen stått ett tag)
Om så är fallet behöver jag 6 nya ventiler, skaffar jag genom autofrance. no deal!
Topplocksbultar, moment? måste jag byta dem eller ska jag köpa nya, de ser jäkligt fina ut å de e ju inte så gamla..?
Upptäckte även att kammarna har kåpan som agerar överfall. Hur drar man och med vilket moment, vad bör jag tänka på där när jag återmonterar? Kan vara bra med ett visst moment här med?
Och hur vet att jag lägger kammarna rätt, de såg inte ut att ha något speciellt läge (sträck eller annan markering).
Tror nog jag köper ny topplockspackning, dumt att återanvända efter allt jobb.
Hm.. vad mer bör jag tänka på? (Är ingen kung på att meka men jag duger väl, gör det mer för att jag är förbannat fattig just nu)
Hälsningar,
Den glade fransosen, Jacob
Kamremen gick på den förra året, nu har jag precis rullat den till garaget, efter ha stått.. nåja.
Nu plockade jag av toppen och det visade sig att 6 ventiler på avgassidan var krökta. å 6 ventiler på insugsidan läckte liiite.
Detta testade jag genom att hälla på bensin i avgasport vs. insugsport.
Alltså= (T=Tät, L=Läcker, K=Krökt A=Insug B=Avgas)
-----A-----B-
1= T T + T T
2= L L + K K
3= L L + K K
4= L L + K K
lite av:
av med insug och rubbet:
av med topp:
tada:
(tänk om man kunde meka såhär genom att klicka på länkar... )
Så lite frågor;
Jag gissar på att dem som läcker lite bara behövs slipas in då de kan vara nästan stängda.. (då bilen stått ett tag)
Om så är fallet behöver jag 6 nya ventiler, skaffar jag genom autofrance. no deal!
Topplocksbultar, moment? måste jag byta dem eller ska jag köpa nya, de ser jäkligt fina ut å de e ju inte så gamla..?
Upptäckte även att kammarna har kåpan som agerar överfall. Hur drar man och med vilket moment, vad bör jag tänka på där när jag återmonterar? Kan vara bra med ett visst moment här med?
Och hur vet att jag lägger kammarna rätt, de såg inte ut att ha något speciellt läge (sträck eller annan markering).
Tror nog jag köper ny topplockspackning, dumt att återanvända efter allt jobb.
Hm.. vad mer bör jag tänka på? (Är ingen kung på att meka men jag duger väl, gör det mer för att jag är förbannat fattig just nu)
Hälsningar,
Den glade fransosen, Jacob
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Det är väldigt mycket att tänka på när man återmonterar detaljerna så har du ingen verkstadshandbok, -INVESTERA i en sådan annars så är risken att du gör fel väldigt stor.
-Man använder aldrig krokiga ventiler -BYT och slipa in samtliga.
-Återanvända packning Menar du allvar NÄää
-Topplocksbultar är av sträcktyp och är förbrukade om de varit åtdragna.
-Kamremsats och vattenpump skall också bytas.
-Man använder aldrig krokiga ventiler -BYT och slipa in samtliga.
-Återanvända packning Menar du allvar NÄää
-Topplocksbultar är av sträcktyp och är förbrukade om de varit åtdragna.
-Kamremsats och vattenpump skall också bytas.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Vilket kul svar!
Jo, ny packning är klart den skall köpas ny, vore kul å köra på den gamla bara för att
Det var mer topplocksbultar jag undrade över. Kamrem, rullar å pump inköpt..
Alla ventiler är inte krokiga!? Endast några av dem...
Varför skall jag då byta samtliga?
PS. skall bli spännande om bilen gå genom att ha google som verkstadshandbok !
Jo, ny packning är klart den skall köpas ny, vore kul å köra på den gamla bara för att
Det var mer topplocksbultar jag undrade över. Kamrem, rullar å pump inköpt..
Alla ventiler är inte krokiga!? Endast några av dem...
Varför skall jag då byta samtliga?
