Start- och tomgångsproblem Megane -04
Moderator: Forumpolisen
Start- och tomgångsproblem Megane -04
Hej alla!!!
Har problem med min Megane -04. Ibland bara dör motorn direkt efter start. Den bara varvar upp och sen lägger av.
På sistone har den även börjat krångla när jag är ute och kör. Motorn bara stannar när jag frikopplar. Oftast går den igång på första försöket igen men det är precis som om den onte har någon tomgång...
Tacksam för hjälp!
Har problem med min Megane -04. Ibland bara dör motorn direkt efter start. Den bara varvar upp och sen lägger av.
På sistone har den även börjat krångla när jag är ute och kör. Motorn bara stannar när jag frikopplar. Oftast går den igång på första försöket igen men det är precis som om den onte har någon tomgång...
Tacksam för hjälp!
Lars Palm
Hej det du skall göra är att åka till en renault verkstad och be dom kolla felkoder med sin dator ( clip ) du kommer garanterat få en felkod på vipparm till kamaxelgivaren. Sen så finns det en felkod till som heter DF080 denna felkod kommer oftast fram endast med motor i gång. Har du dessa felkoder skall du byta ut främre kamxeldrev samt programmera om insprutningen med clip datorn.
Från renualt TM
TEKNISKA SPECIFIKATIONER
Kundens anmärkning om felets art
– Instabilitet, ryckningar i motorn.
– Svårt att starta.
– Dålig effekt.
– Motorn tjuvstannar efter start.
– Kontrollampan för insprutning och/eller OBD tänds.
Jag kan säga att du bör vara händig och ha en clipdator för att utföra detta ingrepp annars löser du inte det här samt tillgång till renault.net
Endast Cotech och elektromekaniker har tillgång till dessa uppgifter.
Ring runt till vekrstäder och se vad deras timdeb är för detta kostar ca:5000-11000 kr beroende på vart du bor i landet.
Lycka till!
Från renualt TM
TEKNISKA SPECIFIKATIONER
Kundens anmärkning om felets art
– Instabilitet, ryckningar i motorn.
– Svårt att starta.
– Dålig effekt.
– Motorn tjuvstannar efter start.
– Kontrollampan för insprutning och/eller OBD tänds.
Jag kan säga att du bör vara händig och ha en clipdator för att utföra detta ingrepp annars löser du inte det här samt tillgång till renault.net
Endast Cotech och elektromekaniker har tillgång till dessa uppgifter.
Ring runt till vekrstäder och se vad deras timdeb är för detta kostar ca:5000-11000 kr beroende på vart du bor i landet.
Lycka till!
muu