Knakade ljud vid acceleration vid sväng
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 39
- Joined: 02 Oct 2006, 19:59
- Location: Skara
Knakade ljud vid acceleration vid sväng
Hej på er,
Jag har problem med knakande ljud från framvagnen och har fått flera bud om att det är något fel på drivaxlarna.
Nu har jag bytt dem men utan något positivt resultat. Det knakar fruktansvärt mycket när jag svänger och gasar samtidigt.
Jag har även läst att det kan bero på lösa motorfästen. Jag har gjort testet med att slira på kopplingen med handbromesen dragen och visst häver sig motorn lite grann men hur vet man vad som är onormal hävning? Har kollat på motorfästen och funnit att ett verkar sprucket, dock ej hela vägen igenom verkar det som.
Men kan det verkligen bero på motorfästena??
Några råd?
M v h
Michael
Jag har problem med knakande ljud från framvagnen och har fått flera bud om att det är något fel på drivaxlarna.
Nu har jag bytt dem men utan något positivt resultat. Det knakar fruktansvärt mycket när jag svänger och gasar samtidigt.
Jag har även läst att det kan bero på lösa motorfästen. Jag har gjort testet med att slira på kopplingen med handbromesen dragen och visst häver sig motorn lite grann men hur vet man vad som är onormal hävning? Har kollat på motorfästen och funnit att ett verkar sprucket, dock ej hela vägen igenom verkar det som.
Men kan det verkligen bero på motorfästena??
Några råd?
M v h
Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
-
- Posts: 39
- Joined: 02 Oct 2006, 19:59
- Location: Skara
Ändrade fakta
Hej igen,
Nu har jag kört bilen lite idag och upptäckt att ljudet skiljer sig från tidigare ljud.
Tidigare knakade det när jag svänge och accelererade samtidigt och ljudet ökade i intensitet ju mer jag svängde och accelererade.
Nu hörs ett ljud som liksom slår med jämna intervall, oavsett rattutslag och fart.
Några förlsag?
Den högra drivaxeln är konstruerad på så sätt att man ej längre låser fast den med en låspinne utan helt enkelt trycker den på plats. Men hur vet man att den sitter där? Skall det låta något särskilt när den är på plats? Behöver man trycka hårt tro?
M v h
Michael
Nu har jag kört bilen lite idag och upptäckt att ljudet skiljer sig från tidigare ljud.
Tidigare knakade det när jag svänge och accelererade samtidigt och ljudet ökade i intensitet ju mer jag svängde och accelererade.
Nu hörs ett ljud som liksom slår med jämna intervall, oavsett rattutslag och fart.
Några förlsag?
Den högra drivaxeln är konstruerad på så sätt att man ej längre låser fast den med en låspinne utan helt enkelt trycker den på plats. Men hur vet man att den sitter där? Skall det låta något särskilt när den är på plats? Behöver man trycka hårt tro?
M v h
Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
Ett knackande ljud är misstänkt drivknut.
Andra knarrande eller knackande kan vara torra spindelleder men det låter mest vid start och stopp, när framvagnen niger. Det hörs mest också vid kall väderlek, brukar försvinna när det är varmare yttertemp.
Hjullager låter också men inte på det sätt du beskriver.
Det är vad jag kan bidra med.
Andra knarrande eller knackande kan vara torra spindelleder men det låter mest vid start och stopp, när framvagnen niger. Det hörs mest också vid kall väderlek, brukar försvinna när det är varmare yttertemp.
Hjullager låter också men inte på det sätt du beskriver.
Det är vad jag kan bidra med.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
-
- Posts: 39
- Joined: 02 Oct 2006, 19:59
- Location: Skara
Ändrad beskrivning
Hej igen,
Vid närmare eftertanke är min beskrivning ovan ej komplett/helt riktig.
Tidigare ljud har uppkommit då jag har gasat och svängt samtidigt. Jag har ej behövt vrida ratten så mycket för att knakandet skulle uppkomma.
Nu behöver jag vrida ratten betydligt mer och jag uppfattar ljudet som värst när jag kör sakta. Det liksom slår med jämna intervall, istället för det distinkta knakandet.
Jag har funderat på om det är något lager och funderar på att byta båda lager fram.
Kan det ha något med krängningshämmaren att göra tro? Eller att höger drivaxel ej sitter på plats ordentligt?
Tack på efterhand och förhand för den hjälp jag får.
M v h
Michael
Vid närmare eftertanke är min beskrivning ovan ej komplett/helt riktig.
Tidigare ljud har uppkommit då jag har gasat och svängt samtidigt. Jag har ej behövt vrida ratten så mycket för att knakandet skulle uppkomma.
Nu behöver jag vrida ratten betydligt mer och jag uppfattar ljudet som värst när jag kör sakta. Det liksom slår med jämna intervall, istället för det distinkta knakandet.
Jag har funderat på om det är något lager och funderar på att byta båda lager fram.
Kan det ha något med krängningshämmaren att göra tro? Eller att höger drivaxel ej sitter på plats ordentligt?
Tack på efterhand och förhand för den hjälp jag får.
M v h
Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
Hjullager brukar ändra ljud beroende på hur man svänger. + att det är mer molande ljud. kan som sagt vara spindelled (ett mer knakande ljud) eller torra krängningshämmargummin (ett mer skavande ljud, går att smärja bort med typ ett litiumfett)
Det var vad jag kan bidra med vet inte om du blev nå klokare
Lycka till
Det var vad jag kan bidra med vet inte om du blev nå klokare
Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.