Renault 19 problem...
Moderator: Forumpolisen
Renault 19 problem...
Hej!
Helt ny på detta forum. Är dock väl insatt i insprutningssystem och bilelektronik samt jobbar som elektronikkonstruktör.
Nu är det så att frugan har en Renault 19 -94 med motor F3P (1794cc med centralinsprutning) och automatlåda. Motorn går väldigt ryckigt, speciellt under segdragning innan automatlådan växlar ner. Det känns nästan som den går på 3 cyl, och låter ungefär så också, men det gör den inte. Tändsitft, tändkablar, fördelarlock, rotor är bytt. Tändspolen mäter 7kohm på sekundärsidan vilket är normalt enligt Haynes boken.
MAP sensorn byttes också, utan förbättring. Motorn är väl skött, med regelbundna byten av olja, filter, luftfilter, bränslefilter.
Den går igenom besiktningen med ok avgasvärden. Dock visar färddatorn en genomsnittlig förbrukning på 1.2L / mil vilket verkar vara lite väl mycket. Kompressionstest gjorde jag, med 10kg per cyl. Ingen olja i kylvätskan eller kylvätska i oljan.
Jag börjar gå torrt på idéer. Därför vänder jag mig till detta forum för nya uppslag.
Helt ny på detta forum. Är dock väl insatt i insprutningssystem och bilelektronik samt jobbar som elektronikkonstruktör.
Nu är det så att frugan har en Renault 19 -94 med motor F3P (1794cc med centralinsprutning) och automatlåda. Motorn går väldigt ryckigt, speciellt under segdragning innan automatlådan växlar ner. Det känns nästan som den går på 3 cyl, och låter ungefär så också, men det gör den inte. Tändsitft, tändkablar, fördelarlock, rotor är bytt. Tändspolen mäter 7kohm på sekundärsidan vilket är normalt enligt Haynes boken.
MAP sensorn byttes också, utan förbättring. Motorn är väl skött, med regelbundna byten av olja, filter, luftfilter, bränslefilter.
Den går igenom besiktningen med ok avgasvärden. Dock visar färddatorn en genomsnittlig förbrukning på 1.2L / mil vilket verkar vara lite väl mycket. Kompressionstest gjorde jag, med 10kg per cyl. Ingen olja i kylvätskan eller kylvätska i oljan.
Jag börjar gå torrt på idéer. Därför vänder jag mig till detta forum för nya uppslag.
Troliga fel. Läckage på slangen till mapsensorn.
Felaktigt ventilspel,brända ventiler. Kan ändå ge ok kompvärde vid startmotorvarv.
Felaktigt ventilspel,brända ventiler. Kan ändå ge ok kompvärde vid startmotorvarv.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Börja med att kontrollera det. Det är gratis och lätt om man gör det själv,att justera det kräver en viss kunskapDataboxen wrote:Ok, vad kostar det att få ventilspel justerat på en sån här, tro?
Spridaren i trottelhuset (BOSCH) , mätte 32ohm, det är ju helt fel, ska ju vara runt 1ohm? Kanske helt enkelt får för lite soppa??
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 46
- Joined: 09 Feb 2007, 21:57
- Location: Falkenberg