Ytterliggare info om min Laguna V6 -02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Locked
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Ytterliggare info om min Laguna V6 -02

Post by Mangi »

Om jag varvar sakta,sakta från 600rpm (tomgång) så "kvävs den" nästan helt vid exakt 1000rpm.
Vid exakt 1000rpm storknar den och stryps och dör nästan helt för att trilla ner till 5-600rpm.

Vad är det som händer??
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Låter ju som när det är fel på lägespotentiometern till gasspjället, men det är väl elektrisktstyrt spjäll i din, men någon form av återföring av gasspjäll-läget måste ju registreras av styrenheten. Det underlättar att ha tillgång till diagnosdator för den sortens felsökning.Då kan man trycka ner gasen långsamt och se om värdet ändrar sej mjukt och fint.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag tycker du borde samla alla dinainlägg i EN rubrik, Bara hattit och ha 15 rubriker och bläddra i .
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Sitter det en potentiometer på gaspedalstället (inne i bilen)?
Och kanske en potentiometer på spjället?

Jag försöker lära mig nytt hela tiden då jag är en gammal vetgirig tekniker (inom elektronik) så jag är tacksam för alla fakta jag kan absorbera!
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det måste sitta en pot på gasspjället för att tala om vilket läge spjället har oavsett om det är mekaniskt eller elektriskt gasspjäll.
Sedan finns det en pot på gaspedalen om man har elektriskt gasspjäll och alltså en kabel till spjället istället för vajer.

Du kan väl omöjligt missat att höra talas om Volvos världsberömda ökända spjällhus :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Det ser ut som om spjället och ev.pot är integrerat i ett paket.
Vågar man skruva av och ISÄR skiten för att ev. smörja upp och prova igen.

Had en Cadillac STS -94 för något år sedan där det var enkelt att ta av potentiometern och byta/smörja den.

Jo Volvos själlhus har jag hört om men inte vad som var orsaken (vilken komponent) till det.
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Min filosofi brukar vara har någon fått ihop detaljen så är det bara att göra tvärt emot om man skall ta isär den. Men att smörja en pot som ev. har en motståndsbana av kol är inte att rekomendera. Då ändrar sej motståndet.
Jag skulle aldrig pilla på en massa saker på måfå utan först ringat in felet och då är diagnosdatorn det bästa (enda)verktyget.
Jag anser som mekaniker att -RÖR INTE faktorn är STOR på bilar med can-bus system.För hemma fixaren eller som jag brukar säga förstördetsjälvaren.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Smörjt potentiometrar har jag gjort i drygt 30 år då det kan bli oxid på kolbanan .Värdet ändrar sig Inte !
Mycket vanligt på gamla hederliga förstärkare mm mm.
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Mangi wrote:Smörjt potentiometrar har jag gjort i drygt 30 år då det kan bli oxid på kolbanan .Värdet ändrar sig Inte !
Mycket vanligt på gamla hederliga förstärkare mm mm.
Ja ha. Men prova då om du känner att du vågar, det är ju rätt dyra prylar de där.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:Jag tycker du borde samla alla dinainlägg i EN rubrik, Bara hattit och ha 15 rubriker och bläddra i .
Håller med hur fan skall man kunna följa med i femtioelva inlägg och samma jävla fel,blir ju skogstokig....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:
Mangi wrote:Smörjt potentiometrar har jag gjort i drygt 30 år då det kan bli oxid på kolbanan .Värdet ändrar sig Inte !
Mycket vanligt på gamla hederliga förstärkare mm mm.
Ja ha. Men prova då om du känner att du vågar, det är ju rätt dyra prylar de där.
dessutom kanske det inte är fel där,och den går sönder så får du köpa en sak till som inte är trasig...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Mitt stora problem är ju att jag har varit inne med bilen hos 2 Volvo/Renault verkstäder + en fristående verkstad , men alla säger samma sak : "Jag vet inte vad vi ska göra, den visar ju inga felkoder".
I de fall jag har fått vara med vid loggningen av vissa parametrar har jag t.ex frågat vad det är för värde och om det är nomalt.
Med svaret "ja säg det" jag vet inte riktigt vad det är eller betyder!!!

Vad fan gör man ??

Jo man blir förvirrad och skriver en massa förvirrad dynga här på forumet (ber om ursäkt för detta) i desperata försök att få Någon hjälp !!


Jag SKA hålla mig till denna tråden
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Har nu skruvat av och plockat isär gasspjället med potentiometer.
Det var inte alls svårt.
Syntes inga direkta skavanker på potentiometerns banor ,
Tvättade rent och smörjde kolbanorna (flera banor) utan att symtomen ändrades.

Plockade också ut hela den förbannade databoxen (under batterihållaren) skruvade isär och lödade om en del ställen (lagade en annan databox (till en Opel) i förra veckan) men inga förbättringar.

Har någon av er haft av gaspedalens sensor/potentiometer enhet?
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Locked