Ytterliggare info om min Laguna V6 -02
Moderator: Forumpolisen
Ytterliggare info om min Laguna V6 -02
Om jag varvar sakta,sakta från 600rpm (tomgång) så "kvävs den" nästan helt vid exakt 1000rpm.
Vid exakt 1000rpm storknar den och stryps och dör nästan helt för att trilla ner till 5-600rpm.
Vad är det som händer??
Vid exakt 1000rpm storknar den och stryps och dör nästan helt för att trilla ner till 5-600rpm.
Vad är det som händer??
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Leif Hansson
Eslöv
Låter ju som när det är fel på lägespotentiometern till gasspjället, men det är väl elektrisktstyrt spjäll i din, men någon form av återföring av gasspjäll-läget måste ju registreras av styrenheten. Det underlättar att ha tillgång till diagnosdator för den sortens felsökning.Då kan man trycka ner gasen långsamt och se om värdet ändrar sej mjukt och fint.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag tycker du borde samla alla dinainlägg i EN rubrik, Bara hattit och ha 15 rubriker och bläddra i .
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det måste sitta en pot på gasspjället för att tala om vilket läge spjället har oavsett om det är mekaniskt eller elektriskt gasspjäll.
Sedan finns det en pot på gaspedalen om man har elektriskt gasspjäll och alltså en kabel till spjället istället för vajer.
Du kan väl omöjligt missat att höra talas om Volvos världsberömda ökända spjällhus
Sedan finns det en pot på gaspedalen om man har elektriskt gasspjäll och alltså en kabel till spjället istället för vajer.
Du kan väl omöjligt missat att höra talas om Volvos världsberömda ökända spjällhus
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det ser ut som om spjället och ev.pot är integrerat i ett paket.
Vågar man skruva av och ISÄR skiten för att ev. smörja upp och prova igen.
Had en Cadillac STS -94 för något år sedan där det var enkelt att ta av potentiometern och byta/smörja den.
Jo Volvos själlhus har jag hört om men inte vad som var orsaken (vilken komponent) till det.
Vågar man skruva av och ISÄR skiten för att ev. smörja upp och prova igen.
Had en Cadillac STS -94 för något år sedan där det var enkelt att ta av potentiometern och byta/smörja den.
Jo Volvos själlhus har jag hört om men inte vad som var orsaken (vilken komponent) till det.
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Leif Hansson
Eslöv
Min filosofi brukar vara har någon fått ihop detaljen så är det bara att göra tvärt emot om man skall ta isär den. Men att smörja en pot som ev. har en motståndsbana av kol är inte att rekomendera. Då ändrar sej motståndet.
Jag skulle aldrig pilla på en massa saker på måfå utan först ringat in felet och då är diagnosdatorn det bästa (enda)verktyget.
Jag anser som mekaniker att -RÖR INTE faktorn är STOR på bilar med can-bus system.För hemma fixaren eller som jag brukar säga förstördetsjälvaren.
Jag skulle aldrig pilla på en massa saker på måfå utan först ringat in felet och då är diagnosdatorn det bästa (enda)verktyget.
Jag anser som mekaniker att -RÖR INTE faktorn är STOR på bilar med can-bus system.För hemma fixaren eller som jag brukar säga förstördetsjälvaren.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ja ha. Men prova då om du känner att du vågar, det är ju rätt dyra prylar de där.Mangi wrote:Smörjt potentiometrar har jag gjort i drygt 30 år då det kan bli oxid på kolbanan .Värdet ändrar sig Inte !
Mycket vanligt på gamla hederliga förstärkare mm mm.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Håller med hur fan skall man kunna följa med i femtioelva inlägg och samma jävla fel,blir ju skogstokig....Dennis wrote:Jag tycker du borde samla alla dinainlägg i EN rubrik, Bara hattit och ha 15 rubriker och bläddra i .
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
dessutom kanske det inte är fel där,och den går sönder så får du köpa en sak till som inte är trasig...Dennis wrote:Ja ha. Men prova då om du känner att du vågar, det är ju rätt dyra prylar de där.Mangi wrote:Smörjt potentiometrar har jag gjort i drygt 30 år då det kan bli oxid på kolbanan .Värdet ändrar sig Inte !
Mycket vanligt på gamla hederliga förstärkare mm mm.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mitt stora problem är ju att jag har varit inne med bilen hos 2 Volvo/Renault verkstäder + en fristående verkstad , men alla säger samma sak : "Jag vet inte vad vi ska göra, den visar ju inga felkoder".
I de fall jag har fått vara med vid loggningen av vissa parametrar har jag t.ex frågat vad det är för värde och om det är nomalt.
Med svaret "ja säg det" jag vet inte riktigt vad det är eller betyder!!!
Vad fan gör man ??
Jo man blir förvirrad och skriver en massa förvirrad dynga här på forumet (ber om ursäkt för detta) i desperata försök att få Någon hjälp !!
Jag SKA hålla mig till denna tråden
I de fall jag har fått vara med vid loggningen av vissa parametrar har jag t.ex frågat vad det är för värde och om det är nomalt.
Med svaret "ja säg det" jag vet inte riktigt vad det är eller betyder!!!
Vad fan gör man ??
Jo man blir förvirrad och skriver en massa förvirrad dynga här på forumet (ber om ursäkt för detta) i desperata försök att få Någon hjälp !!
Jag SKA hålla mig till denna tråden
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Leif Hansson
Eslöv
Har nu skruvat av och plockat isär gasspjället med potentiometer.
Det var inte alls svårt.
Syntes inga direkta skavanker på potentiometerns banor ,
Tvättade rent och smörjde kolbanorna (flera banor) utan att symtomen ändrades.
Plockade också ut hela den förbannade databoxen (under batterihållaren) skruvade isär och lödade om en del ställen (lagade en annan databox (till en Opel) i förra veckan) men inga förbättringar.
Har någon av er haft av gaspedalens sensor/potentiometer enhet?
Det var inte alls svårt.
Syntes inga direkta skavanker på potentiometerns banor ,
Tvättade rent och smörjde kolbanorna (flera banor) utan att symtomen ändrades.
Plockade också ut hela den förbannade databoxen (under batterihållaren) skruvade isär och lödade om en del ställen (lagade en annan databox (till en Opel) i förra veckan) men inga förbättringar.
Har någon av er haft av gaspedalens sensor/potentiometer enhet?
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Leif Hansson
Eslöv
Låser skriv i denna tråd
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6862
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6862
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.