PS. skall bli spännande om bilen gå genom att ha google som verkstadshandbok !
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Vem har pratat om att byta samtliga ventiler Du skulle byta samtliga krokiga och slipa in samtliga skrev jag
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Haynes har en bra service bok för den motorn. Utgår från att du har en K4M motor samma som i min Clio 1,6 16v -02
Köp bara den för clio 2001-2004 (heter 4168. ISBN 1 84425 168 3) finns på mekonomen.
Kammarna låses i med ett specialverktyg i den ände av kammarna som sitter mot växellådan till. Du ska också låsa vevaxeln med en så kallad TDC pin.
Pinbultarna ska alltid bytas - enligt Renault.
Toppen + ventilkåpan ska sekvens dras till moment + ett visst antal grader. (24 bultar bara i ventilkåpan). Toppkåpan ska också limmas med Loctite 518. Jag rekommenderar verkligen att du köper boken. Skulle inte drömma om att ge mig på det jobbet utan korrekt instruktion.
Lycka till!
Mvh//Mårten
Köp bara den för clio 2001-2004 (heter 4168. ISBN 1 84425 168 3) finns på mekonomen.
Kammarna låses i med ett specialverktyg i den ände av kammarna som sitter mot växellådan till. Du ska också låsa vevaxeln med en så kallad TDC pin.
Pinbultarna ska alltid bytas - enligt Renault.
Toppen + ventilkåpan ska sekvens dras till moment + ett visst antal grader. (24 bultar bara i ventilkåpan). Toppkåpan ska också limmas med Loctite 518. Jag rekommenderar verkligen att du köper boken. Skulle inte drömma om att ge mig på det jobbet utan korrekt instruktion.
Lycka till!
Mvh//Mårten
Mårten Dignell
Tackar för tipset!
Har hittat information om detta på nätet redan, (internet är underbart).
Tror det är samma bok som jag har pdf av. Ska kika förbi mekonomen för att säkerhetsställa det.
Verktygen pular jag till i garaget, onödigt att köpa =) Får nog ihop bilen till efter helgen.
Ang, topplocksbultarna så ska jag ta å mäta dem, se hur långa de är. Kan gå att använda, annars får jag köpa nå nya, verkstäder lär ju ha på hyllan.
Tacktack!
Har hittat information om detta på nätet redan, (internet är underbart).
Tror det är samma bok som jag har pdf av. Ska kika förbi mekonomen för att säkerhetsställa det.
Verktygen pular jag till i garaget, onödigt att köpa =) Får nog ihop bilen till efter helgen.
Ang, topplocksbultarna så ska jag ta å mäta dem, se hur långa de är. Kan gå att använda, annars får jag köpa nå nya, verkstäder lär ju ha på hyllan.
Tacktack!
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Har inte haft tid med bilen men gjorde just ett kamremsbyte på en likadan motor i en likadan bil.
tog ca 6 timmar, bytte vattenpump, spännare å löphjul.
gjorde egna verktyg för att låsa veven vid ödp och låsa kammarna i bak. Sen lossade jag remmen precis som vanligt å la på ny, spände gjorde allt på känn precis som vanligt.
motorn spinner som en katt och den går hur bra somhelst
Nu ska jag ge mig på den andra motor, kamremsmotorn.
tog ca 6 timmar, bytte vattenpump, spännare å löphjul.
gjorde egna verktyg för att låsa veven vid ödp och låsa kammarna i bak. Sen lossade jag remmen precis som vanligt å la på ny, spände gjorde allt på känn precis som vanligt.
motorn spinner som en katt och den går hur bra somhelst
Nu ska jag ge mig på den andra motor, kamremsmotorn.
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Fortsättning av tråden och trådens slut.... Eftersom bilen varit med om en påbackning samt repning på sidorna vid ett annat tillfälle så blev bilen tillslut inköpt av försäkringsbolaget... (krav = bilen ska gå som standard) fick ut 43.000kr
Värde på blocket runt 20...
tack och bock!
Värde på blocket runt 20...
tack och bock!
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84