Knakade ljud vid acceleration vid sväng

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Michael2006
Posts: 39
Joined: 02 Oct 2006, 19:59
Location: Skara

Knakade ljud vid acceleration vid sväng

Post by Michael2006 »

Hej på er,

Jag har problem med knakande ljud från framvagnen och har fått flera bud om att det är något fel på drivaxlarna.
Nu har jag bytt dem men utan något positivt resultat. Det knakar fruktansvärt mycket när jag svänger och gasar samtidigt.
Jag har även läst att det kan bero på lösa motorfästen. Jag har gjort testet med att slira på kopplingen med handbromesen dragen och visst häver sig motorn lite grann men hur vet man vad som är onormal hävning? Har kollat på motorfästen och funnit att ett verkar sprucket, dock ej hela vägen igenom verkar det som.
Men kan det verkligen bero på motorfästena??
Några råd?

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
Michael2006
Posts: 39
Joined: 02 Oct 2006, 19:59
Location: Skara

Ändrade fakta

Post by Michael2006 »

Hej igen,

Nu har jag kört bilen lite idag och upptäckt att ljudet skiljer sig från tidigare ljud.
Tidigare knakade det när jag svänge och accelererade samtidigt och ljudet ökade i intensitet ju mer jag svängde och accelererade.
Nu hörs ett ljud som liksom slår med jämna intervall, oavsett rattutslag och fart.
Några förlsag?

Den högra drivaxeln är konstruerad på så sätt att man ej längre låser fast den med en låspinne utan helt enkelt trycker den på plats. Men hur vet man att den sitter där? Skall det låta något särskilt när den är på plats? Behöver man trycka hårt tro?

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Ett knackande ljud är misstänkt drivknut.

Andra knarrande eller knackande kan vara torra spindelleder men det låter mest vid start och stopp, när framvagnen niger. Det hörs mest också vid kall väderlek, brukar försvinna när det är varmare yttertemp.

Hjullager låter också men inte på det sätt du beskriver.

Det är vad jag kan bidra med.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Michael2006
Posts: 39
Joined: 02 Oct 2006, 19:59
Location: Skara

Ändrad beskrivning

Post by Michael2006 »

Hej igen,

Vid närmare eftertanke är min beskrivning ovan ej komplett/helt riktig.

Tidigare ljud har uppkommit då jag har gasat och svängt samtidigt. Jag har ej behövt vrida ratten så mycket för att knakandet skulle uppkomma.

Nu behöver jag vrida ratten betydligt mer och jag uppfattar ljudet som värst när jag kör sakta. Det liksom slår med jämna intervall, istället för det distinkta knakandet.

Jag har funderat på om det är något lager och funderar på att byta båda lager fram.

Kan det ha något med krängningshämmaren att göra tro? Eller att höger drivaxel ej sitter på plats ordentligt?

Tack på efterhand och förhand för den hjälp jag får.

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Hjullager brukar ändra ljud beroende på hur man svänger. + att det är mer molande ljud. kan som sagt vara spindelled (ett mer knakande ljud) eller torra krängningshämmargummin (ett mer skavande ljud, går att smärja bort med typ ett litiumfett)
Det var vad jag kan bidra med vet inte om du blev nå klokare 8)
Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Inte så kunnig på sånt här men kan det inte vara stötdämparens glidlager i tornen?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Post by kenzo »

hej,

har du löst det än?

har nämligen samma fel på min
Anwar Murad
Post Reply