Märkning kamrem!
Moderator: Forumpolisen
Märkning kamrem!
Hej!
En kompis till mig har bytt kamremsats på min Renault 19 TXE -91 med 1.7 liters motor 8 ventilers. Det var mening jag själv skulle gjort det, men har haft lite mycket att göra nu och han kunde göra detta för mig sa han.
Men jag tycker att den blivit en aning svagare i uppförsbackar, kunde han sätta en kugg fel har jag tänkt, Finns det nån märkning på remhjulen. Såg att det var märkning på remmen med 2 vita streck.
Har iallafall lättat lite på skyddet för kamremmen, tyckte mig inte se nån märkning på remhjulet, han hade gjort en egen märkning på kamhjulet, fast inte nåt nere vid veven.
Fast om jag ställer kolven i ö.d läget, och ventilerna neutralt, d.v.s så att de ligger så att de jämt precis har stängt och ska till att öppna, det måste väl bli rätt?
Kanske även är jag som inbillar mig, den går ju bra förövrigt, bara i uppförsbackar som jag tycker mig märka en liten skillnad.
Men jag skulle själv vilja kolla upp detta så jag är säker på att allt är rätt.
En kompis till mig har bytt kamremsats på min Renault 19 TXE -91 med 1.7 liters motor 8 ventilers. Det var mening jag själv skulle gjort det, men har haft lite mycket att göra nu och han kunde göra detta för mig sa han.
Men jag tycker att den blivit en aning svagare i uppförsbackar, kunde han sätta en kugg fel har jag tänkt, Finns det nån märkning på remhjulen. Såg att det var märkning på remmen med 2 vita streck.
Har iallafall lättat lite på skyddet för kamremmen, tyckte mig inte se nån märkning på remhjulet, han hade gjort en egen märkning på kamhjulet, fast inte nåt nere vid veven.
Fast om jag ställer kolven i ö.d läget, och ventilerna neutralt, d.v.s så att de ligger så att de jämt precis har stängt och ska till att öppna, det måste väl bli rätt?
Kanske även är jag som inbillar mig, den går ju bra förövrigt, bara i uppförsbackar som jag tycker mig märka en liten skillnad.
Men jag skulle själv vilja kolla upp detta så jag är säker på att allt är rätt.
Peter Uhlin, HAGFORS
Renault Laguna -97 2,0
Renault Laguna -97 2,0
Ja.... då har jag äntligen varit ute och kollat detta, som jag trodde, en kugg fel på kammen, nu blev den genast lite piggare i uppförsbackarna.
Nån sa att man inte skulle återmontera kamremmen??? Den har ju inte alls
gått många mil, så det skulle väl inte gjort nåt... Nån som vet nåt om detta?Ja, hursomhelst... nu sitter det iallafall en ny rem på igen, tyckte det var lika bra, en rem är ju mycket billigare än ett motorhaveri.
Tack figgesoft för svaret!
Nån sa att man inte skulle återmontera kamremmen??? Den har ju inte alls
gått många mil, så det skulle väl inte gjort nåt... Nån som vet nåt om detta?Ja, hursomhelst... nu sitter det iallafall en ny rem på igen, tyckte det var lika bra, en rem är ju mycket billigare än ett motorhaveri.
Tack figgesoft för svaret!
Peter Uhlin, HAGFORS
Renault Laguna -97 2,0
Renault Laguna -97 2,0
Det där med att återmontera kamrem är mest att man inte ska använda en potetiellt gammal/sliten rem. Som jag förstod det var din ganska nybytt så du hade nog inte behövt byta igen.. Men hellre en gång för mycket än en för lite
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tack "Joakim16v" för svaret, tänkte väl nästan det var så som du skrev.Joakim16v wrote:Det där med att återmontera kamrem är mest att man inte ska använda en potetiellt gammal/sliten rem. Som jag förstod det var din ganska nybytt så du hade nog inte behövt byta igen.. Men hellre en gång för mycket än en för lite
Fast som sagt, hellre en gång för mycket än en för lite.
Nästa gång byter jag rem själv direkt från början, eller vad som nu ska göras, så slipper jag göra om jobbet.
Peter Uhlin, HAGFORS
Renault Laguna -97 2,0
Renault Laguna -97 2,0