byta värmeelement i ren 19 -92
Moderator: Forumpolisen
byta värmeelement i ren 19 -92
Hej ga är ny här men har blivit stolt "mekaniker" till en ren 19 men nu är det så att den har samma problem som typ 4 tusen andra ren 19 ingen värme i kupen ...
Motortempen ligger på mitten och kylfläkten startar lite över mitten och alla slangar blir varma å goa har provat med att backspola elementet men verkar inte funkar på denna bilen så min fråga är egentligen hur byter men värmeelement i en sådan här bil...
Det börjar ju bli kallt ...
Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig
Motortempen ligger på mitten och kylfläkten startar lite över mitten och alla slangar blir varma å goa har provat med att backspola elementet men verkar inte funkar på denna bilen så min fråga är egentligen hur byter men värmeelement i en sådan här bil...
Det börjar ju bli kallt ...
Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig
Roger Nilsson
Plocka bort instrumentpanelen..
Lite kabelhärvor vid höger och vänster a-stolpe som måste lossas och fyra bult, 2 under högt-galler och två under plastlock i nederkant..
Skaffa två händer till
Lite kabelhärvor vid höger och vänster a-stolpe som måste lossas och fyra bult, 2 under högt-galler och två under plastlock i nederkant..
Skaffa två händer till
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Skulle gissa på att du ska koncentrera dig på att kontrollera reglaget för värmen först. Sedan spola paketet igen och lufta ordentligt. Jag har svårt att se att paketet skulle vara trasigt. I så fall skulle det läcka vätska . Ett värmepaket är ju inget annat än en sammansättning av värmeöverförande flänsar på kylarvätskekanaler - i princip en kylare - men med vackrare namn för sitt ändamål.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Kolla intagssidan på värmepaketet innan du river hela bilen
1. öppna huven
2. ta loss plastgallret framför vindrutan, halvorna sitter med en skruv i mitten och ihakade i ändarna. Gummilisten får du ta loss först
3. Lossa och lirka undan fläktpaketet. Sitter med en skruv på var sida.
4. Kika ner i hålet, där ser du varm/kalluftsklaffen och framsidan av värmepaketet. Kolla att klaffen rör sig när du vrider värmereglaget.
Det samlas skräp och gamla löv framför värmepaketet, dammsug eller blås rent med tryckluft.
1. öppna huven
2. ta loss plastgallret framför vindrutan, halvorna sitter med en skruv i mitten och ihakade i ändarna. Gummilisten får du ta loss först
3. Lossa och lirka undan fläktpaketet. Sitter med en skruv på var sida.
4. Kika ner i hålet, där ser du varm/kalluftsklaffen och framsidan av värmepaketet. Kolla att klaffen rör sig när du vrider värmereglaget.
Det samlas skräp och gamla löv framför värmepaketet, dammsug eller blås rent med tryckluft.