Start- och tomgångsproblem Megane -04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lapalm
Posts: 2
Joined: 16 Feb 2008, 11:43
Location: Klippan

Start- och tomgångsproblem Megane -04

Post by lapalm »

Hej alla!!!
Har problem med min Megane -04. Ibland bara dör motorn direkt efter start. Den bara varvar upp och sen lägger av.
På sistone har den även börjat krångla när jag är ute och kör. Motorn bara stannar när jag frikopplar. Oftast går den igång på första försöket igen men det är precis som om den onte har någon tomgång...

Tacksam för hjälp!
Lars Palm
eray
Posts: 9
Joined: 05 Jul 2007, 08:49

Post by eray »

Hej,

Jag har en Megane II -04 1,6 16v.

Den betedde sig som du beskriver det.

Jag fick byta kamaxellägesgivaren.

Det skulle kunna vara det felet på din bil.
Renault Megane Touring 1,6 16v -04
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Det finns en justerbart kamaxeldrev som har tendens att göra så.
Skulle råda dig till att lämna in din bil för felkods utläsning.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
lapalm
Posts: 2
Joined: 16 Feb 2008, 11:43
Location: Klippan

Post by lapalm »

Jag har haft bilen inne på felkodsavläsning tidigare men då hittade de inget.
Men det var i och för sig innan de började jävlas när jag kör...

Bilen är en Megane II 1,6 16 V
Lars Palm
szr
Posts: 1
Joined: 14 Sep 2007, 20:49
Location: Göteborg
Contact:

Post by szr »

Hej det du skall göra är att åka till en renault verkstad och be dom kolla felkoder med sin dator ( clip ) du kommer garanterat få en felkod på vipparm till kamaxelgivaren. Sen så finns det en felkod till som heter DF080 denna felkod kommer oftast fram endast med motor i gång. Har du dessa felkoder skall du byta ut främre kamxeldrev samt programmera om insprutningen med clip datorn.

Från renualt TM

TEKNISKA SPECIFIKATIONER
Kundens anmärkning om felets art
– Instabilitet, ryckningar i motorn.
– Svårt att starta.
– Dålig effekt.
– Motorn tjuvstannar efter start.
– Kontrollampan för insprutning och/eller OBD tänds.

Jag kan säga att du bör vara händig och ha en clipdator för att utföra detta ingrepp annars löser du inte det här samt tillgång till renault.net

Endast Cotech och elektromekaniker har tillgång till dessa uppgifter.

Ring runt till vekrstäder och se vad deras timdeb är för detta kostar ca:5000-11000 kr beroende på vart du bor i landet.

Lycka till!
muu
Post Reply