Märkning kamrem!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Märkning kamrem!

Post by Uhlin »

Hej!

En kompis till mig har bytt kamremsats på min Renault 19 TXE -91 med 1.7 liters motor 8 ventilers. Det var mening jag själv skulle gjort det, men har haft lite mycket att göra nu och han kunde göra detta för mig sa han.

Men jag tycker att den blivit en aning svagare i uppförsbackar, kunde han sätta en kugg fel har jag tänkt, Finns det nån märkning på remhjulen. Såg att det var märkning på remmen med 2 vita streck.

Har iallafall lättat lite på skyddet för kamremmen, tyckte mig inte se nån märkning på remhjulet, han hade gjort en egen märkning på kamhjulet, fast inte nåt nere vid veven.

Fast om jag ställer kolven i ö.d läget, och ventilerna neutralt, d.v.s så att de ligger så att de jämt precis har stängt och ska till att öppna, det måste väl bli rätt?

Kanske även är jag som inbillar mig, den går ju bra förövrigt, bara i uppförsbackar som jag tycker mig märka en liten skillnad.
Men jag skulle själv vilja kolla upp detta så jag är säker på att allt är rätt.
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

övre dödläget på cylinder: 1 (närmst växellåden)
och kamdrevets markering ska vara rakt upp, om jag inte minns fel.

mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

Tack för svaret, ska kolla detta imorgon, återkommer om hur det gått.
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

Ja.... då har jag äntligen varit ute och kollat detta, som jag trodde, en kugg fel på kammen, nu blev den genast lite piggare i uppförsbackarna.

Nån sa att man inte skulle återmontera kamremmen??? Den har ju inte alls
gått många mil, så det skulle väl inte gjort nåt... Nån som vet nåt om detta?Ja, hursomhelst... nu sitter det iallafall en ny rem på igen, tyckte det var lika bra, en rem är ju mycket billigare än ett motorhaveri.

Tack figgesoft för svaret!
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Det där med att återmontera kamrem är mest att man inte ska använda en potetiellt gammal/sliten rem. Som jag förstod det var din ganska nybytt så du hade nog inte behövt byta igen.. Men hellre en gång för mycket än en för lite ;)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

Joakim16v wrote:Det där med att återmontera kamrem är mest att man inte ska använda en potetiellt gammal/sliten rem. Som jag förstod det var din ganska nybytt så du hade nog inte behövt byta igen.. Men hellre en gång för mycket än en för lite ;)
Tack "Joakim16v" för svaret, tänkte väl nästan det var så som du skrev.
Fast som sagt, hellre en gång för mycket än en för lite.

Nästa gång byter jag rem själv direkt från början, eller vad som nu ska göras, så slipper jag göra om jobbet. :)
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
Post Reply