Kamremshaveri - 1.6, 16v -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Kamremshaveri - 1.6, 16v -02

Post by Jaaacob »

Hej, har en megane kombi -02 1,6 16v.

Kamremen gick på den förra året, nu har jag precis rullat den till garaget, efter ha stått.. nåja.

Nu plockade jag av toppen och det visade sig att 6 ventiler på avgassidan var krökta. å 6 ventiler på insugsidan läckte liiite.

Detta testade jag genom att hälla på bensin i avgasport vs. insugsport.

Alltså= (T=Tät, L=Läcker, K=Krökt A=Insug B=Avgas)
-----A-----B-
1= T T + T T
2= L L + K K
3= L L + K K
4= L L + K K

lite av:
Image

av med insug och rubbet:
Image

av med topp:
Image

tada:
Image

(tänk om man kunde meka såhär genom att klicka på länkar... :roll: )


Så lite frågor;
Jag gissar på att dem som läcker lite bara behövs slipas in då de kan vara nästan stängda.. (då bilen stått ett tag)

Om så är fallet behöver jag 6 nya ventiler, skaffar jag genom autofrance. no deal!

Topplocksbultar, moment? måste jag byta dem eller ska jag köpa nya, de ser jäkligt fina ut å de e ju inte så gamla..?

Upptäckte även att kammarna har kåpan som agerar överfall. Hur drar man och med vilket moment, vad bör jag tänka på där när jag återmonterar? Kan vara bra med ett visst moment här med?
Och hur vet att jag lägger kammarna rätt, de såg inte ut att ha något speciellt läge (sträck eller annan markering).

Tror nog jag köper ny topplockspackning, dumt att återanvända efter allt jobb.


Hm.. vad mer bör jag tänka på? (Är ingen kung på att meka men jag duger väl, gör det mer för att jag är förbannat fattig just nu)

Hälsningar,
Den glade fransosen, Jacob
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är väldigt mycket att tänka på när man återmonterar detaljerna så har du ingen verkstadshandbok, -INVESTERA i en sådan annars så är risken att du gör fel väldigt stor.
-Man använder aldrig krokiga ventiler -BYT och slipa in samtliga.
-Återanvända packning :?: :?: :roll: Menar du allvar :?: NÄää
-Topplocksbultar är av sträcktyp och är förbrukade om de varit åtdragna.
-Kamremsats och vattenpump skall också bytas.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Post by Jaaacob »

Vilket kul svar!

Jo, ny packning är klart den skall köpas ny, vore kul å köra på den gamla bara för att ;)
Det var mer topplocksbultar jag undrade över. Kamrem, rullar å pump inköpt..

Alla ventiler är inte krokiga!? Endast några av dem...
Varför skall jag då byta samtliga?

PS. skall bli spännande om bilen gå genom att ha google som verkstadshandbok ! :lol: :wink:
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vem har pratat om att byta samtliga ventiler :?: Du skulle byta samtliga krokiga och slipa in samtliga skrev jag :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Post by Jaaacob »

Dennis wrote:Vem har pratat om att byta samtliga ventiler :?: Du skulle byta samtliga krokiga och slipa in samtliga skrev jag :wink:
Ah, mitt fel! Man kan allt vara lite väl vimsig, måste vara all bensin... :roll:
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Post by Jaaacob »

Tänkte det kunde vara lite kul för någon att veta att det går framåt här =)

Image

Image

Någon som vet någon bra pdf om kam-inställning lr liknande...?
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Dignell
Posts: 51
Joined: 29 Mar 2008, 17:46
Location: Tranås

Post by Dignell »

Haynes har en bra service bok för den motorn. Utgår från att du har en K4M motor samma som i min Clio 1,6 16v -02
Köp bara den för clio 2001-2004 (heter 4168. ISBN 1 84425 168 3) finns på mekonomen.

Kammarna låses i med ett specialverktyg i den ände av kammarna som sitter mot växellådan till. Du ska också låsa vevaxeln med en så kallad TDC pin.

Pinbultarna ska alltid bytas - enligt Renault.

Toppen + ventilkåpan ska sekvens dras till moment + ett visst antal grader. (24 bultar bara i ventilkåpan). Toppkåpan ska också limmas med Loctite 518. Jag rekommenderar verkligen att du köper boken. Skulle inte drömma om att ge mig på det jobbet utan korrekt instruktion.

Lycka till!

Mvh//Mårten
Mårten Dignell
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Post by Jaaacob »

Tackar för tipset!

Har hittat information om detta på nätet redan, (internet är underbart).
Tror det är samma bok som jag har pdf av. Ska kika förbi mekonomen för att säkerhetsställa det.

Verktygen pular jag till i garaget, onödigt att köpa =) Får nog ihop bilen till efter helgen.

Ang, topplocksbultarna så ska jag ta å mäta dem, se hur långa de är. Kan gå att använda, annars får jag köpa nå nya, verkstäder lär ju ha på hyllan.

Tacktack!
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Post by Jaaacob »

Har inte haft tid med bilen men gjorde just ett kamremsbyte på en likadan motor i en likadan bil.

tog ca 6 timmar, bytte vattenpump, spännare å löphjul.
gjorde egna verktyg för att låsa veven vid ödp och låsa kammarna i bak. Sen lossade jag remmen precis som vanligt å la på ny, spände gjorde allt på känn precis som vanligt.

motorn spinner som en katt och den går hur bra somhelst :)


Nu ska jag ge mig på den andra motor, kamremsmotorn.
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Visst e de enklare att byta rem än att renovera toppen :D även mycket billigare 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Post by Jaaacob »

mange wrote:Visst e de enklare att byta rem än att renovera toppen :D även mycket billigare 8)
Ellerhur, tänk om jag kunde fått i ägaren av denna bil som jag renoverat toppen på att göra det innan de rasa :D
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Post by Jaaacob »

Tänkte bara uppdatera med att jag monterade ihop skräpet, satte kammarna på ett ungefär å kolven i topp. utan spärrar (jag vet jag är galen) och den starta illa kvickt å går hur fint som helst :)
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
Jaaacob
Posts: 44
Joined: 13 Oct 2008, 17:42
Location: Stockholm

Post by Jaaacob »

Fortsättning av tråden och trådens slut.... Eftersom bilen varit med om en påbackning samt repning på sidorna vid ett annat tillfälle så blev bilen tillslut inköpt av försäkringsbolaget... (krav = bilen ska gå som standard) fick ut 43.000kr :shock:
Värde på blocket runt 20... :lol:

tack och bock!
Renault 5 -89
Matra m560 -74
Matra m550 -73
VW Bubbla Impreza 1,8L -74
VW Golf Cabriolet -84
tidanse
Posts: 12
Joined: 25 Jan 2007, 17:50

Haynes

Post by tidanse »

Går det att få länken till pdf filen?
Tomas Karlsson - Tidan
Post Reply